Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o informację, w jaki sposób skreślić ucznia pełnoletniego, który ma niespełna 10% frekwencji. Nie usprawiedliwia nieobecności. Jest uczniem Liceum Sztuk Plastycznych. Dostał już kilka wezwań, jednak reagował na nie np. tylko jednodniową obecnością, po czym znowu przestawał uczęszczać do szkoły (teraz nie łączy się w ogóle na zajęcia zdalne). Proszę o jakieś wzory dokumentów. Zapisy w prawie oświatowym wydają się ten proces bardzo rozciągać w czasie.
Zgodnie z art. 98 ust. 17 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 910 z późn. zm.) jednym z elementów, jakie powinien zawierać statut szkoły, jest określenie praw i obowiązków uczniów, w tym przypadków, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły, a także tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia. Samą decyzję w sprawie skreślenia, na podstawie art. 68 ust. 2, podejmuje dyrektor szkoły, który może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły lub placówki. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego. Nie można skreślić z listy uczniów dziecka objętego obowiązkiem szkolnym. Obowiązek szkolny dziecka zdrowego rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, i trwa do ukończenia szkoły podstawowej, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18. roku życia. Dziecko może iść do szkoły również w wieku 6 lat, ale jest to zależne od woli jego rodziców lub opiekunów prawnych.
W przedstawionej sytuacji trzeba sięgnąć do statutu szkoły, który ściśle wskazuje, w jakich przypadkach można skreślić ucznia z listy. Następnie dyrektor zobowiązany jest wydać decyzję administracyjną w tym zakresie i doręczyć ją uczniowi lub jego opiekunom, jeżeli jest niepełnoletni.
Pomimo że procedura jest zawiła i długotrwała, nie można jej ominąć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rodzic ucznia wystąpił z wnioskiem o indywidualny tok nauczania. Póki co nie dostarczył opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej (twierdzi że to może zrobić na końcu).
Moim zdaniem nie wynika to z żadnych przepisów. Żeby podjąć decyzję administracyjną muszę taki dokument posiadać o czym rodzica wielokrotnie powiadomiłem. Obecnie domaga się przekazania opinii wychowawcy oraz opinii rady pedagogicznej.
Czy mam obowiązek mu takowe przesłać? Moja decyzja podejmowana jest na podstawie tych opinii ale jest to moja decyzja jako dyrektora. Czy mam obowiązek mu takie dokumenty przesłać? Czy opinia z poradni psychologiczno-pedagogicznej może być dostarczona na samym końcu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Języki obce w LO ciąg dalszy.
Z Pani odpowiedzi wywnioskowałam, że uczeń który ukończył gimnazjum na poziomie III1 musi kontynuować naukę na poziomie IV 1. W przypadku kiedy diagnoza wykazała niski poziom umiejętności realizuje język obcy na poziomie podstawowym (dotyczy to wymagań, liczby godzin oraz zapisu w dokumentacji przebiegu nauczania). Czy dobrze zrozumiałam?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o wyjaśnienie i podanie wykładni prawnej jakie pensum obowiązuje nauczycieli pracujących w grupach dzieci 5-6 latków w przedszkolu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zajęcia z uczniem dyslektycznym może prowadzić psycholog po kursie szkoleniowym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie podstawy prawnej w następującej kwestii:
Nauczycielka wychowania fizycznego uważa, że nie ma obowiązku pełnić opieki nad uczniami w autokarze szkolnym podczas dowozu dzieci ze szkoły na basen i z basenu do szkoły. Zajęcia na basenie odbywają się w ramach wychowania fizycznego.
Nauczycielka twierdzi, że jej czas pracy w każdy czwartek kończy się o godz. 14.40 i życzy sobie zabezpieczenia opieki przez innego nauczyciela.
Zatrudniona jest w wymiarze 9/18 etatu a więc w ramach ustalonego wynagrodzenia i obowiązującego 20-godzinnego tygodnia pracy – w ramach „innych czynności i zadań wynikających z zadań statutowych szkoły” powinna sprawować tę opiekę, co wynika z Karty Nauczyciela, jednak nie przyjmuje tego do wiadomości i twierdzi, iż konsultowała się z prawnikiem i nie ma takiego obowiązku.
Czy mogę wydać polecenie służbowe na piśmie, podając podstawę prawną? Jeżeli tak, proszę o podanie tej podstawy. Z KN i kodeksu pracy.
I jeżeli odmówi wykonania polecenia, też proszę o podstawę i grożące jej konsekwencje.
Czekam z niecierpliwością.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe