Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Po przeprowadzeniu wewnętrznej kontroli jako nowy dyrektor, stwierdziłam, że część nauczycieli jest zatrudniona na umowę stałą bez wymaganych kwalifikacji. Dwoje to nauczyciele zatrudnieni przez mianowanie, a dwoje jest w trakcie odbywania stażu awansu zawodowego. Jak w świetle prawa mam teraz postąpić?
Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt. 5 Karty Nauczyciela, stosunek pracy nauczyciela wygasa z mocy prawa w razie stwierdzenia, że nawiązanie stosunku pracy nastąpiło na podstawie fałszywych lub nieważnych dokumentów albo zostało dokonane z naruszeniem warunków określonych w art. 10 ust. 5 pkt 1-5, z zastrzeżeniem art. 10 ust. 9, czyli w przypadu zatrudnienia nauczyciela bez kwalifikacji za zgodą kuratora oświaty, na czas określony.
Wygaśnięcie stosunku pracy stwierdza dyrektor szkoły, a w stosunku do dyrektora szkoły - organ prowadzący szkołę.
Należy jednak zwrócić uwagę, czy nauczyciele w chwili zatrudnienia posiadali kwalifikacje do prowadzenia zajęć. Na podstawie przepisów Rozporządzenia MEN z dnia 01.08.2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia na podstawie mianowania, którzy spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela (§ 27).
Natomiast nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia, którym na podstawie dotychczasowych przepisów uznano ukończony kierunek (specjalność) studiów za zbliżony do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki (§ 28).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zatrudniona od 01.09.2020r.na czas określony do 31.08.2021r. nauczycielka od 30.11 2021r. przeszła na zwolnienie lekarskie. W dniu 21.01.2021r urodziła dziecko i rozpoczęła urlop macierzyński.
Urlop skończy się 9.06.2021r. Nauczycielka deklaruje powrót do pracy. Czy po urlopie macierzyńskim musi odebrać urlop uzupełniający za ferie?
Czy okres wakacji letnich jest wystarczającą formą odbioru urlopu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dot. prawidłowego wydania świadectwa pracy. Jak należy postąpić w sytuacji gdy nauczyciel najpierw był zatrudniony na umowę o pracę na czas nieokreślony, w międzyczasie przeszedł na etat łączony i placówką podstawową przy łączeniu etatu zostaje inna niż w przypadku umowy na czas nieokreślony. Etat łączony oczywiście obejmuje do pełnego etatu, na wszystko co ponad to - to jest sporządzona dodatkowa umowa o pracę na czas określony. Jak należy prawidłowo wystawić świadectwo pracy za okres umowy na czas nieokreślony (czy tutaj powinno nastąpić najpierw rozwiązanie umowy za porozumieniem stron)?
- Nauczycielka publicznej szkoły podstawowej prowadzi zdalnie zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze u ucznia (upośledzenie umysłowe w stopniu głębokim). Zajęcia te są w ramach godzin ponadwymiarowych, czy należy tej nauczycielce wypłacić dodatek za warunki pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem małej szkoły , gdzie większość nauczycieli pracuje na części etatu. W większości są to nauczyciele z sąsiedniej szkoły. Bardzo proszę o podanie odpowiedzi: 1.Czy mogę w arkuszu organizacyjnym na następny rok szkolny zaplanować emerytów tj. : 2/18 godz. muzyka (Pan prowadzi jeszcze orkiestrę młodzieżową i szkolny zespół muzyczny w mojej szkole - w ramach umowy zlec. z gminą) i dla drugiej osoby 10/30 biblioteka. Są to osoby dyspozycyjne, oddane- umożliwiają spójność pracy szkoły. Czy jest podstawa prawna zakazująca zatrudniania emerytów? 2. Czy za zgodą dyrektora macierzystej szkoły mogę zatrudnić nauczyciela (zatrudnionego już na cały etat) na część etatu np. 5/18,6/18 i wykazać to już w arkuszu, nadmieniam, że nauczyciele ci dotychczas w ten sposób pracowali w mojej szkole?
- W styczniu tego roku nauczyciel placówki nieferyjnej ukończył 65 lat. Czy można rozwiązać z nim stosunek pracy, jakie stosowne kroki podjąć? Jeśli nie, kiedy najwcześniej dyrektor może rozwiązać z nim stosunek pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe