Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje pytanie dotyczy wypełniania dziennika pedagoga. Czy pedagog ma w dzienniku wymieniać z imienia i nazwiska dziecko, z którym rozmawia i czy ma opisywać problem, którego dotyczy rozmowa? Czy wpisy w dzienniku maja być ogólne?
§ 18. rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 31 sierpnia 2017 poz. 1646) jasno określa, że każdy szkolny specjalista, a więc także pedagog prowadzi dziennik, do którego wpisuje:
- tygodniowy rozkład swoich zajęć
- zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach, w tym informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań
- imiona i nazwiska dzieci, uczniów, słuchaczy lub wychowanków, objętych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Przy wpisie imienia i nazwiska dziecka należy zatem dokonać również wpisu określającego wykonaną czynność, np.: Ania Kowalska – rozmowa doradcza na temat rozwiązania sporu z koleżanką z klasy, Paweł Zieliński – rozmowa wychowawcza dotycząca wagarów…
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rodzic ucznia wystąpił z wnioskiem o indywidualny tok nauczania. Póki co nie dostarczył opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej (twierdzi że to może zrobić na końcu).
Moim zdaniem nie wynika to z żadnych przepisów. Żeby podjąć decyzję administracyjną muszę taki dokument posiadać o czym rodzica wielokrotnie powiadomiłem. Obecnie domaga się przekazania opinii wychowawcy oraz opinii rady pedagogicznej.
Czy mam obowiązek mu takowe przesłać? Moja decyzja podejmowana jest na podstawie tych opinii ale jest to moja decyzja jako dyrektora. Czy mam obowiązek mu takie dokumenty przesłać? Czy opinia z poradni psychologiczno-pedagogicznej może być dostarczona na samym końcu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie procedur związanych z utworzeniem od 1 września klasy sportowej w szkole podstawowej oraz wzory dokumentów jakie musi przygotować dyrektor szkoły, aby utworzyć taki oddział oraz czy obowiązują terminy składania w/w dokumentów (jeśli tak to jakie)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie nr 1: Czy jest jakaś zasadnicza różnica pomiędzy klasyfikacją roczną a śródroczną (dotyczy szkół, w których rok szkolny dzieli się na 2 okresy)? Czy uczeń nieklasyfikowany za I półrocze ma prawo zdawać egzamin klasyfikacyjny, czy też dotyczy to tylko nieklasyfikowania na koniec roku szkolnego? Czy uczeń z jedną oceną niedostateczną za I okres również ma prawo zdawać egzamin poprawkowy, czy też ewentualne "poprawki" są wyłącznie następstwem rocznej klasyfikacji?
Pytanie nr 2: Czy do arkuszy ocen obowiązkowo należy wpisywać wyłącznie wyniki klasyfikacji rocznej, czy też konieczne jest wpisywanie również wyników klasyfikacji śródrocznej? Jeśli konieczny jest wpis przy klasyfikacji śródrocznej, to co należy wpisać w rubryce PROMOWANY, jeżeli uczeń za I okres uzyskał np. kilka ocen niedostatecznych?
Pytanie nr 3: Czy zgodne z prawem jest dołączanie do arkuszy ocen załączników np. w postaci komputerowych wydruków wyników klasyfikacji rocznej zamiast wpisywania wszystkich danych odręcznie?
Pytanie nr 4: Czy nauczyciel ma prawo odmówić dyrektorowi podjęcia płatnej godziny zleconej, jeżeli jej realizacja odbywa się zaraz po zakończeniu planowych godzin dydaktycznych nauczyciela w danym dniu, a wymaga tego bieżąca organizacja pracy szkoły, np. w związku ze zwolnieniem lekarskim innego nauczyciela?
Pytanie nr 5: Czy nauczyciel ma prawo odmówić dyrektorowi podjęcia obowiązków wychowawcy klasy? Czy ma prawo samowolnej rezygnacji z wychowawstwa w trakcie prowadzenia danej klasy?
Pytanie nr 6: Czy nauczyciel ma prawo odmowy opieki nad uczniami np. podczas wycieczki szkolnej odbywającej się w dzień ustawowo wolny (np. sobota) lub udziału w imprezie szkolnej w taki dzień, jeżeli w zamian dyrektor zwalnia go od pracy w inny roboczy dzień?
Pytanie nr 7: Czy nauczyciel może odmówić dyrektorowi opieki nad uczniami podczas kilkudniowej wycieczki w dni robocze, jeśli ma zapewnione bezpłatne wyżywienie, noclegi i wszystkie inne świadczenia na równi z wszystkimi uczestnikami wyjazdu?
Pytanie nr 8: Czy dyrektor jest zobowiązany z konkretnym wyprzedze4niem informować o zwołaniu konferencji? Czy nauczyciel ma prawo odmowy udziału w konferencji bez zgody dyrektora w związku z jej zwołaniem np. na 1 dzień przed jej terminem?
Pytanie nr 9: Czy nauczyciel, powołując się na swoje przekonania światopoglądowe, ma prawo odmówić pełnienia opieki nad uczniami np. w kościele, jeżeli wymaga tego organizacja danego dnia szkolnego?
Pytanie nr 10: Czy uczeń lub jego rodzice mają prawo odmowy wpłaty pieniężnej na organizację np. koncertu umuzykalniającego, który odbywa się w szkole w ramach zajęć szkolnych, a który jest częścią zapisów programowych lub statutowych szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam uczennicę z upośledzeniem w stopniu głębokim spełniającą obowiązek szkolny na podstawie porozumienia. Uczennica uczęszcza do ośrodka rehabilitacyjno-wychowawczego, ale klasyfikowaniu i promowaniu podlega w naszej szkole. Otrzymujemy wszystkie informacje i oceny osiągnięć i na tej podstawie klasyfikujemy. W zeszłym roku miała wydłużony eta na końcu klasy III. Teraz jest w klasie IV i wychowawcy ośrodka i rodzice chcą ją pozostawić w klasie IV. Na jakiej podstawie mogę to zrobić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy i na jakiej podstawie rodzice mogą złożyć wniosek do kuratora o kontrolę jakości prowadzonych zajęć przez nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe