Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytania dotyczą Rady Pedagogicznej i protokołowania posiedzeń Rady Pedagogicznej. 1. Jesteśmy Zespołem Szkół składającym się z przedszkola i szkoły podstawowej. Niektóre sprawy dotyczą tylko szkoły/przedszkola (np. klasyfikacja uczniów klas I-VIII dotyczy tylko SP). W takich sytuacjach mamy zebrania Rady Pedagogicznej oddzielnie dla przedszkola i oddzielnie dla szkoły podstawowej. Protokoły tytułujemy wtedy: "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... Publicznego Przedszkola im. ... z dnia ..." lub dla SP "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... Szkoły Podstawowej im. ... z dnia ...". Niektóre sprawy jednak dotyczą zarówno przedszkola jak i szkoły (np. rady szkoleniowe). Czy możemy mieć również Radę Pedagogiczną całego Zespołu? Czy wtedy protokół tytułujemy: "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... z dnia..."? Czy wystarczy jeden protokół z posiedzenia Rady Zespołu, czy też posiedzenia zawsze muszą być oddzielne dla przedszkola i szkoły podstawowej i co za tym idzie muszą powstać dwa oddzielne protokoły? 2. Czy dyrektor i wicedyrektor zawsze muszą być obecni na posiedzeniu Rady Pedagogicznej? Czy zgodna z prawem jest sytuacja, w której posiedzenie Rady Pedagogicznej dla przedszkola i posiedzenie Rady Pedagogicznej dla szkoły odbywają się jednocześnie i jedno z nich prowadzi dyrektor a drugie wicedyrektor? 3. Czy dyrektor jako przewodniczący Rady Pedagogicznej jest jednocześnie jej członkiem? Czy bierze udział w głosowaniu nad np. uchwałą? Czy w protokole podając liczbę członków uwzględniamy też dyrektora, który jest już wymieniony w protokole jako przewodniczący Rady Pedagogicznej?
W publicznym zespole szkolno-przedszkolnym mogą działać trzy rady pedagogiczne – przedszkola, szkoły i zespołu albo też statut danego zespołu może postanawiać o połączeniu rad i wówczas działa jedna rada pedagogiczna zespołu, zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910. Odpowiedzi na pytanie o sposób oznaczania w protokołach zebrań jednej lub większej liczby rad pedagogicznych należy więc poszukiwać w treści statutu konkretnego zespołu wśród postanowień wskazujących na liczbę funkcjonujących rad. Bez jego znajomości nie można odpowiedzieć na pytanie, czy w sprawach dotyczących przedszkola odbywa się zebranie rady pedagogicznej przedszkola czy rady pedagogicznej całego zespołu i analogicznie, czy w sprawach szkoły (np. klasyfikowania uczniów) zebranie odbywa rada pedagogiczna szkoły czy rada pedagogiczna zespołu. Należy więc sprawdzić, czy dany statut połączył rady pedagogiczne w jeden wspólny organ. W sprawach dotyczących zarówno przedszkola i szkoły (np. rad szkoleniowych) powinien być sporządzany jeden protokół zebrania rady zespołu, chyba że odbywanie zebrań w tym przedmiocie statut zespołu zastrzega do wyłącznej kompetencji rad przedszkola i szkoły, dla których wówczas należałoby sporządzić odrębne protokoły zebrań.
Na podstawie art. 69 ust. 3, 4 i 6 PO dyrektor przedszkola, szkoły i zespołu wchodzi w skład każdej z tych rad, gdy w danym zespole nie utworzono w statucie jednej połączonej rady zespołu. W związku z tym dyrektor jako członek rady w szczególności ma prawo głosu, które jest uwzględniane przy ustalaniu liczby oddanych głosów, a ponadto jest przewodniczącym każdej z tych rad oraz jako przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania. Wynika z tego, że skoro w publicznym zespole tylko dyrektor przewodniczy zebraniom rad to nie można zorganizować w tym samym czasie dwóch zebrań, które w jednej radzie poprowadzi dyrektor, a w innej – wicedyrektor; musiałyby one odbyć się w różnych terminach pod przewodnictwem dyrektora. Wicedyrektor może zastąpić dyrektora w przewodniczeniu radzie pedagogicznej jedynie w sytuacji, gdy dyrektor jest nieobecny w pracy (art. 68 ust. 9 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń zdaje egzamin poprawkowy w sierpniu. W związku z tym, na świadectwie umieszcza się datę uchwały rady pedagogicznej z sierpnia, czy z czerwca? Jako datę wystawienia świadectwa przyjmujemy datę czerwcową zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, czy datę egzaminu poprawkowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Dlaczego w Państwa wzorach uchwał o dopuszczenie do użytku w szkole programów nauczania podstawą prawną jest art. 22a ust. 2, a nie np. 6 (ustawy o syst. oświaty)? Który z ust. 2 czy 1 dotyczy szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym, czyli zerówką? Ogólnie rzecz ujmując jaka jest podstawa prawna uchwały o dopuszczenie programów w szkole podstawowej z oddziałem przedszkolnym (zerówką), a jaka do przedszkola? Jaka jest podstawa prawna do zatwierdzenia szkolnego zestawu podręczników w szkole z oddziałem przedszkolnym oraz w przedszkolu? Dziękuję za odpowiedź
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy kierownik wycieczki szkolnej może być jednocześnie opiekunem na tej wycieczce? Wycieczka jest dwudniowa krajowa.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak wpisać na świadectwo oceny, jeżeli uczeń ma innego nauczyciela na matematyce rozszerzonej i innego nauczyciela na matematyce podstawowej? Czy ustala się dwie oceny klasyfikacyjne z poszczególnych zajęć edukacyjnych, czy uczeń otrzymuje tylko jedną ocenę klasyfikacyjną niezależnie od tego, czy realizował je w zakresie podstawowym czy rozszerzonym; i który nauczyciel powinien klasyfikować ucznia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym dowiedzieć się jaka jest podstawa prawna żywienia pracowników szkoły (nauczyciele i administracja i obsługa). Proszę o ewentualne podanie w jakich dokumentach w szkole powinien być zapis mówiący o żywieniu pracowników.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe