Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel zatrudniony jest w szkole podstawowej z oddziałami gimnazjalnymi na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony w wymiarze 13/18 etatu. W przyszłym roku szkolnym można temu nauczycielowi przydzielić jedynie 8 godzin. Proszę o podanie procedury oraz wzoru dokumentów, jakie powinny być zastosowane wobec tego nauczyciela. Nauczyciel dyplomowany, zatrudniony na podstawie mianowania, w szkole podstawowej w wymiarze 18/18 etatu, w przyszłym roku szkolnym musi uzupełnić etat na świetlicy szkolnej (2 godz.). W związku z powyższym wymiar etatu będzie wynosił 19/19. Proszę o podanie procedury oraz wzoru dokumentów, jakie powinny być zastosowane wobec tego nauczyciela.
Zakładając, że pierwszy nauczyciel pracuje w klasach gimnazjalnych i w związku z reformą oświaty maleje liczba godzin, do dnia 15 maja 2019 r. dyrektor informuje nauczyciela, w formie pisemnej, o zmianach organizacyjnych (w jaki sposób i dlaczego zmaleje liczba godzin), a także o możliwości wyrażenia zgody na obniżenie wymiaru zatrudnienia (i proporcjonalnego obniżenia wynagrodzenia) do 8/18 od 1 września 2019 r. z pouczeniem, że nauczyciel ma 7 dni na wyrażenie zgody oraz że jeśli jej nie wyrazi, zostanie przeniesiony w stan nieczynny od 1 września 2019 r., o ile w 7 dni nie odmówi przejścia w ten stan. Jeśli nauczyciel wyrazi zgodę na obniżenie wymiaru zatrudnienia i wynagrodzenia, strony podpisują porozumienie zmieniające warunki pracy i płacy poprzez określenie wymiaru zatrudnienia 8/18 i proporcjonalne obniżenie wynagrodzenia zasadniczego. Jeśli nauczyciel się nie zgodzi oraz odmówi przejścia w stan nieczynny, do 31 maja 2019 r. należy doręczyć jemu wypowiedzenie stosunku pracy za trzymiesięcznym wypowiedzeniem z powodu zmian organizacyjnych uniemożliwiających dalsze zatrudnienie oraz wypłacić odprawę 31 sierpnia 2019 r. Natomiast w razie odmówienia zgody na zmianę warunków zatrudnienia oraz braku odmowy w sprawie przejścia w stan nieczynny, od 1 września 2019 r. nauczyciela należy przenieść w stan nieczynny na okres 6 miesięcy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia zasadniczego (art. 225 ust. 12 w zw. z ust. 1 – 6, 8 i 10 – 11 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 60 ze zm, art. 29 § 4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2018 r., poz. 917 ze zm.).
Drugiemu nauczycielowi należy zaproponować zmianę stanowiska poprzez dodanie obok stanowiska nauczyciela szkoły podstawowej także stanowiska wychowawcy świetlicy oraz wyznaczyć termin, w którym nauczyciel powinien zająć stanowisko, czy wyraża zgodę (zalecany nie krótszy niż 7 dni) – art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm. Jeśli nauczyciel się zgodzi, należy podpisać porozumienie zmieniające warunki pracy poprzez dodanie do aktu mianowania stanowiska wychowawcy świetlicy od dnia 1 września 2019 r. - art. 29 § 4 i 5 KP.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytane dotyczy dni przysługującego urlopu dla nauczyciela, który zatrudniony jest w zespole szkół, w skład którego wchodzi przedszkole. W etacie ma godziny w szkole i w przedszkolu. Jako nauczyciel szkoły urlop przysługuje mu w ferie, w lipcu i sierpniu. A jaki wymiar urlopu temu nauczycielowi przysługuje w przedszkolu? Przedszkole pracuje w ferie i w sierpniu. Nauczyciel ten ma 3 godziny tygodniowo w przedszkolu.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o poradę: moja nauczycielka matematyki w dniu 15.02.2013 roku złożyła do mnie wniosek o udzielenie urlopu macierzyńskiego w terminie od dnia 09.02.2013 na okres 24 tygodni. Na co, zgodnie z prawem, wyraziłam zgodę. Urlop macierzyński kończy się 26.07.2013 r. Nauczycielka otrzymała po tym terminie 56 dni urlopu wypoczynkowego uzupełniającego, który kończy się 20 września. 21 września winna się więc wstawić do pracy. W dniu 29 lipca 2013 r. nauczycielka złożyła wniosek o udzielenie dodatkowego urlopu macierzyńskiego na okres 2 tygodni. Data widniejąca na wniosku to dzień 28.06.2013 r., jednak data wpływu do sekretariatu i rejestracja wniosku nastąpiła 29 lipca 2013 r. Pytanie: czy złożenie wniosku w ww. terminie, mimo iż na wniosku widnieje data 28.06.2013 r. spełnia warunki ustawy i muszę jej udzielić dodatkowego urlopu macierzyńskiego, czy też wniosek wpłynął po terminie i tym samym pracownica traci prawo do niego. Jest to dla mnie sprawa istotna, gdyż udzielenie jej urlopu wiąże się z dłuższym zastępstwem za nią innego nauczyciela. Wtedy moja nauczycielka wróciłaby do pracy dopiero 04.10.2013 r. Proszę o opinię prawną i ustosunkowanie się do kwestii prawnego udzielenia bądź nieudzielenia tej pracownicy przeze mnie dodatkowego urlopu macierzyńskiego. Wiem, że istotna kwestia w tej sprawie to termin złożenia/wpływu wniosku do pracodawcy.
- Jeżeli nauczyciel po dostarczeniu dokumentów udokumentował, że na maja 2017 ma 23 lata i 10 dni. Czy nagroda jubileuszowa przepada czy należy ją wypłacić? Wcześniej miał 17 lat pracy.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Od 1 września 2017r. nasze gimnazjum zostaje włączone do szkoły podstawowej. Pytanie jest następujące: w gimnazjum jest stanowisko sekretarza szkoły, którego nie ma w regulaminie szkoły podstawowej. Czy od 1 września b.r. szkoła podstawowa z oddziałami gimnazjalnymi musi utworzyć nowy regulamin wynagradzania pracowników administracji i obsługi, czy pracownik w tym wypadku sekretarz szkoły będzie bazował na regulaminie gimnazjum?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka ukończyła w 1999 r. dwuletnie Pomaturalne Studium Bibliotekarskie i uzyskała tytuł zawodowy "Bibliotekarz". W 2002 r. ukończyła studia wyższe zawodowe na kierunku pedagogika w zakresie edukacji wczesnoszkolnej i arteterapii, a w 2004 r. ukończyła studia wyższe magisterskie uzupełniające na kierunku pedagogika w zakresie edukacji wczesnoszkolnej i arteterapii. Ponadto nauczycielka ma ukończone studia podyplomowe "Oligofrenopedagogika". Proszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie: Czy nauczycielka posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela bibliotekarza w szkole podstawowej i gimnazjum? (podczas ostatniej kontroli kuratorium na początku 2017 r. wizytator stwierdził, że nauczycielka nie posiada kwalifikacji do zajmowania stanowiska bibliotekarza w szkole podstawowej i wydał zalecenie, aby zatrudnić nauczyciela posiadającego wymagane kwalifikacje).
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe