Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o podanie podstawy prawnej przy wydaniu decyzji przez dyrektora szkoły ponadgimnazjalnej o przyznaniu indywidualnego toku nauki oraz nauczania w warunkach pozaszkolnych (nauczanie w domu. Jakie dokumenty powinien przedstawić rodzic występujący do dyrektora z tym wnioskiem. Do jakich czynności powinien zobowiązać się rodzic/ prawny opiekun a do jakich dyrektor szkoły?
Na podstawie art. 363 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 60 w zw. z § 4, 7 – 9 i 11 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki, Dz.U. z 2002 r. Nr 3, poz. 28 dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej może udzielić zezwolenie na indywidualny tok nauki po upływie co najmniej jednego roku nauki, a w uzasadnionych przypadkach - po śródrocznej klasyfikacji ucznia. Z wnioskiem o udzielenie zezwolenia mogą wystąpić: uczeń - z tym że uczeń niepełnoletni za zgodą rodziców (prawnych opiekunów); rodzice (prawni opiekunowie) niepełnoletniego ucznia; wychowawca klasy lub nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek - za zgodą rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia. Dyrektor szkoły zezwala na indywidualny tok nauki w przypadku pozytywnej opinii rady pedagogicznej i pozytywnej opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej (opinie powinny zostać wydane z inicjatywy dyrektora). W przypadku zezwolenia na indywidualny tok nauki, umożliwiający realizację w ciągu jednego roku szkolnego programu nauczania z zakresu więcej niż dwóch klas, wymaga się także pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą. Dyrektor szkoły, po udzieleniu zezwolenia na indywidualny tok nauki, wyznacza uczniowi nauczyciela-opiekuna i ustala zakres jego obowiązków. Uczeń realizujący indywidualny tok nauki może uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do danej klasy lub do klasy programowo wyższej, w tej lub innej szkole, na wybrane zajęcia edukacyjne w szkole wyższego stopnia albo realizować program w całości lub w części we własnym zakresie. Uczeń realizujący indywidualny tok nauki jest klasyfikowany na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego, za organizację którego odpowiada dyrektor. Regulacje o indywidualnym toku nauki nie wymagają od rodziców składania jakichkolwiek zobowiązań.
Nauczanie w domu, czyli spełnianie obowiązku nauki poza szkołą, reguluje art. 37 PO. Zezwolenie może zostać wydane przez dyrektora jedynie na wniosek rodziców, jeżeli: szkoła, do której dziecko zostało przyjęte, znajduje się na terenie województwa, w którym zamieszkuje dziecko; do wniosku o wydanie zezwolenia rodzice załączyli: opinię publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym, zobowiązanie rodziców do przystępowania w każdym roku szkolnym do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych, za organizację którego dopowiada dyrektor. Uczeń spełniający obowiązek nauki poza szkołą, a także rodzic takiego ucznia, może korzystać ze wsparcia szkoły, której dyrektor wydał zezwolenie, obejmującego: prawo uczestniczenia w szkole w zajęciach innych niż zajęcia obowiązkowe, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 2, 3 i 5-7 PO (np. z doradztwa zawodowego i pomocy psychologiczno – pedagogicznej); dostęp do pomocy dydaktycznych służących realizacji podstawy programowej znajdujących się w zasobach szkoły - w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły; udział w konsultacjach umożliwiających przygotowanie do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych. Na życzenie rodzica umożliwienie z korzystania z tych uprawnień należy do obowiązków dyrektora szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w placówce feryjnej nauczyciel przebywający na urlopie dla poratowania zdrowia od 1 września 2021 r. do dnia 31 sierpnia 2022 r. ma prawo do urlopu wypoczynkowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy placówki niepubliczne, prowadzone przez Stowarzyszenie, również obowiązuje rozporządzenie MEN z dnia 17.03.17r w sprawie szczegółowych organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli- jeżeli chodzi o terminy opracowywania i zatwierdzania arkuszy organizacji? Czy takie placówki przygotowują arkusz organizacyjny we wrześniu ? Czy arkusz organizacyjny placówki niepublicznej musi być zatwierdzony przez kuratorium oświaty?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy Arkusz organizacyjny bursy szkolnej na rok szk. 2017/2018 wymaga zasięgnięcia opinii zakładowych organizacji związkowych? Jeśli tak, proszę o podstawę prawną, na którą powinien powołać się dyrektor bursy zwracając się do organizacji związkowych o wydanie opinii w sprawie Arkusza organizacji bursy na rok szk. 2017/2018. Organ prowadzący w ramach wytycznych do sporządzania Arkusza żąda jako załącznika m.in. kserokopie zakładowych organizacji związkowych powołując się na rozporządzenie MEN z 17 marca 2017 w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U.2017, poz. 649) - czy słusznie? Wydaje mi się, że nie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje podstawa prawna do sposobu formułowania tematu lekcji przez nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podstawę prawną opiniowania arkusza organizacyjnego przez radę pedagogiczną. Niektóre publikacje są zdania, że tylko związki zawodowe opiniują arkusz.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe