Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor szkoły ubiegając się o awans na nauczyciela dyplomowanego pisze sprawozdanie czy opis i analizę? Jaka jest różnica między dokumentami składanymi przez nauczyciela, a przez dyrektora?
Karta Nauczyciela - ustawa z 26.01.1982 r. ze zm. - rozdz. III.
Rozporządzenie MENiS z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni
awansu zawodowego przez nauczycieli (ze zm. z 2007 r.).
Dyrektor ubiegający sie o awans zawodowy na nauczyciela dyplomowanego składa do odpowiedniego kuratorium następujące dokumenty:
1. wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego,
2.pPoświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe (§ 9 ust. 2pkt 1),
3. poświadczona kopia aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego (§ 9 ust.2 pkt 1),
4. zaświadczenie pracodawcy o spełnieniu wymagań dotyczących okresu pracy wymaganego
do złożenia wniosku (§ 9 ust. 2 pkt 2),
5. sprawozdanie z ostatnich trzech lat pracy obejmujące w szczególności charakterystykę i rozwój kierowanej przez niego szkoły w tym okresie, z uwzględnieniem efektów kształcenia i wychowania (§ 9 ust. 2 pkt 4),
6. wyróżniającą ocena pracy uzyskana w okresie zajmowania stanowiska dyrektora – karta oceny pracy (§ 9 ust.2 pkt 4),
7. Dokumentacja potwierdzająca spełnianie wymagań określonych w § 8 ust. 2:
a) uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem. (§ 8 ust. 2 pkt 1) w formie opisu i analizy realizacji wymagań w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów (§ 9 ust. 1 pkt 3),
b) wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej (§ 8 ust. 2 pkt. 2) w formie opisu i analizy realizacji wymagań w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów (§ 9 ust. 1 pkt 3),
c) umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach
wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć (§ 8 ust.2 pkt 3),
d) realizację co najmniej 3-ech z następujących zadań (§ 8 ust. 2 pkt 4):
- opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich,
- wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego, podręczników lub środków dydaktycznych,
- poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych,
- wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami,
- uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej,
- uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – uzyskanie umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie zaawansowanym (poświadczone kopie dyplomów, świadectw (§ 9 ust. 1 pkt 3 b)),
- umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły,
w której dyrektor jest zatrudniony (§ 8 ust. 2 pkt 5) - jako opis i analizę realizacji
wymagania w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów (§ 9 ust. 1 pkt 3 a).
Różnica jest zasadnicza i polega m. in. tym, że nauczyciel odbywa obowiązkowy staż, pisze sprawozdanie ze stażu, otrzymuje ocenę dorobku zawodowego za okres tegoż stażu, natomiast dyrektor:
1) pisze sprawozdanie z ostatnich trzech lat pracy obejmujące w szczególności charakterystykę i rozwój kierowanej przez niego szkoły w tym okresie, z uwzględnieniem efektów kształcenia i wychowania (§ 9 ust. 2 pkt 4) oraz
2) dołącza wyróżniającą ocenę pracy uzyskaną w okresie zajmowania stanowiska dyrektora – karta oceny pracy (§ 9 ust.2 pkt 4), jednocześnie musi spełnić wymagania określone w § 8 ust. 2 Rozporządzenia z 1.12.2004 r. ze zm.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej dwóch lat. Pytanie dotyczy czy są wytyczne co do wymiaru zatrudnienia w szkole przez te dwa lata np. czy nauczyciel musi być zatrudniony co najmniej na ½ etatu czy może to być 6/18?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel posiada awans na stopniu kontraktowy. Ubiega się o awans zawodowy na stopień mianowany. Staż rozpoczął 1.09.2017. Pracuje w wymiarze 1/2 etatu (placówka niepubliczna). Czy opiekunem stażu może być zatrudniony w tej placówce na 1/20 etatu logopeda, który jest jedyną osobą w placówce, która posiada stopień dyplomowany?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła organizuje dla uczniów zajęcia praktyczne u pracodawców.
Zgodnie z § 10 rozporządzenia MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu zajęcia praktyczne prowadzą nauczyciele lub instruktorzy praktycznej nauki zawodu, którz powinni posiadać ukończony kurs pedagogiczny dla instruktorów praktycznej nauki zawodu, lub ukończony kurs pedagogiczny, którego program został zatwierdzony przez kuratora oświaty i obejmował łącznie co najmniej 70 godzin zajęć z psychologii, pedagogiki i metodyki oraz 10 godzin praktyki metodycznej lub przygotowanie pedagogiczne wymagane od nauczycieli.
Z osobami, które posiadają ukończony kurs pedagogiczny dla instruktorów praktycznej nauki zawodu w wymiarze 80 godz. szkoła zawiera umowę o pracę na stanowisku nauczyciela praktycznej nauki zawodu wg stawki rozporządzenia MEN sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli… (w przypadku osoby z wykształceniem wyższym magisterskim - jest to stawka wg 1. Tytuł zawodowy magistra z przygotowaniem pedagogicznym - dla stażysty).
Czy osoba posiadająca kurs pedagogiczny dla instruktorów praktycznej nauki zawodu w liczbie np. 80 godz. może rozpocząć staż na stopień nauczyciela kontraktowego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy (w roku 2023 czy 2024) nauczyciel może przystąpić do egzaminu ubiegając się o stopień nauczyciela mianowanego, jeżeli stopień nauczyciela kontraktowego otrzymał w czerwcu 2020 roku? Staż na nauczyciela mianowanego rozpoczęty został we wrześniu 2022 roku. Czy trwa on 1 rok i 9 miesięcy, czy jest możliwość skróconego postępowania – 9 miesięcy?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Stan: ksiądz, nauczyciel kontraktowy jest zatrudniony w szkole podstawowej na czas nieokreślony na 14/18. Jednakże w zatrudniającej go szkole realizuje 4 godz., w ramach dopełniania w innych placówkach 4,4,2 godz.(posiada misję na te placówki oświatowe). Jeśli zechce rozpocząć awans na nauczyciela mianowanego czy będzie realizował go w szkole, która go zatrudnia, czy dyrektor tej szkoły musi zwrócić się do organu nadzoru pedagogicznego o wskazanie szkoły, w której będzie realizował awans?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe