Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Kwestię organizacji nauczania indywidualnego reguluje Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego...

PORADA PRAWNA

02 września 2015 Prawo oświatowe

Muszę zorganizować nauczanie indywidualne w domu dla uczennicy kl. V szkoły podstawowej z upośledzeniem w stopniu lekkim i z orzeczeniem o stanie zdrowia, które uniemożliwia uczęszczanie do szkoły. Jakie powinna mieć przedmioty i w jakiej ilości godzin (a też jakie przepisy prawa to regulują?)

Kwestię organizacji nauczania indywidualnego reguluje Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 1 września 2014 poz. 1157). To, o co pyta respondent zapisane jest w:

§ 9. 1. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych z uczniem wynosi:

1) dla uczniów klas I–III szkoły podstawowej – od 6 do 8 godzin;

2) dla uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej – od 8 do 10 godzin;

3) dla uczniów gimnazjum – od 10 do 12 godzin;

4) dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych – od 12 do 16 godzin.

2. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania dla uczniów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, realizuje się w ciągu co najmniej 2 dni, a dla uczniów, o których mowa w ust. 1 pkt 2–4 – w ciągu co najmniej 3 dni.

3. Dyrektor szkoły może ustalić tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania wyższy niż maksymalny wymiar określony w ust. 1 za zgodą organu prowadzącego szkołę.

4. W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia ucznia dyrektor szkoły może ustalić, na wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia, tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania niższy niż minimalny wymiar określony w ust. 1.

5. W przypadku obniżenia wymiaru godzin zajęć indywidualnego nauczania, o którym mowa w ust. 4, należy uwzględnić konieczność realizacji podstawy programowej przez ucznia.

WAŻNE:

§  W indywidualnym nauczaniu realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych Ucznia. Nie ma więc możliwości, aby  przyznane uczniowi godziny dotyczyły tylko wybranych przedmiotów, nawet jeśli jest to zgodne z życzeniem Rodziców i Nauczycieli.

§  Przydzielenie konkretnych godzin na poszczególne zajęcia edukacyjne/przedmioty należy wyłącznie do kompetencji Dyrektora szkoły. Na przedmioty typu: język polski, język obcy, matematyka, przyroda i historia można i należy przydzielić większą liczbę godzin – tak, aby uczeń odbywał te zajęcia w każdym tygodniu. Inne zajęcia mogą być realizowane co drugi tydzień.

§  Rewalidacja i zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie zaliczają się do tygodniowego wymiaru nauczania indywidualnego, który jest przeznaczony tylko na realizację podstawy programowej. Proszę pamiętać, że rewalidacja  w wymiarze 2 godzin tygodniowo jest obowiązkowa – wynika z rozporządzenia MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204 – ze zmianami Dz.U. z 2014 r. poz. 251 oraz Dz.U. z 2014. poz. 1993). Natomiast udział tego dziecka w jakiejkolwiek formie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolny i wyłącznie za zgodą rodziców.

§  Proszę także zapoznać się z rozporządzeniem MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z dnia 7 sierpnia 2015 r. poz. 1113). Tam są przepisy mówiące między innymi o obowiązku opracowania dla dziecka Indywidualnego Programu Edukacyjno-terapeutycznego – oraz o wielu innych ważnych sprawach dotyczących realizacji zapisów orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, które to dziecko również posiada.

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT