Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel w-f zatrudniony na podstawie mianowania będzie miał zmniejszony etat od 01.09.2014 r. z 18/18 do 12/18. Od 01.09.2014 r. będzie też zatrudniony inny nauczyciel do zajęć w-f (stopień awansu zawodowego nauczyciel kontraktowy) na 14/18 etatu. Czy w związku z tym działanie dyrektora polegające na zmniejszeniu etatu nauczycielowi mianowanemu i zatrudnienie nauczyciela kontraktowego będzie słuszne?
Dyrektor szkoły w razie: 1) całkowitej likwidacji szkoły rozwiązuje z nauczycielem stosunek pracy; 2) częściowej likwidacji szkoły albo w razie zmian organizacyjnych powodujących zmniejszenie liczby oddziałów w szkole lub zmian planu nauczania uniemożliwiających dalsze zatrudnianie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć rozwiązuje z nim stosunek pracy lub, na wniosek nauczyciela, przenosi go w stan nieczynny. Nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania może wyrazić zgodę na ograniczenie zatrudnienia w trybie określonym w art. 22 ust. 2.Nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie mianowania, z którym rozwiązano stosunek pracy z przyczyn określonych wyżej, przysługuje odprawa w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Natomiast nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę, z którym rozwiązano stosunek pracy z przyczyn określonych wyżej, przysługują świadczenia określone w przepisach o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Rozwiązanie stosunku pracy następuje z końcem roku szkolnego po uprzednim trzymiesięcznym wypowiedzeniu, chyba, że nauczyciel skorzystał z możliwości przejścia w stan nieczynny, składając w terminie do 30 dni od dnia doręczenia wypowiedzenia stosunku pracy pisemny wniosek o przeniesienie w stan nieczynny. Okres wypowiedzenia może być skrócony do 1 miesiąca, z tym że w takim wypadku nauczycielowi przysługuje odszkodowanie za pozostałą część okresu wypowiedzenia w wysokości wynagrodzenia liczonego jak za okres urlopu wypoczynkowego. Okres, za który przysługuje odszkodowanie, wlicza się nauczycielowi pozostającemu w tym okresie bez pracy do okresu zatrudnienia. O zamiarze wypowiedzenia nauczycielowi stosunku pracy z w/w przyczyn, dyrektor zawiadamia reprezentującą nauczyciela zakładową (międzyzakładową) organizację związkową, która w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia może zgłosić na piśmie dyrektorowi umotywowane zastrzeżenia. Po rozpatrzeniu stanowiska organizacji związkowej, a także w razie niezajęcia przez nią stanowiska w ustalonym terminie, dyrektor szkoły podejmuje decyzję w sprawie wypowiedzenia. Nauczyciel przeniesiony w stan nieczynny zachowuje prawo do comiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego oraz prawo do innych świadczeń pracowniczych, w tym dodatków socjalnych do czasu wygaśnięcia stosunku pracy. Oznacza to, że dyrektor musi wszcząć wyżej opisaną procedurę. Na podkreślenie zasługuje fakt, że dyrektor może nauczycielowi mianowanemu zmniejszyć wymiar zatrudnienia z przyczyn określonych w art. 20 KN.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Wysłałem pytanie do Państwa o treści :"Witam, czy można zobowiązać rodziców, by dzieci były odbierane ze świetlicy wyłącznie przez osoby pełnoletnie. Proszę o podanie podstawy prawnej."
i otrzymałem odpowiedz:
"Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. (ze zm.) Prawo o ruchu drogowym.
Art. 43. 1. Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat.
Nie dotyczy to strefy zamieszkania.
2. Dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, jest obowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.
3. Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą drogi przeznaczonej wyłącznie dla pieszych.
Oznacza to, że dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat.
2) Art. 95 Ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
Art. 95. § 1. Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka.
§ 2. Dziecko pozostające pod władzą rodzicielską winno rodzicom posłuszeństwo.
§ 3. Władza rodzicielska powinna być wykonywana tak, jak tego wymaga dobro dziecka i interes społeczny.
Jednakże nie zwalnia to szkoły z całkowitej odpowiedzialności za dziecko powracające ze szkoły do domu, co powinno przede wszystkim wynikać z troski o dobro dziecka. Zatem szkoła może ustalić na piśmie sposób odbioru dziecka ze szkoły (świetlicy) przez rodzica."
Z Państwa odpowiedzi oraz z przywołanej podstawy prawnej wynika, że jednak dziecko może samo wracać ze szkoły po ukończeniu siódmego r.ż., a za dziecko odpowiadają rodzice.
Ponawiam pytanie: Czy szkoła ma prawo ograniczyć zakres władzy rodziców? tzn. Czy w przypadku , gdy rodzice upoważniają osobę małoletnią (ale w wieku powyżej 10 rż) do odbierania dziecka ze szkoły, to szkoła może na to nie wyrazić zgody?
Proszę o podanie podstawy prawnej, która umożliwi szkole ograniczenie prawa rodziców do decydowania, kto będzie odbierał ich dziecko ze szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy z dotacji otrzymywanej przez stowarzyszenie od gminy na prowadzenie szkoły można finansować wycieczki edukacyjne organizowane dla uczniów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie odnośnie nauczyciela współorganizującego kształcenie. Uczeń posiada orzeczenie o niedosłuchu (z klucza nie otrzyma nauczyciela wspomagającego- brak sprzężenia lub autyzmu). Na etapie diagnozy nie wskazano potrzeby zatrudnienia dodatkowego nauczyciela w celu współorganizowania kształcenia ucznia z niedosłuchem. Szkoła po około roku widzi taką potrzebę. Zwróciła się do poradni o modyfikację orzeczenia oraz wpisanie nauczyciela wspomagającego, aby dyrektor szkoły mógł o niego zawnioskować do organu prowadzącego. Czy konieczne jest uchylanie orzeczenia, czy dyrektor po uprzednim dokonaniu przez specjalistów wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia może sam zawnioskować o nauczyciela wspomagającego? Czy trzeba ująć taki zapis w orzeczeniu? Jak to prawnie wygląda? Dzieciom z niedosłuchem nauczyciel wspomagający nie przysługuje z klucza, jedynie za zgodą OP.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem i właścicielem Niepublicznego Przedszkola Terapeutycznego. Placówka została zarejestrowana 4.10. 2017r. Przedszkole jest przeznaczone dla dzieci niepełnosprawnych. Obecnie do przedszkola uczęszcza 6 dzieci. Proszę o informację czy mimo iż nie był złożony wniosek o dofinansowanie we wrześniu 2016 roku na rok 2017, Gmina powinna mi wypłacić pieniądze dla dzieci niepełnosprawnych z subwencji oświatowej ogólnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Proszę o wskazówkę, jak powinien wyglądać regulamin rady pedagogicznej dla zespołu szkół (sp z oddziałami przedszkolnymi i gimnazjum). W zespole każda rada zachowuje odrębność. Zebrania odbywają się z w zależności od potrzeb; raz spotyka się tylko rada sp, innym razem tylko gimnazjum, a czasem obydwie rady jednocześnie, np w sierpniu, gdy odbywa się przydział zajęć, bo liczna grupa nauczycieli łączy etat w obydwu szkołach. Jak to uwzględnić w regulaminie rady? Czy to mają być odrębne regulaminy dla sp i gimnazjum? Czy można nazwać regulaminem Zespołu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe