Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor szkoły ubiegając się o awans na nauczyciela dyplomowanego pisze sprawozdanie czy opis i analizę? Jaka jest różnica między dokumentami składanymi przez nauczyciela, a przez dyrektora?
Karta Nauczyciela - ustawa z 26.01.1982 r. ze zm. - rozdz. III.
Rozporządzenie MENiS z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni
awansu zawodowego przez nauczycieli (ze zm. z 2007 r.).
Dyrektor ubiegający sie o awans zawodowy na nauczyciela dyplomowanego składa do odpowiedniego kuratorium następujące dokumenty:
1. wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego,
2.pPoświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe (§ 9 ust. 2pkt 1),
3. poświadczona kopia aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego (§ 9 ust.2 pkt 1),
4. zaświadczenie pracodawcy o spełnieniu wymagań dotyczących okresu pracy wymaganego
do złożenia wniosku (§ 9 ust. 2 pkt 2),
5. sprawozdanie z ostatnich trzech lat pracy obejmujące w szczególności charakterystykę i rozwój kierowanej przez niego szkoły w tym okresie, z uwzględnieniem efektów kształcenia i wychowania (§ 9 ust. 2 pkt 4),
6. wyróżniającą ocena pracy uzyskana w okresie zajmowania stanowiska dyrektora – karta oceny pracy (§ 9 ust.2 pkt 4),
7. Dokumentacja potwierdzająca spełnianie wymagań określonych w § 8 ust. 2:
a) uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem. (§ 8 ust. 2 pkt 1) w formie opisu i analizy realizacji wymagań w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów (§ 9 ust. 1 pkt 3),
b) wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej (§ 8 ust. 2 pkt. 2) w formie opisu i analizy realizacji wymagań w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów (§ 9 ust. 1 pkt 3),
c) umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach
wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć (§ 8 ust.2 pkt 3),
d) realizację co najmniej 3-ech z następujących zadań (§ 8 ust. 2 pkt 4):
- opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich,
- wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego, podręczników lub środków dydaktycznych,
- poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych,
- wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami,
- uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej,
- uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – uzyskanie umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie zaawansowanym (poświadczone kopie dyplomów, świadectw (§ 9 ust. 1 pkt 3 b)),
- umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły,
w której dyrektor jest zatrudniony (§ 8 ust. 2 pkt 5) - jako opis i analizę realizacji
wymagania w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów (§ 9 ust. 1 pkt 3 a).
Różnica jest zasadnicza i polega m. in. tym, że nauczyciel odbywa obowiązkowy staż, pisze sprawozdanie ze stażu, otrzymuje ocenę dorobku zawodowego za okres tegoż stażu, natomiast dyrektor:
1) pisze sprawozdanie z ostatnich trzech lat pracy obejmujące w szczególności charakterystykę i rozwój kierowanej przez niego szkoły w tym okresie, z uwzględnieniem efektów kształcenia i wychowania (§ 9 ust. 2 pkt 4) oraz
2) dołącza wyróżniającą ocenę pracy uzyskaną w okresie zajmowania stanowiska dyrektora – karta oceny pracy (§ 9 ust.2 pkt 4), jednocześnie musi spełnić wymagania określone w § 8 ust. 2 Rozporządzenia z 1.12.2004 r. ze zm.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W moim zapytaniu: "Nauczyciel odbywający staż od 1.09.2009 r. do 31 maja 2012 r. przebywał na ciągłym zwolnieniu lekarskim od 8.06.2011 r. do 14.10.2012 r., następnie od 14.10.2012 r. do 29.03.2012 r. na urlopie macierzyńskim, w terminie 30.03.2012 r.-10.05.2012 r. na urlopie uzupełniającym, potem znowu od 11.05 do 29.06.2012 r. na zwolnieniu lekarskim. Czy dni wydłużenia stażu należy zliczyć tylko do 29.03.2012 r. i obliczyć wydłużenie stażu od 1 czerwca 2012 r. czy włączyć także dni nieobecności do 29.06.2012r. i obliczać wydłużenie od 30.06.2012 r.?" wkradł się błąd.
Nauczyciel przebywał na zwolnieniu od 8.06.2012 r. a nie 2011r. Czy mogę liczyć na ponowną poradę?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego. Nauczycielka wychowania przedszkolnego 10.07.2015 roku uzyskała stopień awansu - nauczyciel kontraktowy do 25.07.2015 pracowała w placówce w której uzyskała stopień nauczyciela kontraktowego.Od 1.09.2015 do 20.12.2015 była zatrudniona w prywatnej firmie logopedycznej na umowę zlecenie. Od 22.02.2016 do 31.01.2017 zatrudniona była na stanowisku logopedy w przedszkolu i poradni. Od 01.09.2017 zatrudniona jest Publicznym Przedszkolu. Czy od 01.09.2018 roku może rozpocząć awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego? Zdaje sobie sprawę że od 01.09 zmieniają się przepisy i przerwa wydłuża się do 2 lat i 9 miesięcy. Można jednak skrócić ścieżkę awansu do 2 lat pod warunkiem wyróżniającej się oceny pracy, czy mimo braku ciągłości zatrudnienia jest możliwe rozpoczęcie mianowania?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel rozpoczyna staż na nauczyciela dyplomowanego, czy może do planu włączyć działania, które podejmie w sąsiedniej szkole?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który uzyskał stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego w 2017 roku, może mieć skrócony o 2 lata okres pracy na nauczyciela dyplomowanego? Czyli początek pracy będzie liczony od 1 września 2022 r. i awans może zakończyć się 31 maja 2026 r.?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o podanie właściwej podstawy prawnej do powołania z dniem 01.09.2022 r. opiekuna stażu dla nauczyciela, który w roku 2020 uzyskał awans na kontraktowego, a od 1 września 2022 r. odbywa staż w skróconym wymiarze 1 rok 9 m-cy na stopień nauczyciela mianowanego.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe