Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o interpretację sytuacji- nauczyciel-bibliotekarz (wykształcenie bibliotekoznawstwo, terapia pedagogiczna, oligofrenopedagogika) zatrudniony na stanowisku nauczyciel bibliotekarz w zespole szkół (LO i GM), aktualnie na pół etatu bibliotekarza i pół etatu -9 godz.- nauczyciel zajęć korekcyjno-komensacyjnych, z pensum nauczyciela. Ilość godzin zajęć kk została zakwestionowana przez SIO, mimo zatwierdzenia projektu przez urząd. Stwierdzono, że ilość godzin zajęć kk powinna wynosić 15 – tyle ile ma bibliotekarz pracujący na pół etatu. Czy można ustalić, wyliczyć pensum nauczyciela zajęć kk, podobnie jak nauczyciela świetlicy, pedagoga, logopedy itd., jakie przepisy regulują taką sytuację? W tym momencie nauczyciel-bibliotekarz ma 15 godzin zajęć kk, 15 godz. bibliotekarza z pensum 30 godzin. Czy tak jest prawidłowo? Czy cały etat zajęć kk powinien mieć 30 godz.? Proszę o interpretację i wyjaśnienie.
W opisanym przypadku nauczyciel realizuje tzw. pensum łączone, czyli obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym wymiarze godzin. Zgodnie z art. 42 ust. 7 Karty Nauczyciela wymiar łączonego pensum określa organ prowadzący.
Aby obliczyć takie pensum, w pierwszej kolejności, na podstawie tego samego przepisu KN, organ prowadzący powinien określić obowiązkowy wymiar godzin dla zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (są to zajęcia specjalistyczne, więc prawdopodobnie wymiar będzie podobny do wymiaru pedagoga, psychologa itp.).
Mając takie dane można obliczyć obowiązujące pensum łączone, np. 15/30 + 10/20 = 0,5 + 0,5 = 1 etat, a tygodniowy obowiazkowy wymiar zajęć - 25 h.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka, ur. w 1960 r. zatrudniona na podstawie mianowania nabyła prawo do nauczycielskiej emerytury (art. 88 ust. 1 KN) na 31.12.2008 r. Jest pracownikiem wygaszanego gimnazjum w szkole podstawowej. Od 01.09.2019 r. zamierza przejść na emeryturę.
15.05.2019 r. otrzymała pismo w sprawie przeniesienia w stan nieczynny, na który nie wyraziła zgody. Przyczyną są zmiany organizacyjne, powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum oraz zmniejszenie ogólnej liczby oddziałów i godzin dydaktycznych. Będzie to skutkowało brakiem możliwości zatrudnienia na stanowisku nauczyciela w ramach dotychczasowego pensum, którego wysokość była uwarunkowana pełnieniem przez nauczycielkę funkcji wicedyrektora.
Moje pytanie jest następujące: czy w powyższym przypadku nauczycielka po wypowiedzeniu stosunku pracy przez dyrektora (z art. 225 ust. 1, 6 i 12) oraz art 226. ust. 1 przepisów wprowadzających ustawę prawo oświatowe z 26.01.2017 r., i po odmowie przejścia w stan nieczynny może przejść na emeryturę z art. 88 KN, czy powinno to być jednak wypowiedzenie z art. 20 KN.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 1) Nauczyciel otrzymał propozycję pracy w innej szkole – 4 godziny, dyrektor tamtej placówki ze względu na pandemię poprosił o ksero badań okresowych tego pracownika z naszej szkoły. Czy jest to zgodne z prawem? Na tym zaświadczeniu jest nazwa naszej placówki i to my pokryliśmy koszty badań, poza tym jest to pierwsze zatrudnienie w innej szkole (ale to samo stanowisko), czy nie powinno być badań wstępnych? Czy można w ten sposób bazować na innych placówkach? 2) Czy nauczyciel, który przebywa na zwolnieniu lekarskim dłużej niż 30 dni, ma obowiązek wykonania badań kontrolnych, czy przepisy te zmieniły się i wydłużyły ten okres do 180 dni?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nasz zakład pracy to szkoła. Dostaliśmy informację od naszego pracownika, że przechodzi na rentę (pracownik natomiast tą informację na ten moment ma tylko ustną z ZUSu - czeka na decyzję w formie papierowej). Jakie kroki powinniśmy podjąć w momencie dostarczenia do nas decyzji o przyznaniu renty pracownikowi? Czy powinniśmy pracownikowi przyznać odprawę w związku z przejściem na rentę oraz wystawić świadectwo pracy czy jest jeszcze jakieś inne rozwiązanie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry,
moje pytanie będzie dotyczyło odpłatności za godziny uciążliwe. Mam ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym + sprzężenia. Chłopiec ten uczęszcza do klasy 4, ma nauczyciela współorganizującego kształcenie. Realizuje inną postawę programowa. Czy powinnam wypłacać dodatek za warunki uciążliwe. Jeśli tak, to komu- nauczycielom uczącym w oddziale, nauczycielowi współorganizującemu kształcenie? Bardzo proszę o poradę.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły ma obowiązek na obecnym etapie pisania arkusza organizacyjnego przesyłać do kuratorium nadgodziny z przedmiotów, umieszczając je na wakatach w kontekście wolnych stanowisk pracy? Jaki minimalny wymiar godzinowy rozumie się przez pojęcie stanowiska pracy w odniesieniu do Ustawy o Systemie Oświaty? Czy jest to cały etat z danego przedmiotu, czy minimum pół etatu, czy też każda wolna godzina, która jest ponadetatowa w arkuszu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe