Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pracuję w szkole prowadzonej przez osobę fizyczną. Etat w naszej placówce to 40 godz., w tym ok. 30 dydaktycznych. Co w związku z dodatkowymi godzinami dla wyrównania braków po nauce zdalnej? Nasza szkoła nie przeprowadziła takich zajęć. Co należy napisać w uzasadnieniu do kuratorium w razie kontroli?
Zasady organizacji zajęć wspomagających uczniów (dodatkowe godziny dla wyrównania braków w nauce) zostały ustalone w § 10f–n rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. poz. 493 ze zm.). Przepis § 10f ust. 1 ww. rozporządzenia stanowi, że od dnia 31 maja 2021 r. do dnia 22 grudnia 2021 r. w publicznych i niepublicznych:
1) szkołach podstawowych, w tym szkołach podstawowych specjalnych funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych – dla uczniów uczęszczających do klas IV–VIII,
2) szkołach ponadpodstawowych, w tym szkołach ponadpodstawowych specjalnych funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych – dla uczniów uczęszczających do wszystkich klas,
3) szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego – dla uczniów uczęszczających do klas odpowiadających klasom IV–VIII szkoły podstawowej i wszystkim klasom liceum ogólnokształcącego
– mogą być organizowane zajęcia wspomagające uczniów w opanowaniu i utrwalaniu wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej i języka regionalnego.
Z treści przepisu jednoznacznie wynika, że organizowanie zajęć wspomagających nie jest obowiązkiem. W przypadku szkół niepublicznych zajęcia wspomagające są organizowane w ramach dotacji celowej. To od dyrektora/organu prowadzącego szkołę niepubliczną zależy ocena, czy w danej placówce wystąpi potrzeba organizacji zajęć i czy zostanie złożony wniosek o udzielenie dotacji. Organ prowadzący może ustalić, że w placówce przez niego prowadzonej uczniowie mimo nauki zdalnej nie potrzebują dodatkowej pomocy w opanowaniu i utrwalaniu wiadomości i umiejętności, gdyż dotychczasowa praca nauczycieli jest wystarczająca w tym zakresie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem dyrektorem Zespołu Szkół Specjalnych - są to szkoły społeczne, niepubliczne (o uprawnieniach szkół publicznych) dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim i umiarkowanym (dominują umiarkowani). W jakim zakresie rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym obowiązuje takie szkoły?
- Pytania dotyczą Rady Pedagogicznej i protokołowania posiedzeń Rady Pedagogicznej.
1. Jesteśmy Zespołem Szkół składającym się z przedszkola i szkoły podstawowej. Niektóre sprawy dotyczą tylko szkoły/przedszkola (np. klasyfikacja uczniów klas I-VIII dotyczy tylko SP). W takich sytuacjach mamy zebrania Rady Pedagogicznej oddzielnie dla przedszkola i oddzielnie dla szkoły podstawowej. Protokoły tytułujemy wtedy: "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... Publicznego Przedszkola im. ...
z dnia ..." lub dla SP "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... Szkoły Podstawowej im. ...
z dnia ...". Niektóre sprawy jednak dotyczą zarówno przedszkola jak i szkoły (np. rady szkoleniowe). Czy możemy mieć również Radę Pedagogiczną całego Zespołu? Czy wtedy protokół tytułujemy: "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej
Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... z dnia..."? Czy wystarczy jeden protokół z posiedzenia Rady Zespołu, czy też posiedzenia zawsze muszą być oddzielne dla przedszkola i szkoły podstawowej i co za tym idzie muszą powstać dwa oddzielne protokoły?
2. Czy dyrektor i wicedyrektor zawsze muszą być obecni na posiedzeniu Rady Pedagogicznej? Czy zgodna z prawem jest sytuacja, w której posiedzenie Rady Pedagogicznej dla przedszkola i posiedzenie Rady Pedagogicznej dla szkoły odbywają się jednocześnie i jedno z nich prowadzi dyrektor a drugie wicedyrektor?
3. Czy dyrektor jako przewodniczący Rady Pedagogicznej jest jednocześnie jej członkiem? Czy bierze udział w głosowaniu nad np. uchwałą? Czy w protokole podając liczbę członków uwzględniamy też dyrektora, który jest już wymieniony w protokole jako przewodniczący Rady Pedagogicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wizytator polecił podzielić dzieci w świetlicy (50 uczniów) na dwie grupy po 25 uczniów oraz założyć oddzielnie dzienniki dla tych grup. Próbowałam wytłumaczyć, że na zajęcia chodzą różne grupy uczniów, największa liczy 12 dzieci.Świetlica jest dostosowana do potrzeb uczniów i rodziców. Uczniowie uczęszczają np. na specjalistyczne zajęcia i oczekują na zajęcia. Otrzymałam zalecenie aby dostosować dokumentację do przepisów prawa. Jak się mam zachować w danej sytuacji. Mam dziennik w którym zapisanych jest 40dz. bo tyle jest miejsca a w drugim wpisane pozostałe dzieci. Mam plan pracy z podziałem na klasy O-III i IV-VII.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przygotowuję arkusz organizacyjny, nauczyciel (dyplomowany i chroniony przedstawiciel ZNP) ma kwalifikacje do nauczania j. angielskiego i sztuki (muzyka, plastyka). Czy możne odmówić przydziału nauczania muzyki, bo jak twierdzi nie czuje się dobrze w nauczaniu tego przedmiotu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgoda/brak zgody dyrektora szkoły podstawowej na współpracę ucznia z agencją reklamową - udział w filmie, reklamie, serialu itp. (zatrudnienie ucznia). Rodzice ucznia wystąpili do dyrektora szkoły o zgodę na współpracę ich syna (lat 10) z agencją zatrudniającą dzieci. Jaka jest podstawa prawna takiego żądania? Rodzice przedstawili dyrektorowi opinię PIP stanowiącą o tym, że wnioskodawca (czyli w tym przypadku agencja) występując do PIP z wnioskiem o zgodę na podjęcie przez dziecko pracy lub innego zajęcia zarobkowego, w przypadku dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu, zobowiązany jest dołączyć do wniosku zgodę dyrektora szkoły, do której dziecko uczęszcza. Na jakiej podstawie? W opinii PIP powołano się jedynie na art. 15 ust.2 w zw. z art. 9 pkt 1 i 2 ustawy o systemie oświaty - tekst jednolity z 2004 r. (zaznaczam, że opinia wydana została w roku 2014). Dodatkowo, jakie konsekwencje niesie za sobą zgoda dyrektora, a jakie brak zgody?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe