Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy Arkusz organizacyjny bursy szkolnej na rok szk. 2017/2018 wymaga zasięgnięcia opinii zakładowych organizacji związkowych? Jeśli tak, proszę o podstawę prawną, na którą powinien powołać się dyrektor bursy zwracając się do organizacji związkowych o wydanie opinii w sprawie Arkusza organizacji bursy na rok szk. 2017/2018. Organ prowadzący w ramach wytycznych do sporządzania Arkusza żąda jako załącznika m.in. kserokopie zakładowych organizacji związkowych powołując się na rozporządzenie MEN z 17 marca 2017 w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U.2017, poz. 649) - czy słusznie? Wydaje mi się, że nie.
Opinia związków zawodowych do arkusza organizacji organizacji wyłącznie w szkole i przedszkolu.
Podstawa prawna: ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz.59) - art. 110.
1. Arkusz organizacji szkoły i przedszkola określa szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym.
2. Arkusz organizacji szkoły i przedszkola opracowuje dyrektor szkoły i przedszkola, uwzględniając przepisy wydane na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3, po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych będących jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego albo jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, zrzeszających nauczycieli.
Przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649) nie stosuje się do burs. Ww. rozporządzenie odnosi się tylko do szkół i przedszkoli.
W przedmiotowej sprawie, do burs w aktualnym stanie prawnym, stosuje się przepisy określone w rozporządzeniach:
1) Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w placówkach
( Dz.U. z 2015r. poz.1872),
2) Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005r. w sprawie ramowych statutów placówek publicznych ( Dz.U. z 2005r. Nr 52, poz.466).
Na podstawie delegacji ustawowej ( art. 112 ust.2 ustawy z dnia 14 grudnia 2017r. Prawo oświatowe - Dz. U. z 2017r. poz.59) Minister Edukacji Narodowej został upoważniony do określenia w drodze rozporządzenia ramowych statutów placówek publicznych, w tym m.in. ramowego statutu placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, uwzględniając w szczególności ogólne zasady organizacji placówki, a także zakresy spraw, które powinny być ustalone w statucie placówki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dzień dobry.
Ustawa - Zasady klasyfikowania i promowania uczniów w kwestii egzaminów klasyfikacyjnych mówi, że RP może wyrazić zgodę na zdawanie egzaminów klasyfikacyjnych. Mam pytanie: jeżeli uczeń nie zwróci się z prośbą o egzamin - co wpisujemy uczniowi do arkusza ocen i na świadectwo i jak to skutkuje w kwestii promocji? Rozwijając myśl, jeżeli uczniowi RP nie zgodzi się na egzamin (np z powodu godzin nieusprawiedliwionych) lub jeżeli uczeń nie przystąpi do egzaminu klasyfikacyjnego - to co wpisujemy uczniowi do arkusza ocen i na świadectwo i jak to skutkuje w kwestii promocji końcoworocznej?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
B. Koś
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o pomoc w rozwiązaniu poniższego problemu. Od 01.09. 2017 r. gimnazjum, którego jestem dyrektorem jest wygaszane. Istniejące budynki szkoły podstawowej i gimnazjum zlokalizowane są w sąsiedztwie (połączone boiskami, wspólne wykorzystywaną salą gimnastyczną). Od 01. 09. 2017 r . uczniowie klas VII szkoły podstawowej uczęszczać będą na lekcje biologii, chemii, geografii do budynku gimnazjum (ok. 300 m). Godziny te realizować będą w ramach uzupełniania etatów nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum. W jaki sposób w świetle obowiązujących przepisów oświatowych, formalnie i merytorycznie należy rozwiązać fakt przebywania uczniów szkoły podstawowej w budynku gimnazjum ? Czy np. na zasadzie porozumienia dyrektorów, decyzji organu prowadzącego ? Jakie treści należy uwzględnić w pismach ? W nawiązaniu do problemu pojawiają się wątpliwości: kto winien odpowiadać za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów szkoły podstawowej w budynku gimnazjum? Czy ten obowiązek może być nałożony na dyrektora gimnazjum, nauczycieli uzupełniających etaty w szkole podstawowej, a zatrudnionych w gimnazjum, bądź zatrudnionych wyłącznie w gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W klasie II Liceum dla dorosłych są osoby, które ukończyły zasadniczą szkołę zawodową i zgodnie z rozporządzeniem MEN mogły być przyjęte właśnie od razu do klasy II. Potem przepisuje im się na świadectwie ukończenia liceum stopnie z ZSZ z przedmiotów realizowanych w zakresie podstawowym. Niestety te osoby nie miały w szkole zawodowej np. chemii. Przedmiot ten realizowany jest zaś w klasie I Liceum. Plan zajęć uniemożliwia słuchaczom kl.II uczęszczanie na zajęcia z chemii z klasą I. W jaki sposób uczni sklasyfikować z tego przedmiotu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy dokumentacji klasyfikacji ucznia korzystającego z edukacji domowej. Uczeń zdał wszystkie potrzebne egzaminy klasyfikacyjne. W szkole funkcjonuje dziennik elektroniczny (Librus). Za pomocą Librusa wystawiane są świadectwa i arkusze ocen. Uczeń widnieje w systemie, ale jako uczeń ED więc nie da się mu sprawdzać frekwencji i wystawiać ocen cząstkowych.
1. Czy wpisywać uczniowi oceny do klasyfikacji rocznej (z egzaminów) do dziennika? Z Librusa dostałam informację, że to jest częsta praktyka dla uczniów z ED. Z drugiej strony wiem, że uczniów na ED nie wpisuje się do dziennika w ogóle.
2. Co wpisać w arkuszu ocen? Przy ocenie zachowania i przedmiotach, których uczeń nie musiał zdawać, wpisuje się poziomą kreskę, ale co zrobić z przedmiotami z których uczeń zdał egzamin? Czy wpisać „nieklasyfikowany” i w uwagach o egzaminach na dole arkusza dopisać datę i ocenę otrzymaną z egzaminu klasyfikacyjnego? Czy na arkuszu zamieścić informację o edukacji domowej, a oceny wpisywać tak jak dla pozostałych uczniów?
3. Jeżeli jednak powinno się wpisać uczniowi oceny do dziennika w klasyfikacji rocznej (lub wpisać „nieklasyfikowany” w ich miejsce) – kto powinien to zrobić? Nauczyciel przedmiotowy czy dyrektor?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź - Poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydała orzeczenie dla dziecka niepełnosprawnego objętego edukacją domową. Jak wygląda realizacja zaleceń z orzeczenia – kto je realizuje i kto ponosi koszty?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe