Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Podczas rekrutacji do liceum zgłosiło się dziecko z orzeczeniem (zespół Aspergera). Uczennica będzie uczęszczała do szkoły przyszpitalnej od 1 września i potrzebuje szkoły macierzystej. Ze względu na problemy ze zdrowiem nie będzie mogła opuścić szpitala. Czy szkoła będzie mogła otrzymywać dotację oświatową na tę uczennicą? Czy przysługuje ona w pełnej wartości (podstawowa dotacja + dotacja dla osób z orzeczeniem - Zespół Aspergera)?
Stosownie do art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1930) dotacje, o których mowa w art. 15-21, art. 25 ust. 1-4 i 8, art. 26 ust. 1, 2 i 8, art. 28-30 oraz art. 31 ust. 1, są przekazywane na każde dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, ucznia, wychowanka, uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub słuchacza kwalifikacyjnego kursu zawodowego, będącego w danym miesiącu roku budżetowego odpowiednio dzieckiem objętym wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniem, wychowankiem, uczestnikiem zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub słuchaczem kwalifikacyjnego kursu zawodowego odpowiednio w placówce wychowywania przedszkolnego, szkole lub placówce, o której mowa w art. 2 pkt 6-8 ustawy - Prawo oświatowe. Wykładni pojęcia "każdy uczeń" dokonały sądy administracyjne na tle regulacji art. 90 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U z 2021 r., poz. 1915). Przepis art. 90 ustawy o systemie oświaty stanowił podstawę do udzielania dotacji dla szkół niepublicznych przed wejściem w życie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych .
W wyroku z dnia 8 marca 2017 r., II GSK 4795/16, Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że pojęcie "każdego ucznia", musi być rozumiane w ten sposób, że jest nim dziecko, które na podstawie określonego tytułu prawnego korzysta z przedszkola, szkoły lub innej placówki wychowawczej, a więc faktycznie uczestniczy w realizacji jej zadań, a nieobecność w toku ich przebiegu nie jest wyrazem rezygnacji z udziału w działalności takiej placówki. Dla przyznania dotacji i jej zgodnego z prawem wykorzystania, nie tyle istotny jest węzeł prawny, ale faktyczne świadczenie spełniane w stosunku do ucznia, bo tylko ono daje podstawę do ubiegania się o dotację.
Reasumując, przyznanie dotacji następuje nie z uwagi na sam fakt przyjęcia ucznia do danej placówki i wpisania go na listę uczniów, ale z powodu realizowania wobec tego ucznia zadań związanych z obowiązkiem nauki. Nawet jeżeli dotacja zostanie przyznana, istnieje wysokie ryzyko, że organ dotujący uzna dotację przyznaną w odniesieniu do uczennicy, która pobiera naukę w szkole przyszpitalnej jako dotację w nadmiernej wysokości. W rezultacie może zostać wydana decyzja o zwrocie dotacji wraz z odsetkami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy od września 2017r. ,w jednym oddziale edukacyjno-terapeutycznym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężeniami mogą uczyć się dzieci z klasy 5 szkoły podstawowej specjalnej i kl.3 gimnazjum specjalnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciela po ukończonym studium nauczycielski w zakresie nauczania początkowego (ukończył oligofrenopedagogikę) mogę zatrudnić jako wspomagającego w grupie sześciolatków?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy po reformie możliwe jest realizowanie na poziomie rozszerzonym drugiego języka obcego, który był realizowany w szkole podstawowej jako drugi język nowożytny? Inaczej, czy w liceum ogólnokształcącym uczniowie mogą rozszerzać 2 języki obce?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy niepubliczny ośrodek rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczy może realizować nauczanie indywidualne dla dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu głębokim w miejscu zamieszkania wychowanka (dom rodzinny lub Dom Pomocy Społecznej)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole funkcjonuje CKU. W ramach CKU planujemy uruchomić KKZ w kwalifikacji A.65. Czy potrzebna będzie opinia powiatowej i wojewódzkiej Rady Zatrudnienia? Art. 39 ust 5 znowelizowanej ustawy o systemie oświaty mówi o potrzebie zasięgnięcia ww opinii w przypadku ustalenia zawodów w których szkoła kształci, nie ma tam mowy o kwalifikacji.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe