Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od 1 września 2020 r. rodzic dziecka sześcioletniego chce wnioskować o edukację domową. Jakie są obowiązki dyrektora przedszkola? Jak wygląda procedura postępowania w takim przypadku? W jaki sposób wykazywać to dziecko w dzienniku, SIO i w innych dokumentach w przedszkolu?
Na podstawie art. 36 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910, na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat. Dyrektor szkoły podstawowej przyjmuje dziecko do I klasy, jeżeli dziecko: 1) korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej, albo 2) posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną założoną zgodnie z art. 168 PO oraz zatrudniającą pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych. Rodzic może przykładowo złożyć do dyrektora pismo o treści: „Wnoszę o przyjęcie do I klasy szkoły podstawowej mojego dziecka …, urodzonego w dniu … . Wniosek motywuję tym, że (należy wybrać właściwe): dziecko korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym 2019/2020 w przedszkolu … (należy podać nazwę i adres)/ dziecko posiada opinię z dnia ... o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez Poradnię … (należy podać nazwę i adres poradni psychologiczno-pedagogicznej), którą załączam do wniosku”. Pismo dyrektora może być następujące: „W odpowiedzi na wniosek z dnia … (należy wybrać właściwe): przyjmuję/odmawiam przyjęcia … (imię i nazwisko dziecka) do I klasy tutejszej szkoły”. Odmowa dotyczy sytuacji, gdy dziecko nie spełnia wymogu korzystania z wychowania przedszkolnego albo nie posiada wymaganej opinii albo gdy szkoła pozaobwodowa nie dysponuje wolnym miejscem. Dziecko przyjęte do szkoły w wieku 6 lat jest pierwszoklasistą tak samo jak pozostali uczniowie z I klasy, a więc uczeń jest wpisywany do księgi uczniów i dziennika z danymi osobowymi tak samo jak pozostali uczniowie; nie prowadzi się dla niego żadnej szczególnej dokumentacji, a wpisy w SIO są dokonywane tak samo jak dla pozostałych uczniów szkoły - § 4 i 8 z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646 ze zm.), art. 10 -11 i art. 14 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz.U. z 2019 r., poz. 1942).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W szkole jest uczennica posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawności sprzężone: niepełnosprawność intelektualna w stopniu znacznym i niepełnosprawność ruchowa. Posiada również orzeczenie o nauczaniu indywidualnym, które odbywa się w domu. Od 1 września będzie uczennicą klasy 3 gimnazjum.Jej stan zdrowia się pogarsza. Czy jest podstawa prawna, która umożliwia ograniczenie ilości godzin nauczania z 10 do 2 w tygodniu? Czy zaświadczenie lekarskie przedłożone w postępowaniu orzekającym, w którym lekarz zaleca 2 godziny rehabilitacji jest wystarczające? W orzeczeniu wydanym przez PPP nie ma wskazań co do ilości godzin.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto określa tygodniowe pensum dla nauczyciela wspomagającego (dotyczy kształcenia specjalnego na mocy orzeczenia)? Czy w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy (zatrudnienie na pełny etat) dyrektor może przydzielić nauczycielowi wspomagającemu obowiązki wykraczające czasowo poza takie podstawowe pensum związane ze wspomaganiem takiego ucznia na obowiązkowych lub pozalekcyjnych zajęciach?
- Czy ramowy rozkład dnia należy przedłożyć organowi prowadzącemu szkołę? Jakie dokumenty szkolne powinny być akceptowane, zatwierdzane ewentualnie opiniowane przez organ prowadzący? Pytanie dotyczy szkoły podstawowej z oddziałami przedszkolnymi i gimnazjalnymi.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Co Rada Pedagogiczna powinna przyjąć w formie uchwały, a co w formie decyzji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Problem 1: W klasie trzeciej szkoły ogólnodostępnej mamy ucznia , który posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim ze spektrum autyzmu . W tej klasie został zatrudniony nauczyciel współorganizujący proces kształcenia ( nauczyciel wspomagający) na 10 godzin
Pytania:
• Nauczyciel wspomagający realizuje z uczniem zajęcia edukacyjne w zespole klasowym i zajęcia rewalidacyjne. Czy przysługuje mu dodatek za trudne warunki pracy?
• Czy nauczyciel -wychowawca tej klasy jest uprawniony do dodatku za trudne warunki pracy?
• Czy pozostali nauczyciele np. języka angielskiego, religii są uprawnieniu do otrzymania dodatku?
Problem 2.
W klasie siódmej szkoły ogólnodostępnej uczy się uczeń, który posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym. Dodatkowo w tej klasie przydzielono nauczycieli współorganizujących proces kształcenia w liczbie 23 godzin.
Edukacja ucznia opiera się na indywidualnych programach edukacyjnych, opracowanych przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, natomiast zajęcia edukacyjne obejmują – zgodnie ww. podstawą programową w szkole podstawowej ‒ następujące formy zajęć edukacyjnych:
• funkcjonowanie osobiste i społeczne (w kl. VII 7 godz./tyg.)
• zajęcia rozwijające komunikowanie się (w kl. VII 2 godz./tyg.),
• zajęcia rozwijające kreatywność (w kl. VII 14 godz./tyg.),
• wychowanie fizyczne (w kl. VII 4 godz./tyg.),
• etyka / religia 2 godz.
Na lekcjach religii i W-Fu uczeń uczestniczy bez nauczyciela wspomagającego. Uczeń objęty jest również zajęciami rewalidacyjnymi- 2 godz. .
Pytania:
1. Czy nauczycielom którym przydzielono godziny nauczyciela wspomagającego należy się dodatek za trudne bądź uciążliwe warunki pracy? Przydzielono na godziny trzech nauczycieli wspomagających- pierwsze trzy punkty
2. Czy nauczycielce prowadzącej zajęcia rewalidacyjne należy się dodatek za trudne bądź uciążliwe warunki pracy?
3. Czy pozostałym nauczycielom w tej klasie należy się dodatek za trudne bądź uciążliwe warunki pracy?
Zapis z regulaminu wynagradzania nauczycieli:
Rozdział V
Dodatki za warunki pracy
§ 21. Nauczycielom przysługują dodatki za pracę wykonywaną w warunkach trudnych
i uciążliwych w przypadku:
1) prowadzenia zajęć w klasach łączonych - w wysokości 6 zł,
2) prowadzenia zajęć z dziećmi, których rodzaj i stopień niepełnosprawności został
określony w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 lutego
2002 roku, w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16
roku życia (Dz.U. Nr 17 poz. 162).- zwiększa się stawkę o 50 % godziny
ponadwymiarowej nauczyciela.
§ 22. Dodatek za warunki pracy wypłaca się w kwocie wynikającej z przemnożenia stawki
tego dodatku przez liczbę godzin zajęć w warunkach trudnych, uciążliwych, zrealizowanych
przez nauczyciela w miesiącu, za który jest wypłacany, przy czym niepełną godzinę zajęć
zaokrągla się do pełnej godziny
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe