Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczniowie klasy drugiej realizują program języka angielskiego w zakresie rozszerzonym. Grupa jest jednak bardzo zróżnicowana, jeśli chodzi o poziom języka - są w niej zarówno uczniowie bardzo dobrzy, planujący studia na filologii angielskiej, jak i osoby, które zakończyły rok z oceną dopuszczającą i nie chcą podchodzić do matury z angielskiego na poziomie rozszerzonym. Po konsultacji z uczniami w klasie trzeciej chcielibyśmy utworzyć w tej klasie dwie grupy - "bardziej" i "mniej" zaawansowaną. Pytanie dotyczy drugiej z wymienionych: 1. Czy nauczyciel może wybrać dla tych uczniów podręcznik na poziomie niższym niż realizowany w klasie drugiej, żeby pomóc im dobrze przygotować się do matury na poziomie podstawowym? (w klasie pierwszej i drugiej przerobiono większość treści z poziomu rozszerzonego, brakujące można uzupełnić w klasie trzeciej, ale nie w takim zakresie jak w grupie "zaawansowanej").
Prawo oświatowe nie rozstrzyga takich kwestii. Decyzja i odpowiedzialność należy do szkoły. Nauczyciel zna uczniów, ich możliwości i predyspozycje. Jeśli praca potwierdza, że poziom rozszerzony z grupą uczniów nie przynosi założonych celów, natomiast na poziomie podstawowym będzie dla uczniów korzystniejsza, podpowiedź wydaje się być oczywista. Zawsze należy kierować się dobrem ucznia. Jeśli chodzi o wybór przedmiotów maturalnych zdawanych na poziomie rozszerzonym - zdający powinien kierować się własną znajomością materiału z przedmiotów oraz wymaganiami rekrutacyjnymi uczelni, którą wybierze.W mojej opinii, podziału uczniów na poziomy nauczania należy dokonać na podstawie testów o właściwym stopniu trudności, omówić propozycje rozwiązań zarówno z uczniami, jak i ich rodzicami (mimo pełnoletniości uczniów), zgromadzić właściwą dokumentację. Do pracy nad diagnozą włączyć pedagoga , zmodyfikować koncepcję pracy szkoły (w zależności od potrzeb), program wychowawczy szkoły, uwzględniając wnioski z pracy z grupą, o której mowa w pytaniu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy przedszkole niepubliczne, które od 1 stycznia 2015 roku staje się przedszkolem publicznym (forma własności się nie zmienia- dotychczasowy właściciel, osoba prywatna- zatrudnienie nauczycieli na podstawie umowy o pracę nie na podstawie KARTY NAUCZYCIELA) musi mieć Radę Rodziców?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy słuchacz szkoły policealnej po zakończeniu cyklu nauczania powinien otrzymać świadectwo ukończenia szkoły, jeżeli wcześniej zdeklarował chęć przystąpienia do egzaminu zawodowego potwierdzającego kwalifikacje, a ostatecznie nie przystąpił do tego egzaminu? Czy przystąpienie do egzaminu jest warunkiem wydania świadectwa ukończenia szkoły (jakie są zasady wydawania świadectw ukończenia szkoły policealnej)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń w zaleceniach dla szkoły sformułowanych w opinii poradni psychologiczno-pedagogicznych ma wskazane zorganizowanie zajęć rozwijających umiejętności uczenia się. Kto może prowadzić tego typu zajęcia, tzn. nauczyciel z jakimi kwalifikacjami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z dniem 1.09.2017 r. publiczne gimnazjum zostaje włączone do publicznej szkoły podstawowej, która zostaje przekształcona w ośmioletnią szkołę podstawową, w której nie działa rada szkoły. Czy statut nowo powstałej szkoły podstawowej nadaje organ prowadzący, czyli jst, czy też projekt nowego statutu przygotowuje, i w tym wypadku uchwala, do 30.11.2017. rada pedagogiczna? Czy nowy statut będzie dotyczył klas I-VIII szkoły podstawowej, zaś do oddziałów dotychczasowego gimnazjum, aż do czasu ich likwidacji, będzie można stosować dotychczasowy statut gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który ma studia podyplomowe z informatyki może odmówić nauczania tego przedmiotu? Chodzi zarówno o przypadek , kiedy nauczyciel ma pełny etat swojego podstawowego przedmiotu jak i wtedy kiedy uzupełnia etat kilkoma godzinami informatyki.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe