Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel języka polskiego chciałby prowadzić indywidualny program nauki dla ucznia klasy pierwszej. W związku z powyższym, proszę o wyjaśnienie jaki jest zakres obowiązków nauczyciela opiekuna ucznia? Czy nauczycielowi przysługuje dodatkowa godzina z uczniem?
Zakładam, że chodzi o ucznia zdolnego, czyli o indywidualny program nauczania (lub tok). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki z dnia 19 grudnia 2001 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 3, poz. 28) - na podstawie art. 66 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.).
Przez indywidualny tok nauki rozumiemy proces kształcenia się ucznia w zakresie np. jednego przedmiotu, na podstawie programu nauczania objętego szkolnym zestawem lub na podstawie indywidualnego programu.
Uczeń, który realizuje indywidualny tok nauki:
•może w ciągu roku szkolnego realizować· program nauczania z zakresu co najmniej dwu klas;
•może być zwolniony z obowiązku uczestniczenia w zajęciach przewidzianych planem nauczania dla jego klasy;
•może uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do klasy programowo wyższej, w tej lub innej szkole, w szkole wyższego stopnia albo realizować· program we własnym zakresie;
•jest klasyfikowany na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego.
Indywidualny program nauki nie może obniżyć wymagań edukacyjnych wynikających ze szkolnego zestawu programów dla danej klasy.
Zgody na indywidualny program i tok nauki udziela dyrektor szkoły - na wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia, po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej i poradni psychologiczno-pedagogicznej.
W/w Rozporządzenie określa warunki organizowania indywidualnego programu nauki dla ucznia:
1) wniosek rodzica/prawnego opiekuna,
2) opinia Rady Pedagogicznej,
3) opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, określającej ew. zalecenia i wskazówki do pracy z uczniem,
4) pisemna decyzja dyrektora określająca szczegóły nauczania.
Należy pamiętać, że uczeń taki powinien zdawać egzaminy klasyfikacyjne zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 30.04.2007 r (ze zm.) w sprawie oceniania (...).
Opinię i potrzeby edukacyjne ucznia określa poradnia, jednak każde zwiększenie godzin pracy, które wiąże się ze zwiększonym nakładem finansowym, musi być wprowadzone w (pisemnym) porozumieniu i za zgodą oragnu prowadzącego.
W przepisach prawa nie ma wyraźnego wskazania do wprowadzenia dodatkowych godzin pracy z uczniem, ale można je realizować wykorzystując np. godziny w ramach art. 42 KN.
Jeśli jednak chodziłoby o inne rozwiązania edukacyjne - indywidualne nauczanie - regulacje znajdziemy w niżej wymienionym Rozporządzeniu.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży - na podstawie art. 71 b ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2):
§ 1. Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, zwane dalej "indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym", oraz indywidualne nauczanie organizuje się na czas określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania, wydanym przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwanym dalej "orzeczeniem".
§ 2. Dyrektor przedszkola lub szkoły, zwany dalej "dyrektorem", organizuje indywidualne przygotowanie przedszkolne lub indywidualne nauczanie w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych dziecka oraz form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie ad. legitymacji służbowych nauczycieli. W ostatnim numerze miesięcznika Monitor Prawny Dyrektora przeczytałam informację, iż nauczyciele zatrudnieni w szkołach ponadgimnazjalnych w publicznych Centrach Kształcenia Ustawicznego na podstawie legitymacji nauczycielskich nie posiadają żadnych ulg np. na przejazdy. Proszę o opinię na ten temat.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o interpretację, czy należy się dodatkowe wynagrodzenie roczne tzw. 13 za 2011 rok dla nauczyciela?
Nauczyciel z dniem 31 sierpnia 2010 otrzymał wypowiedzenie z pracy na podstawie Art.20 ust.1 pkt.2 KN. Zgodnie z wyrokiem Sądu został przywrócony do pracy z dniem 29.04.2011r. Gotowość do pracy zgłosił 02.05.2011r. i pracował do 31.08.2011r, czyli do dnia otrzymania następnego wypowiedzenia na podstawie tego samego artykułu.
Jeżeli się należy, to za jaki okres wypłacić ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację czy ze względów prawno-oświatowych ma znaczenie czy zespół placówek tj. przedszkole, szkoła podstawowa i gimnazjum będą się nazywać Niepubliczny Zespół Placówek Edukacyjnych, czy też Niepubliczny Zespół Placówek Oświatowych w pierwszym przypadku najczęściej spotykam placówki integracyjne specjalne, ale nie tylko czy to zatem ma znaczenie, bo rozumiem, że do kuratorium zgłaszamy szkołę podstawową jako podmiot i gimnazjum bo przedszkole tylko do urzędu gminy a jaka nazwa wspólna będzie dla tych wszystkich placówek to tylko kwestia dyrektora?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel zatrudniony w dwóch szkołach, w jednej na pełnym etacie, w drugiej - na 2/18, ma prawo do świadczeń socjalnych każdej z nich? Czy zarządzeniem wójta można wprowadzić regulację, że nauczyciele zatrudnieni w szkołach na terenie gminy nie mogą mieć więcej jak 1,5 etatu (są przypadki, że mają po 34 godz., a inni tracą pracę z powodu likwidacji placówki)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 5 lat temu stowarzyszenie przejęło na drodze umowy prowadzenie szkoły publicznej. 31 sierpnia 2019 r. wygasa umowa, czy w przypadku nie przedłużenia umowy gmina ma obowiązek przejęcia szkoły? Czy w przypadku podjęcia decyzji przez stowarzyszenie o nie przedłużaniu umowy na prowadzenie szkoły należy o tym poinformować gminę z odpowiednim wyprzedzeniem ( umowa zakłada trzymiesięczny okres wypowiedzenia) ? Jaki będzie status nauczycieli w przypadku przejęcia szkoły przez gminę ( mają umowy ze szkołą)?Czy pozostaną w dalszym ciągu pracownikami szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe