Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od nowego roku planujemy uruchomić klasę mundurową, a może precyzyjniej drużynę mundurową. W skład drużyny mają wejść ochotnicy, spośród uczniów klas pierwszych którzy zostaną przyjęci do szkoły (np. po 5 uczniów z trzech różnych zawodów w których naucza szkoła). Planujemy również za zajęcia z klasą mundurową zapłacić nauczycielom prowadzącym tam zajęcia, co więcej chcielibyśmy aby te zajęcia były w arkuszu czyli jako godziny pensum nauczyciela. Jak zrobić to prawidłowo: Czy takie zajęcia mogą być realizowane jako zajęcia dodatkowe wprowadzone za zgodą organu, rady pedagogicznej, rady rodziców ale tylko dla wybranej grupy między oddziałowej? Rozważamy również wprowadzenie tych zajęć w ramach innowacji pedagogicznej ale czy w tym przypadku będzie je można wstawić do arkusza jako dodatkowe, czy też muszą być realizowane jako nieobowiązkowe poza arkuszem?
Dodatkowe zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania, mogą być realizowane przez nauczyciela w ramach pensum (art. 109 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r. poz. 59 w zw. z art. 307 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 60). Aby tak się stało, organ prowadzący szkołę, na wniosek dyrektora szkoły, może przyznać nie więcej niż 3 godziny tygodniowo m.in. dla grupy międzyoddziałowej w danym roku szkolnym realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych (§ 3 ust. 1 rozporządzenia z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, Dz. U. z 2017 r., poz. 703). Te dodatkowe zajęcia edukacyjne dyrektor szkoły może wprowadzić do szkolnego planu nauczania po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców (art. 109 ust. 3 u.p.o.). W przypadku wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych udział uczniów w tych zajęciach jest obowiązkowy. Jeżeli zajęcia nie zostaną wprowadzone do szkolnego planu nauczania (np. z powodu braku zgody organu prowadzącego na przydzielenie i finansowanie godzin), nauczyciele mogą je prowadzić bez dodatkowego wynagrodzenia zgodnie z art. 42 ust. 2 KN jako zajęcia nieobowiązkowe dla uczniów. Dla organizacji innowacji pedagogicznej nie są przewidywane żadne szczególne rozwiązania organizacyjne w zakresie uczestnictwa ucznia w dodatkowych zajęciach, dlatego uczniowie biorą w nich udział na powyższych zasadach.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy jest przepis, podstawa prawna, która określa czas jaki musi upłynąć od momentu ukończenia kursu z zarządzania oświatą do chwili przystąpienia do konkursu na dyrektora (np. kurs kończy się 10 marca, a konkurs jest 20 marca czy nie trzeba jakiś czas odczekać?
- Jesteśmy szkołą stowarzyszeniową pracującą na Kodeksie Pracy. W naszej placówce nie działają żadne związki zawodowe, rozumiem że obowiązek opiniowania arkusza organizacyjnego przez związki w naszej szkole nie obowiązuje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczniowie klasy drugiej realizują program języka angielskiego w zakresie rozszerzonym. Grupa jest jednak bardzo zróżnicowana, jeśli chodzi o poziom języka - są w niej zarówno uczniowie bardzo dobrzy, planujący studia na filologii angielskiej, jak i osoby, które zakończyły rok z oceną dopuszczającą i nie chcą podchodzić do matury z angielskiego na poziomie rozszerzonym. Po konsultacji z uczniami w klasie trzeciej chcielibyśmy utworzyć w tej klasie dwie grupy - "bardziej" i "mniej" zaawansowaną. Pytanie dotyczy drugiej z wymienionych:
1. Czy nauczyciel może wybrać dla tych uczniów podręcznik na poziomie niższym niż realizowany w klasie drugiej, żeby pomóc im dobrze przygotować się do matury na poziomie podstawowym? (w klasie pierwszej i drugiej przerobiono większość treści z poziomu rozszerzonego, brakujące można uzupełnić w klasie trzeciej, ale nie w takim zakresie jak w grupie "zaawansowanej").
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie wykładni prawnej klasyfikacji śródrocznej w bieżącym roku szkolnym.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o udzielenie porady w sprawie ucznia klasy 0, który powinien być klasyfikowany do klasy 1. Jednak nie jest to możliwe, gdyż uczeń przejawia bardzo duże braki edukacyjne i nauczyciel zapytuje, czy można takiego ucznia nie klasyfikować do klasy 1. Rodzice są przeciwni takiej sytuacji i chcą, żeby dziecko przeszło do klasy 1.Uczeń jest rocznikiem 2007.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe