Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel dyplomowany jest zatrudniony na podstawie mianowania. Od paru lat ma mniej niż połowę etatu (pracuje w innej szkole). W bieżącym roku szkolnym ma 7/18 etatu. Na następny rok szkolny 2017/2018 nie ma dla niego godzin. Jaki artykuł zastosować do wypowiedzenia mu pracy? Czy należy mu się odprawa i w jakiej wysokości?
Nauczyciel zatrudniony przez mianowanie powinien mieć cały etat - jest to jeden z wymogów takiej formy zatrudnienia. Wyjątkiem od tej zasady jest ograniczenie godzin do wymiaru nie niższego niż 1/2 etatu, na podstawie art. 22 ust. 2 Karty Nauczyciela. Nieprawidłowym jest większe ograniczanie ilości godzin nauczycielowi zatrudnionemu przez mianowanie, nawet za jego zgodą. W razie braku godzin w wymiarze co najmniej 1/2 etatu, z nauczycielem mianowanym rozwiązuje się stosunek pracy, a następnie można zawrzeć nowy, na mniejszą ilość godzin, ale na podstawie umowy o pracę.
Z pytania wynika, że nauczyciel jest zatrudniony nieprawidłowo. W roku szkolnym, w którym nastąpiło pierwsze ograniczenie etatu do wymiaru mniejszego niż 1/2, dyrektor powinien wypowiedzieć nauczycielowi stosunek pracy na podstawie art. 20 KN, wypłacić sześciomiesięczną odprawę i zawrzeć nowy na podstawie umowy o pracę.
W chwili obecnej dyrektor mógłby porozumieć się z nauczycielem co do podstawy prawnej jego zatrudnienia (np. wspólne oświadczenie na piśmie, że od dnia .... stosunek pracy zawarty jest na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, choć tu pozostaje kwestia niewypłaconej odprawy z tytułu zwolnienia).
Rozwiązanie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony następuje na podstawie art. 27 ust. 1 Karty Nauczyciela, gdy przyczyną zwolnienia nauczyciela jest brak godzin, a więc przyczyna ta leży po stronie pracodawcy a nie pracownika. W takim przypadku, o ile szkoła zatrudnia co najmniej 20 pracowników, nauczycielowi przysługuje odprawa z ustawy z 13.03.2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (art. 8 w związku z art. 10 ust. 1), w wysokości:
1) jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 2 lata;
2) dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat;
3) trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat.
W przypadku nauczycieli gimnazjów i nauczycieli szkół, w których będą prowadzone klasy gimnazjum, dla których brakuje godzin ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum, zastosowanie będzie miał art. 225 ustawy z 14.12.2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, czyli przeniesienie w stan nieczynny, a w razie braku zgody nauczyciela - rozwiązanie stosunku pracy oraz obligatoryjnie odprawa, o której mowa wyżej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile urlopu należy się nauczycielowi zatrudnionemu na czas nieokreślony w przedszkolu, w placówce nieferyjnej przy etacie w wymiarze 17,5 z 25 ?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W związku z różnymi interpretacjami dotyczącymi przydziałem godzin dla nauczycieli w roku szkolnym 2017/2018 bardzo proszę o informację: a) czy w pierwszym arkuszu kwietniowym nakreślamy tylko etaty (18 h) uwzględniając oczywiście specyfikę przedmiotów np. język polski 4x5 h lekcyjnych = 20 h, b) czy możemy dać nauczycielowi 1,5 etatu?
- Czy przysługuje prawo do świadczenia rehabilitacyjnego po urlopie dla poratowania zdrowia?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły od 1993 roku. W dniu 31 grudnia 2008 r. nabyłem prawo do wcześniejszej emerytury. W 2017 roku wygrałem kolejny konkurs na dyrektora szkoły. Moja kadencja upływa 31 sierpnia 2022 r. Gdybym złożył rezygnację z tej funkcji przed upływem kadencji, a organ prowadzący nie zapewni mi całego etatu to czy należy mi się odprawa 9 miesięczna?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel niepełno etatowiec ma w etacie godziny z nauczania indywidualnego - orzeczenie z PP obejmuje nauczanie indywidualne do 30.06.2015r. W związku z tym mam pytanie czy należy za te godziny wypłacać wynagrodzenie w lipcu i sierpniu czy tylko za czerwiec.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe