Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy można uczniowi z upośledzeniem w stopniu głębokim, spełniającemu obowiązek poza szkołą na podstawie porozumienia, wydłużyć etap edukacyjny w klasie IV SP? Rozporządzenie mówi o wydłużaniu na koniec etapu czyli np w kl. III SP i Kl VI SP do tej pory i jest to termin do końca lutego. A co z uczniem w klasie IV? Jaka jest podstawa prawna wydłużenia etapu? Jak przeprowadzić procedurę pozostawienia go w klasie IV?
Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym - uczniowi niepełnosprawnemu intelektualnie w stopniu głębokim NIE można wydłużyć etapu edukacyjnego, albowiem:
1. Wydłużenia etapu edukacyjnego dokonuje się w stosunku do ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność, która powoduje spowolnienie tempa pracy i utrudnia opanowanie treści podstawy programowej - Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 204 z późniejszymi zmianami).
2. Natomiast dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim nie otrzymują w/w orzeczenia tylko orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Takie zajęcia - uznane za formę spełniania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki - organizuje się dla ucznia do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy on 25 lat. Uczeń ten nie realizuje podstawy programowej kształcenia ogólnego, nie podlega obowiązkowi oceniania i klasyfikacji , nie otrzymuje też świadectw – więc nie może być przypisany do żadnej klasy. Szkoła może wydać jego rodzicom/ prawnym opiekunom jedynie zaświadczenie, w którym znajdują się informacje o postępach w różnych obszarach funkcjonowania tego ucznia. – Rozporządzenie MEN z z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. z 7 maja 2013 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy rodzic może zażądać kserokopii protokołu egzaminu poprawkowego. Do tej pory miał jedynie możliwość wglądu i to na wniosek rodzica lub ucznia. Czy coś zmieniło się w tym temacie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od września 2016 r. działalność rozpoczyna nowe przedszkole niepubliczne. Prowadzony jest nabór dla dzieci z rocznika 2014, 2013, 2012. Zgłosiły się również dzieci z końca roku 2014 - na jakiej podstawie można je przyjąć? Czy należy otworzyć dodatkową działalność? Jeśli tak to jaką? Czy należy przygotować oddzielną umowę z rodzicem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o ponowne zinterpretowanie pytania, ponieważ otrzymałam od Państwa dwie sprzeczne odpowiedzi. W związku z tym pytam ponownie jakie pensum będzie mieć godz. rewalidacyjna dla pedagoga, a jakie dla polonisty ?
Odpowiedz z 11.04.2018r.
Obliczenie uśrednionego pensum dla nauczyciela specjalisty (np. logopeda) z pensum 22 godziny i realizującego dodatkowo 4 godziny zajęć rewalidacyjnych: (22/22 + 4/18 = 1,22 et.; 22 godz.+4 godz.= 26 godz.; 26godz. : 1, 22 et. = 21,31 et., czyli po zaokrągleniu pensum to wynosi 21 godzin.
Odpowiedz z 26.09.2017r.
Rada Gminy uchwałą podjęła, że tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin pedagoga szkolnego wynosi 20. Pytanie brzmi jaki wymiar obowiązuje nauczycieli prowadzących zajęcia rewalidacyjne oraz rewalidacyjno - wychowawcze nauczyciela, którego pensum wynosi 18? Czy te godziny powinny być liczone jak pensum nauczyciela specjalisty? Czy pedagog, który prowadzi te zajęcia ma poprawnie płacowe godziny z pensum 20?
Zajęcia rewalidacyjne i rewalidacyjno-wychowawcze nauczyciele prowadzą w ramach swojego pensum - nauczyciel przedmiotu z 18, specjalista ze swojego - np. 20. Nie są to zajęcia spacjalistyczne, wymienione w przepisach o pomocy psychologiczno-pedagogicznej a prowadzić je mogą zarówno nauczyciele specjaliści, jak i nauczyciele przedmiotowcy, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona na pełnym etacie, przez dwa tygodnie była nieobecna w szkole. Miała zwolnienie lekarskie "opieka nad chorym dzieckiem". Czy jej wymiar "godzin karcianych" można obniżyć w związku z tą nieobecnością?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak postąpić z nauczycielem, który po hospitacji lekcji pomimo stwierdzonych błędów w prowadzeniu zajęć nie przyjmuje zaleceń pohospitacyjnych nie podpisuje karty, lekceważy i ignoruje dyrektora.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe