Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Zasady wydatkowania środków z subwencji oświatowej określone są w art. 8 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz....

PORADA PRAWNA

20 kwietnia 2021 Prawo oświatowe

Obecnie jesteśmy jako placówka zespołem szkół który prowadzi oddziały specjalne dla uczniów z lekką niepełnosprawnością. W najbliższym czasie Organ Prowadzący zamierza uruchomić szkołę specjalną wchodzącą w skład naszego zespołu szkół. Tłumaczenie takiej decyzji jest związane z tym, że ponoć utworzenie szkoły specjalnej wpłynie na zwiększenie wartości subwencji oświatowej dla organu prowadzącego. Mam pytanie czy powołanie szkoły specjalnej włączonej w zespół szkół wpłynie na zwiększenie subwencji dla Organu Prowadzącego?

Zasady wydatkowania środków z subwencji oświatowej określone są w art. 8 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2029). W art. 8 ust. 1 stanowi on, że roku budżetowym na realizację zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego oraz na organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych jednostka samorządu terytorialnego przeznacza środki w wysokości nie mniejszej niż kwota przewidziana w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na uczniów, wychowanków i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w przedszkolach, szkołach i placówkach, prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, w zakresie tych zadań. Z kolei art. 8 ust. 2 określa, że środki wskazane powyżej stanowią sumę:
• środków przeznaczonych w roku budżetowym na prowadzenie przedszkoli, szkół i placówek – w przypadku przedszkoli specjalnych, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, szkół specjalnych i placówek prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego;
• środków przeznaczonych w roku budżetowym na realizację zadań wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeniach o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych programach zajęć i indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych oraz zapewnienie warunków ich realizacji – w przypadku przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i szkół,
• środków przeznaczonych w roku budżetowym na realizację zadań innych niż określone powyżej w szkołach z oddziałami specjalnymi, niebędących szkołami specjalnymi, szkołach z oddziałami integracyjnymi i szkołach integracyjnych, prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Zapisy ustawowe są bardzo skomplikowane, ale prawda jest to, że środki finansowe przekazywane na realizację orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego sa znacznie wyższe niż na realizację kształcenia standardowego zdrowych dzieci. Na zwiększenie subwencji oświatowej wpływ ma nie tyle powołanie szkoły specjalnej , ale liczba wykazanych w Systemie Informacji Oświatowej dzieci legitymujących się orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego.
 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT