Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od ubiegłego roku szkolnego jesteśmy szkołą, która realizuje naukę języka niemieckiego, jako języka dodatkowego dla dzieci, których rodzice wnioskowali o stworzenie takiej możliwości w ramach mniejszości narodowej. W naszym przypadku – mniejszości niemieckiej. Z tego tytułu nasza szkoła otrzymuje również dość duże środki finansowe. Moje pytanie dotyczy wydatkowania tych pieniędzy. Czy jest gdzieś zapis mówiący o tym, na co można te pieniądze wydatkować, a na co nie? Oczywiście – na opłacenie nauczyciela j. niemieckiego, na podręczniki i pomoce dydaktyczne, na programy multimedialne również. Ale pozostaje jeszcze spora reszta i co z tymi pieniędzmi mogę zrobić? Nikt w sposób jednoznaczny nie może, albo nie chce udzielić mi odpowiedzi na ww. pytanie, dlatego proszę o podpowiedź.
Żaden przepis nie wymienia dopuszczalnych wydatków finansowanych ze środków na naukę języka mniejszości narodowej. Powinny natomiast być wydatkowane zgodnie z przeznaczeniem
Przykładowo oprócz opłacenia nauczyciela, podręczników i pomocy dydaktycznych, czy programów multimedialnych, dopuszczalne jest m.in. także wyposażenie biblioteki szkolnej w książki inne niż podręczniki – np. literaturę niemieckojęzyczną oraz czasopisma w języku niemieckim, słowniki i inne pomoce dydaktyczne, sfinansowanie zajęć z native speakerem, wyjazdów, wycieczek i wydarzeń kulturalnych związanych z nauką języka niemieckiego, w tym np. białe i zielone szkoły, wycieczki edukacyjne, kursy językowe, obozy językowo-kulturowe, inne dodatkowe zajęcia niż typowe lekcje języka niemieckiego – zajęcia wyrównawcze lub świetlicowe powiązane z nauką języka, itp.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o pomoc w następującej sprawie na podstawie odpowiedniej dokumentacji złożonej przez rodzica przyjęliśmy do placówki dziecko na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i niestety rodzice wraz z dzieckiem nie uczęszczają na te zajęcia. Rodzice nie odbierają telefonów i nie odpowiadają na wiadomość sms czy wobec tego mogę napisać pismo do rodziców, że jeżeli nie uczęszczają na te zajęcia skreślę tego wychowanka z tych zajęć czy jest jakaś podstawa prawna abyśmy mogli tak postąpić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor po zapoznaniu nauczyciela z projektem oceny pracy i otrzymaniu od niego uwag na piśmie (korzystnych dla nauczyciela) może jednocześnie wprowadzić także poprawki ze swojej strony (fakty, których nie ujął w pierwszym projekcie -niekorzystne dla nauczyciela) i po tych poprawkach wystawić kartę oceny. Czy też powinien zrobić drugi projekt, zapoznać go z nim nauczyciela, dać ponowną możliwość słownej i pisemnej ingerencji i dopiero karta oceny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W październiku na mocy zarządzenia dyrektora szkoły został powołany zespół z nauczycieli, pracowników, rodziców do nadania imienia liceum ogólnokształcącemu, które wchodzi w skład zespołu szkół oraz zostały przygotowane procedury nadania imienia szkole. Powołani nauczyciele podpisali znajomość procedur i przyjęli do wiedzy, jakie mają zadania. Planowany termin ogłoszenia procedur to listopad 2023 r. W planie nadanie imienia zaplanowane zostało na październik 2024 r. (czyli jest rok przygotowywania się). Organ prowadzący naciska, aby przyśpieszyć i nadania imienia odbyło się w kwietniu 2024 r. (co wiązałoby się ze zmianą procedury). Proszę o wsparcie i rozwianie wątpliwości na pytania:
1. Czy mogę zmienić procedury i je ponownie przedstawić?
2. Jak wydać świadectwo absolwentom liceum, w kwietniu z imieniem szkoły czy bez imienia, czyli tylko II Liceum Ogólnokształcące?
3. Kiedy mam informować OKE o nowym imieniu szkoły (7 luty to ostateczny termin przesłania informacji o liczbie uczniów i nazw przedmiotów wybranych na egzamin maturalny)?
Dodam, że nauczyciele w większości są przeciwko nadawaniu imienia szkole (mamy w zespole branżową szkołę I stopnia, branżową szkołę II stopnia, liceum ogólnokształcące oraz technikum.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź - W klasie I szkoły podstawowej wpłynęło orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym. Poradnia zaleca dla uczennicy nauczyciela wspomagającego, za zgodą organu prowadzącego. Czy powinnam utworzyć oddział integracyjny? Mam zgodę organu. W tej klasie jest jedna uczennica z orzeczeniem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Mam następujący problem. Rada Pedagogiczna rok temu uchwaliła jednogłośnie, że w dniu 14 października każdego roku będzie obchodzony w szkole Dzień Patrona. Taka uroczystość odbyła się już dwukrotnie. Jednak po tegorocznym święcie pojawiły się głosy, że warto wrócić do uroczystości 13 października (wcześniejszy zapis w statucie), a 14 zorganizować tylko zajęcia opiekuńcze dla uczniów, którzy ewentualnie pojawiliby się w tym dniu w szkole. Czy tylko dlatego, że nauczyciele chcą mieć dzień wolny (jak inni na terenie gminy) można zmieniać prawo szkolne co roku? To przecież nie jest dzień wolny od pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe