Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od 1 września 2020 r. rodzic dziecka sześcioletniego chce wnioskować o edukację domową. Jakie są obowiązki dyrektora przedszkola? Jak wygląda procedura postępowania w takim przypadku? W jaki sposób wykazywać to dziecko w dzienniku, SIO i w innych dokumentach w przedszkolu?
Na podstawie art. 36 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910, na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat. Dyrektor szkoły podstawowej przyjmuje dziecko do I klasy, jeżeli dziecko: 1) korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej, albo 2) posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną założoną zgodnie z art. 168 PO oraz zatrudniającą pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych. Rodzic może przykładowo złożyć do dyrektora pismo o treści: „Wnoszę o przyjęcie do I klasy szkoły podstawowej mojego dziecka …, urodzonego w dniu … . Wniosek motywuję tym, że (należy wybrać właściwe): dziecko korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym 2019/2020 w przedszkolu … (należy podać nazwę i adres)/ dziecko posiada opinię z dnia ... o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez Poradnię … (należy podać nazwę i adres poradni psychologiczno-pedagogicznej), którą załączam do wniosku”. Pismo dyrektora może być następujące: „W odpowiedzi na wniosek z dnia … (należy wybrać właściwe): przyjmuję/odmawiam przyjęcia … (imię i nazwisko dziecka) do I klasy tutejszej szkoły”. Odmowa dotyczy sytuacji, gdy dziecko nie spełnia wymogu korzystania z wychowania przedszkolnego albo nie posiada wymaganej opinii albo gdy szkoła pozaobwodowa nie dysponuje wolnym miejscem. Dziecko przyjęte do szkoły w wieku 6 lat jest pierwszoklasistą tak samo jak pozostali uczniowie z I klasy, a więc uczeń jest wpisywany do księgi uczniów i dziennika z danymi osobowymi tak samo jak pozostali uczniowie; nie prowadzi się dla niego żadnej szczególnej dokumentacji, a wpisy w SIO są dokonywane tak samo jak dla pozostałych uczniów szkoły - § 4 i 8 z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646 ze zm.), art. 10 -11 i art. 14 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz.U. z 2019 r., poz. 1942).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel przebywa na urlopie dla poratowania zdrowia. W czasie trwania jego urlopu odbędzie się wycieczka z ZFŚS. Czy dyrektor ma prawo pozwolić na wyjazd?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka była od 1 września 2011 roku do 31 sierpnia 2012 roku na urlopie do poratowania zdrowia. W czerwcu 2012 roku przyznałam nauczycielom dodatki motywacyjne na trzy miesiące (VII, VIII, IX). Pani, która była na w/w urlopie, przyznałam 0%.
W regulaminie jest zapis, że dodatki przyznaje się na czas od 2 do 6 miesięcy i są wymienione warunki mówiące, za co otrzymuje się te dodatki. Jak powinnam postąpić, aby przyznawanie dodatków motywacyjnych było przeprowadzone zgodnie z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy pracownik zatrudniony z art. 15 ust. 1-6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w szkole podlega prawu pracy jako nauczyciel czy jako pracownik administracji? Osoba nie ma przygotowania pedagogicznego, posiada jednak pozostałe wymagane kwalifikacje do zajmowane stanowiska. Jak wygląda jego wymiar urlopu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy decyzji dyrektora w zespole szkolno-przedszkolnym. Jakie są rodzaje decyzji? U mnie są decyzje dotyczące dochodów (w przedszkolu), są decyzje dotyczące nauczania oraz decyzje finansowe (np przesunięcia w planie budżetowym) itp. Czy jako dyrektor zakładam jeden rejestr decyzji i nadaje im numery kolejno, czy muszą być podzielone na w/w grupy i każda ma swoją numerację. Czy zakładam jeden rejestr na dany rok i numeracja idzie kolejno według terminów ich wydania, czy zakładam kilka rejestrów i co z numeracją?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy realizacji podstawy programowej w liceum niepublicznym (z uprawnieniami szkół publicznych) w oddziale po szkole podstawowej. W szkole jest jeden odział. Młodzież po szkole podstawowej (z tego oddziału) wybiera przedmioty realizowane na poziomie rozszerzonym. Wszyscy obowiązkowo realizują język angielski na poziomie rozszerzonym i jeden przedmiot do wyboru: biologię lub historię lub polski lub matematykę. Pytanie dotyczy sposobu realizacji tych przedmiotów. Czy istnieje możliwość, aby cała grupa (ci, którzy realizują np. biologię na poziomie rozszerzonym i reszta oddziału) mieli wspólnie jedną godzinę biologii realizowanej na poziomie podstawowym, a pozostałe 2 godziny realizują tylko te osoby, które wybrały biologię rozszerzoną? Analogicznie z pozostałymi przedmiotami. Razem godziny z podstawy osobno godziny rozszerzone. Jeżeli nie ma takiej możliwości, to jaka jest podstawa prawna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe