Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Podstawą wymiaru zasiłku macierzyńskiego jest przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc, w którym...

PORADA PRAWNA

30 listopada 2015 Zatrudnianie (kodeks pracy)

Moje pytanie dotyczy procedur wypłacania premii regulaminowej pracownikom niepedagogicznym. Każdemu pracownikowi o ile dobrze wypełnia swoje obowiązki przysługuje premia w wysokości 20% (tak ma zapisane w umowie). Jak należy wobec tego postępować w sytuacji, gdy pracownik jest na zwolnieniu lekarskim np. 7 dni? A jak w sytuacji gdy jest na urlopie macierzyńskim lub kilkumiesięcznym zwolnieniu? Czy właściwy jest zapis w regulaminie, że za każdy dzień zwolnienia lekarskiego pracownik traci 1% premii? Zasady wypłacania premii regulaminowej określa pracodawca. Wśród nich może znaleźć się zapis o obniżeniu premii za każdy dzień absencji chorobowej (choć najczęściej stosowany jest dłuższy okres, np. tygodniowy). Takie dłuższe zwolnienia bardziej obciążają pozostałych pracowników, którzy wykonują pracę za nieobecną osobę. W przypadku nieobecności takich jak urlop macierzyński czy kilkumiesięczne zwolnienie pracodawca nie płaci premii, ponieważ pracownik nie otrzymuje wynagrodzenia lecz stosowny zasiłek (macierzyński, chorobowy). Wątpliwości budzi jedynie zapis w umowie. Powinien on brzmieć: premia do 20% wypłacana zgodnie z regulaminem premiowania albo premia regulaminowa w wysokości do 20%. Jeżeli pracownik ma wpisane w umowie, że jednym ze składników wynagrodzenia jest premia w wysokości 20%, to może domagać się wypłaty tego składnika. Dziękuję bardzo za odpowiedź. Mamy jednak jeszcze problem z premią Pani przebywającej na urlopie macierzyńskim. Nasza księgowa co miesiąc dopomina się o ustalenie wysokości premii każdemu pracownikowi łącznie z tą Panią. Wg Państwa odpowiedzi nie powinno się jej przyznawać. Dyrektor wpisał 0%. Księgowa twierdzi, że mimo wszystko powinna mieć przyznane, aby wyliczyć to do wyliczania zasiłku. Jak powinno być właściwie? Czy ta Pani powinna być uwzględniona w ogóle na listach premii?

Podstawą wymiaru zasiłku macierzyńskiego jest przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc, w którym pracownik rozpoczął urlop macierzyński.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, premie, nagrody i inne składniki wynagrodzenia przysługujące za okresy miesięczne wlicza się do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego w kwocie wypłaconej pracownikowi za miesiące kalendarzowe, z których wynagrodzenie przyjmuje się do ustalenia podstawy wymiaru zasiłku. Przepisy dot. podstawy wymiaru zasiłku chorobowego stosuje się również do zasiłku macierzyńskiego.

 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT