Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam ucznia w klasie 4 szkoły podstawowej, który jest bardzo zdolny. Wychowawca klasy twierdzi, że uczeń zdecydowanie przewyższa rówieśników z klasy poziomem wiedzy. Czy możliwe jest i w oparciu o jakie zapisy prawne umożliwienie mu takiej organizacji nauki, by zrealizował program klasy 5 i 6 w określonym czasie?
Na każdym etapie edukacyjnym uczeń może realizować tzw. indywidualny program nauki - z jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych. Nauczyciel tu: matematyki - tworzy program dostosowany do uzdolnień, zainteresowań i możliwości edukacyjnych ucznia. Realizacja takiego programu umożliwia rozwijanie wiedzy z matematyki, z której wykazuje wyższe od przeciętnych zdolności, ale jest on realizowany w czasie zajęć edukacyjnych w szkole przewidzianych w planie. Jest także inna możliwość: indywidualny tok nauki realizowany z jednego (matematyka), kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych wg systemu innego niż udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy. Uczeń ten może uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do danej klasy lub do klasy programowo wyższej, albo realizować program w całości lub w części we własnym zakresie. Może on realizować w ciągu 1 roku szkolnego program nauczania z zakresu dwóch klas lub więcej oraz może być klasyfikowany i promowany w czasie całego roku szkolnego. Jest to zatem taka forma realizacji obowiązku szkolnego lub nauki, której celem jest przede wszystkim umożliwienie uczniom szczególnie uzdolnionym przyspieszonego ukończenia poszczególnych etapów kształcenia. Program dla indywidualnego toku może być jednym z programów nauczania objętych szkolnym zestawem programów nauczania funkcjonujących w danej szkole i zatwierdzonych przez dyrektora szkoły, ale może być także indywidualnym programem nauki utworzonym przez nauczyciela prowadzącego, bądź opracowanym we współpracy z innymi nauczycielami. Z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki mogą wystąpić (w sytuacji opisanej w pytaniu): 1) rodzice/prawni opiekunowie niepełnoletniego ucznia, 2) wychowawca klasy lub nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek – za zgodą rodziców/prawnych opiekunów. Wniosek składa się do dyrektora szkoły za pośrednictwem wychowawcy klasy. Wychowawca klasy dołącza opinię o predyspozycjach, możliwościach oraz o dotychczasowych osiągnięciach ucznia. Zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki może być udzielone po upływie co najmniej jednego roku nauki, a w uzasadnionych przypadkach – po śródrocznej klasyfikacji ucznia. Dyrektor szkoły, po otrzymaniu wniosku i indywidualnego programu nauki, zasięga opinii rady pedagogicznej oraz opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dyrektor szkoły zezwala na indywidualny program lub tok nauki w przypadku pozytywnej opinii rady pedagogicznej i pozytywnej opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. W przypadku zezwolenia na indywidualny tok nauki, umożliwiający realizację w ciągu jednego roku szkolnego programu nauczania z zakresu więcej niż dwóch klas, wymaga się także pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą. Zezwolenia, udziela się na czas określony, nie krótszy niż jeden rok szkolny. Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie ucznia realizującego indywidualny program lub tok nauki odbywa się na warunkach i w sposób określony w przepisach w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych, z tym że uczeń realizujący indywidualny tok nauki, z wyjątkiem ucznia klas I—III szkoły podstawowej, jest klasyfikowany na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego. Na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki oraz wyznaczyć nauczyciela – opiekuna. Odmowa udzielenia zezwolenia następuje w drodze decyzji administracyjnej. Uczeń realizujący indywidualny tok nauki jest klasyfikowany na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 44I, 44zb, 66; 2. Rozporządzenie z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki; 3. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (obowiązujące od 1.09.2015 r.); 4. https://men.gov.pl/pl/zwiekszanie-szans/uczen-zdolny/indywidualny-tok-i-program-nauki
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy jeżeli szkoła została przekazana stowarzyszeniu na podstawie umowy, to potrzebny jest projekt aktu założycielskiego? (orzeczenie szkoły ośmioletniej, a następnie uchwała rady gminy o przekształceniu jej w szkołę sześcioletnią są w dokumentach szkoły).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica obecnie uczęszcza na lekcje religii, złożyła rezygnację i chce uczęszczać na etykę. Czy szkoła ma obowiązek zapewnić lekcje etyki, w II półroczu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie podstawy prawnej przy wydaniu decyzji przez dyrektora szkoły ponadgimnazjalnej o przyznaniu indywidualnego toku nauki oraz nauczania w warunkach pozaszkolnych (nauczanie w domu. Jakie dokumenty powinien przedstawić rodzic występujący do dyrektora z tym wnioskiem. Do jakich czynności powinien zobowiązać się rodzic/ prawny opiekun a do jakich dyrektor szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Co powinno znaleźć się w arkuszu ocen dla ucznia klasy III z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym, który miał wydłużony etap edukacyjny o 1 rok oprócz wpisu na pierwszej stronie gdzie podany jest nr uchwały Rady pedagogicznej? Co dalej zrobić z arkuszem, jeśli rodzice w sierpniu przynoszą orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na upośledzenie umysłowe w stopniu głębokim? Wiadomo, że zostały zorganizowane zajęcia rewalidacyjno wychowawcze do ukończenia 25 roku życia. Co się wtedy dzieje z wydłużonym etapem edukacyjnym? Czy arkusz powinien ulec zmianie, gdyż obowiązuje inna podstawa programowa? Jak powinna być prowadzona dokumentacja nauczania takiego ucznia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z ogromna prośbą o pomoc w następującej kwestii: Uczniowie z orzeczeniem (np. zespół Aspergera). Jako, że są to dzieci z orzeczeniem należą im się bezdyskusyjnie 2 dodatkowe godziny (2x60min) ze specjalistami zgodnie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wpisane do arkusza organizacji szkoły w danym roku szkolnym. Pozostałe dzieci mają udzielaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną z godzin, które szkole są przydzielane przez organ prowadzący wg wzoru (liczba dzieci razy wskaźnik, co roku podawany prze Biuro Edukacji). Moje pytanie brzmi: Czy dzieci z orzeczeniami, które mają dla siebie pełne 120 minut ze specjalistami należy bezwzględnie i bezdyskusyjnie objąć kolejnymi godzinami pomocy psychologiczno – pedagogicznej z tej drugiej puli godzin, czyli ilość dzieci razy wspomniany wyżej wskaźnik. Nie mam absolutnie nic przeciwko, jak największej pomocy dzieciom z orzeczeniem, ale w takiej sytuacji rzesza dzieci bez orzeczeń ale o specjalnych potrzebach edukacyjnych (opinie) w dużej mierze pozostanie bez wsparcia, bo wyczerpie się pula godzin dla nauczycieli specjalistów. Bardzo proszę o pomoc w wyjaśnieniu rodzicom, że szkoła nie okrada ich dzieci! Mam nadzieję, że zdołałam wyjaśnić dostatecznie mój kontekst problemu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe