Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka w szkole ponadgimnazjalnej zarzuciła, że dyrektor bezpodstawnie kazał realizować zajęcia dodatkowe w wymiarze 1 godz. wynikające z art 42 pkt 2 ust 2 (dawna karciana). Wiem, że karcianej już nie ma, a dyrektorowi pozostawiono decyzję na co przeznaczy tę dawną godzinę. W mojej szkole została ona przeznaczona na zajęcia rozwijające zainteresowania i przygotowujące do matury i bez wyjątku prowadzić je mieli wszyscy nauczyciele i dokumentować je w dzienniku zajęć dodatkowych. Kto ma rację i czy jako dyrektor nie wymagam za dużo? Proszę o interpretację.
Na podstawie art. 42 ust. 2 pkt 1 i 2 oraz art. 42c ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm. w ramach pięciodniowego i czterdziestogodzinnego tygodnia pracy (dotyczy nauczyciela zatrudnionego na pełen etat) poza pensum, bez dodatkowego wynagrodzenia nauczyciel ma obowiązek realizować m.in. zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze (ale nie dydaktyczne) uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów, np. koła zainteresowań, szkolne wycieczki, itp. O rodzaju i wymiarze tych zajęć (w granicach obowiązujących norm czasu pracy) decyduje dyrektor jako przełożony służbowy, z uwzględnieniem treści statutu – art. 7 ust. 1 KN. Natomiast w ramach tych godzin nie mieszczą się zajęcia dydaktyczne, w tym wyrównawcze. Za tego typu zajęcia realizowane poza pensum w związku z przygotowaniami do matury (dotyczą one realizacji programu nauczania) przysługuje wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe – art. 35 ust. 1, 2 i 3 KN.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można uczniowi z upośledzeniem w stopniu głębokim, spełniającemu obowiązek poza szkołą na podstawie porozumienia, wydłużyć etap edukacyjny w klasie IV SP? Rozporządzenie mówi o wydłużaniu na koniec etapu czyli np w kl. III SP i Kl VI SP do tej pory i jest to termin do końca lutego. A co z uczniem w klasie IV? Jaka jest podstawa prawna wydłużenia etapu? Jak przeprowadzić procedurę pozostawienia go w klasie IV?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel wychowania przedszkolnego (magister pedagogiki) ukończył studia podyplomowe z zakresu Logopedii. Czy ta osoba może prowadzić zajęcia logopedyczne dla dzieci z opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest podstawa prawna do nowelizacji statutu szkoły w roku szkolnym 2021/2022?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytania dotyczą wypełniania świadectwa uczniom szkoły podstawowej.
1. Czy dobrze rozumiem, że uczniom kl. IV i VII wpisujemy w rubryce "Inne zajęcia" zajęcia z wych. do życia w rodzinie?
2. Co z uczniami z powyższych klas, którzy nie chcieli chodzić na te zajęcia. Czy wpisujemy im ten przedmiot, a przy nim nie uczestniczył, czy w ogóle nie wpisujemy tego przedmiotu?
3. Co z uczniami kl. V i VI? Czy wpisujemy im i gdzie ten przedmiot? Co z dziećmi, które nie chciały chodzić na ten przedmiot?
4. Jaki i czy w ogóle wpisujemy uczniom kl. V i VI symbol przy obowiązkowym j. angielskim? Bardzo proszę o szybką odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel który ukończył policealne studium zawodowe kulturalno-oświatowe i bibliotekarstwo w Opolu i bibliotekoznawstwo i uzyskał tytuł bibliotekarza oraz jest magistrem filologii polskiej, był zatrudniony przez mianowanie jako nauczyciel bibliotekarz i nauczyciel polonista w dniu wejścia w życie rozporządzenia z 12 marca 2009 w sprawie kwalifikacji nauczycieli ma kwalifikacje do pracy jako nauczyciel bibliotekarz w gimnazjum? Czy można zastosować tu $ 27 rozporządzenia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe