Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel rozpoczął staż na nauczyciela kontraktowego 1.09.18 r. Staż zakończył 31 sierpnia 2019. Wniosek o dokonanie oceny dorobku wpłynął 04.09.19 r. Projekt oceny dorobku zawodowego wpłynął 05.09.19 r. Ocena dorobku zawodowego pozytywna 23.09.19 r. Do kiedy (najpóźniej) dyrektor szkoły musi powołać komisję kwalifikacyjną na stopień nauczyciela kontraktowego i w jakim terminie musi odbyć się postępowanie kwalifikacyjne?
Nauczyciel powinien złożyć wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego do 31 grudnia 2019 r., ponieważ po tym terminie musiałby odbyć staż od nowa (art. 9d ust. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm.). W razie złożenia wniosku do 31 października 2019 r., decyzja o nadaniu lub o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego - a więc również poprzedzające ją posiedzenie komisji kwalifikacyjnej - powinna zostać wydana w terminie do dnia 31 grudnia danego roku (art. 9b ust. 3a KN). Złożenie przez nauczyciela wniosku po dniu 31 października zobowiązuje do wydania decyzji i poprzedzającego ją zebrania komisji do 31 sierpnia (art. 9b ust. 3 KN).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor szkoły ubiegając się o awans na nauczyciela dyplomowanego pisze sprawozdanie czy opis i analizę? Jaka jest różnica między dokumentami składanymi przez nauczyciela, a przez dyrektora?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- 1.Dyrektor przedszkola niepublicznego z oddziałami integracyjnymi, prowadzonego przez fundację ma stopień nauczyciela kontraktowego, uzyskany w 2000 roku. W l. 2001-2014 z różnych powodów nie pracował w zorganizowanych strukturach oświaty – nie miał więc możliwości kontynuowania ścieżki awansu zawodowego. W roku szkolnym 2014-15 pracował jako wychowawca grupy w przedszkolu publicznym, a w r. 2015 założył fundację i stanął na czele aktualnie kierowanej placówki. Obecnie – wobec ustabilizowania sytuacji placówki – pragnie powrócić do swego awansu zawodowego. Czy jest ku temu jakaś „dyrektorska ścieżka”, biorąc pod uwagę, że art. 9e KN mówi o drodze nauczyciela mianowanego do dyplomowanego, a w sieci można znaleźć np. odpowiedź na interpelację poselską z 2013 r, że „nauczyciel kontraktowy, któremu powierzono stanowisko dyrektora w przedszkolu niepublicznym lub w szkole niepublicznej, nie ma możliwości odbywania stażu na stopień nauczyciela mianowanego w przedszkolu niepublicznym lub w szkole niepublicznej, w którym pełni funkcję dyrektora. Ścieżka awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego pozostaje w sprzeczności z jednoczesnym pełnieniem funkcji dyrektora przedszkola lub szkoły niepublicznych. Nauczyciel kontraktowy będący dyrektorem przedszkola niepublicznego lub szkoły niepublicznej może odbywać staż na stopień nauczyciela kontraktowego lub mianowanego, jeśli podejmie dodatkowe zatrudnienie zgodnie z kwalifikacjami i w wymiarze co najmniej 1/2 etatu na stanowisku nauczyciela w innym przedszkolu lub szkole”, a z kolei w innym miejscu można przeczytać, że „Stosownie do przepisu art. 9e ust. 1 KN dyrektora szkoły, po spełnieniu określonych warunków, nie obowiązuje odbywanie stażu, bowiem dla niego równoważny z okresem stażu jest okres zatrudnienia. Jednak zastosowanie art. 9e ust. 1 KN dotyczy dyrektora, który posiada stopień nauczyciela mianowanego i chce uzyskać stopień nauczyciela dyplomowanego. W opisanym przypadku nauczyciel posiada stopień awansu nauczyciela kontraktowego, a nie mianowanego. W związku z tym, tak jak i w przypadku jakichkolwiek innych wątpliwości dotyczących awansu, wymagających rozstrzygnięcia prawnego, należy zawrócić się z prośbą o rozstrzygnięcie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą. Ponieważ zgodnie z przepisami art. 9 h ust. 1 pkt 1 KN nadzór nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu prowadzonym przez organ prowadzący o nadanie nauczycielowi stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego – sprawuje organ nadzoru pedagogicznego.”
Młoda nauczycielka, posiadająca kwalifikacje do pracy jako nauczyciel w grupie przedszkolnej jest równocześnie młodą matką „na pełnym etacie” i zwyczajnie nie jest gotowa do podjęcia ścieżki awansu zawodowego w pierwszym roku pracy. Jest przepis, / art. 10 ust. 7 „rozpoczynającą pracę w szkole” wraz z ust. 11/ który pozwala nauczycielowi zawnioskować o niestosowanie wobec niego rozdziału 3a KN, a ona zwyczajnie nie jest gotowa, a przecież nikogo nie można zmuszać, a dyrekcja nie ma nic przeciwko poczekaniu, aż nauczycielka sama dojrzeje do tej decyzji. Czy można zastosować wskazane przepisy, ale ona musi mieć umowę na czas określony? Czy wyjściem jest, że ona po prostu nie złożu planu rozwoju zawodowego, czy są tego jakieś negatywne konsekwencje? Dla niej? Dla placówki?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka rozpoczęła pracę w szkole podstawowej 1 stycznia 2023 r. jako nauczyciel wychowawca w świetlicy. Ukończyła studia na kierunku pedagogika w specjalności resocjalizacja z poradnictwem specjalistycznym (licencjat) oraz pedagogikę opiekuńczo-wychowawczą i profilaktykę (magister). Kwalifikacje pedagogiczne nie zostały uznane, ponieważ praktyki nie odbyły się w szkole tylko w areszcie śledczym, dlatego została zatrudniona za zgodą na zatrudnienie do 31 sierpnia 2023 r. (art. 10 ust. 9 KN). Obecnie jest w trakcie przygotowania pedagogicznego dla nauczycieli przedmiotów i zajęć prowadzonych w szkole podstawowej.
1. Jak będzie wyglądała jej droga do przygotowania do zawodu nauczyciela? Od kiedy należy przydzielić mentora?
2. Od kiedy nauczycielce należy się świadczenie na start – czy od stycznia 2023 r., od września 2023 r., czy nie należy się w ogóle?
3. Od sierpnia 2015 r. do października 2017 r. pracowała jako wychowawca OHP. Od września 2021 r. do listopada 2022 r. jako nauczyciel w niepublicznej szkole podstawowej. Obecnie od 1 stycznia 2023 r. do 31 sierpnia 2023 r. w szkole podstawowej. Który okres wcześniejszej pracy ma być zaliczony do przygotowania do zawodu nauczyciela i jak ma być podpisana nowa umowa od września 2023 r.?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź - Nauczycielka złożyła wniosek o awans zawodowy na nauczyciela mianowanego z dniem 01.09.2014 r. Okazało się jednak, że musi wykorzystać zaległy urlop wypoczynkowy od dnia 01.09.2014 do dnia 23 listopada 2014 r. Czy zatem może rozpocząć awans na nauczyciela mianowanego z dniem 01.09.2014 r.?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka złożyła wniosek o awans na nauczyciela mianowanego 30 sierpnia 2017r.
Od 1 września 2017 r. do 18 lutego była na zwolnieniu lekarskim, następnie od 19 lutego do 30 czerwca 2018r przebywała na urlopie wychowawczym.
Jak powinna wyglądać ścieżka jej awansu na nauczyciela mianowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe