Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne  Zakładam, że chodzi o ucznia zdolnego, czyli o indywidualny program nauczania (lub tok). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie warunków i...

PORADA PRAWNA

13 stycznia 2011 Prawo oświatowe

Nauczyciel języka polskiego chciałby prowadzić indywidualny program nauki dla ucznia klasy pierwszej. W związku z powyższym, proszę o wyjaśnienie jaki jest zakres obowiązków nauczyciela opiekuna ucznia? Czy nauczycielowi przysługuje dodatkowa godzina z uczniem?

 Zakładam, że chodzi o ucznia zdolnego, czyli o indywidualny program nauczania (lub tok). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki z dnia 19 grudnia 2001 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 3, poz. 28) - na podstawie art. 66 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.).


Przez indywidualny tok nauki rozumiemy proces kształcenia się ucznia w zakresie np. jednego przedmiotu, na podstawie programu nauczania objętego szkolnym zestawem lub na podstawie indywidualnego programu.


Uczeń, który realizuje indywidualny tok nauki:

•może w ciągu roku szkolnego realizować· program nauczania z zakresu co najmniej dwu klas;
•może być zwolniony z obowiązku uczestniczenia w zajęciach przewidzianych planem nauczania dla jego klasy;
•może uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do klasy programowo wyższej, w tej lub innej szkole, w szkole wyższego stopnia albo realizować· program we własnym zakresie;
•jest klasyfikowany na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego.


Indywidualny program nauki nie może obniżyć wymagań edukacyjnych wynikających ze szkolnego zestawu programów dla danej klasy.

Zgody na indywidualny program i tok nauki udziela dyrektor szkoły - na wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia, po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej i poradni psychologiczno-pedagogicznej.

W/w Rozporządzenie określa warunki organizowania indywidualnego programu nauki dla ucznia:
1) wniosek rodzica/prawnego opiekuna,
2) opinia Rady Pedagogicznej,
3) opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, określającej ew. zalecenia i wskazówki do pracy z uczniem,
4) pisemna decyzja dyrektora określająca szczegóły nauczania.
Należy pamiętać, że uczeń taki powinien zdawać egzaminy klasyfikacyjne zgodnie z Rozporządzeniem  z dnia 30.04.2007 r (ze zm.) w sprawie oceniania (...).

Opinię i potrzeby edukacyjne ucznia określa poradnia, jednak każde zwiększenie godzin pracy, które wiąże się ze zwiększonym nakładem finansowym, musi być wprowadzone w (pisemnym) porozumieniu i za zgodą oragnu prowadzącego.
W przepisach prawa nie ma wyraźnego wskazania do wprowadzenia dodatkowych godzin pracy z uczniem, ale można je realizować wykorzystując np. godziny w ramach art. 42 KN.


Jeśli jednak chodziłoby o inne rozwiązania edukacyjne - indywidualne nauczanie - regulacje znajdziemy w niżej wymienionym Rozporządzeniu.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży - na podstawie art. 71 b ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2):

§ 1. Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, zwane dalej "indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym", oraz indywidualne nauczanie organizuje się na czas określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania, wydanym przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwanym dalej "orzeczeniem".

§ 2. Dyrektor przedszkola lub szkoły, zwany dalej "dyrektorem", organizuje indywidualne przygotowanie przedszkolne lub indywidualne nauczanie w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych dziecka oraz form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT