Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Podczas rekrutacji do liceum zgłosiło się dziecko z orzeczeniem (zespół Aspergera). Uczennica będzie uczęszczała do szkoły przyszpitalnej od 1 września i potrzebuje szkoły macierzystej. Ze względu na problemy ze zdrowiem nie będzie mogła opuścić szpitala. Czy szkoła będzie mogła otrzymywać dotację oświatową na tę uczennicą? Czy przysługuje ona w pełnej wartości (podstawowa dotacja + dotacja dla osób z orzeczeniem - Zespół Aspergera)?
Stosownie do art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1930) dotacje, o których mowa w art. 15-21, art. 25 ust. 1-4 i 8, art. 26 ust. 1, 2 i 8, art. 28-30 oraz art. 31 ust. 1, są przekazywane na każde dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, ucznia, wychowanka, uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub słuchacza kwalifikacyjnego kursu zawodowego, będącego w danym miesiącu roku budżetowego odpowiednio dzieckiem objętym wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniem, wychowankiem, uczestnikiem zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub słuchaczem kwalifikacyjnego kursu zawodowego odpowiednio w placówce wychowywania przedszkolnego, szkole lub placówce, o której mowa w art. 2 pkt 6-8 ustawy - Prawo oświatowe. Wykładni pojęcia "każdy uczeń" dokonały sądy administracyjne na tle regulacji art. 90 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U z 2021 r., poz. 1915). Przepis art. 90 ustawy o systemie oświaty stanowił podstawę do udzielania dotacji dla szkół niepublicznych przed wejściem w życie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych .
W wyroku z dnia 8 marca 2017 r., II GSK 4795/16, Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że pojęcie "każdego ucznia", musi być rozumiane w ten sposób, że jest nim dziecko, które na podstawie określonego tytułu prawnego korzysta z przedszkola, szkoły lub innej placówki wychowawczej, a więc faktycznie uczestniczy w realizacji jej zadań, a nieobecność w toku ich przebiegu nie jest wyrazem rezygnacji z udziału w działalności takiej placówki. Dla przyznania dotacji i jej zgodnego z prawem wykorzystania, nie tyle istotny jest węzeł prawny, ale faktyczne świadczenie spełniane w stosunku do ucznia, bo tylko ono daje podstawę do ubiegania się o dotację.
Reasumując, przyznanie dotacji następuje nie z uwagi na sam fakt przyjęcia ucznia do danej placówki i wpisania go na listę uczniów, ale z powodu realizowania wobec tego ucznia zadań związanych z obowiązkiem nauki. Nawet jeżeli dotacja zostanie przyznana, istnieje wysokie ryzyko, że organ dotujący uzna dotację przyznaną w odniesieniu do uczennicy, która pobiera naukę w szkole przyszpitalnej jako dotację w nadmiernej wysokości. W rezultacie może zostać wydana decyzja o zwrocie dotacji wraz z odsetkami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie zagadnienia powinien realzować wychowawca klasy "4" zgodnie z nową podstawą programową ? Kto jest odpowiedzialny za zakres materiału realizowanego na tych zajęciach - bezpośrednio Dyrektor, czy Zespół Psychologiczno - Pedagogiczny, czy istnieje jakiś odgórny program tych zajęć?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 01.09.2011 r. objęłam funkcję dyrektora szkoły. Przygotowując szkołę do tegorocznego rozpoczęcia, w sierpniu 2012 zleciłam referentce szkolnej, aby zorganizowała i powiadomiła wszystkie podmioty, które dokonują kontroli przed rozpoczęciem roku szkolnego, m.in. firmę d/s kontroli sprzętu przeciwpożarowego. Okazało się, że w dokumentacji kontrolnej brak protokołu kontroli z zeszłego roku 2011. Firma, która rzekomo wykonała przegląd w 2011 roku, dostarczyła mi ksero protokołu. Wynika z niego, że kontrola została przeprowadzona 1.09.2011 r. czyli wtedy, gdy już ja byłam dyrektorem. Jednak na protokole jest pieczątka poprzedniego dyrektora, który zdał mi pieczątki 31.08.2011 r. Jak to jest możliwe? Czy doszło do fałszerstwa dokumentów? Co zatem powinnam zrobić? Co grozi poprzedniemu dyrektorowi za dokonanie takiego fałszerstwa? Komu i do kiedy muszę zgłosić ten fakt?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej (pracujący w klasach I-III) może być wychowawcą klasy IV?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak napisać decyzje o zwolnieniu ucznia z nauki drugiego języka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor może zmienić terminy dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w czasie trwania roku szkolnego? Powodem jest zmiana terminu ferii zimowych przez MEiN.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe