Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie dotyczące wynagrodzenia nauczycieli w okresie zawieszenia zajęć. Pracownikowi poradni obcięto wynagrodzenie za czas, w którym nie przyjmowano klientów, ponieważ nie było to możliwe. W rozporządzeniu MEN z 11 marca poradnie nie były wskazane jako placówki, którym ma zostać ograniczona praca. Ograniczenie takie, za zgodą OP zostało wprowadzone w powołaniu się na przepisy o BHP. W okresie od 16 do 25 marca pracownicy pracowali zdalnie oraz w systemie stacjonarnym tzn. 2 dni w placówce i 3 dni w domu. Pracownik otrzymał zakres zadań, w dokumentacji miał odnotowywać jakie działania w danym dniu podejmował. Od 25 marca do 10 kwietnia również świadczona jest praca zdalna w wymiarze takim jak wynika z pensum tygodniowego - 1 dzień w placówce (telefoniczne porady- teleporady) oraz reszta dni w ustalonych godzinach w domu w taki sposób, aby wypracować 20h pensum tygodniowego. Proszę o informację, jakie przepisy rozporządzenia uzasadniają obcięcie dodatków za warunki nauczycielom zatrudnionym w poradni? Jak to się dzieje, że jeden OP wypłaca całość, a inny pomniejsza. Praca pracownika nie była gotowością do świadczenia pracy, pracownik został zobowiązany do stawiania się w poradni oraz wykonywania określonych w tym czasie obowiązków. Za czas pozostawania w gotowości przysługuje podstawa bez dodatków, ale jeśli pracownik fizycznie stawia się w pracy na polecenie pracodawcy i wykonuje zlecone przez niego zadania, to nie pozostaje już w gotowości, ale świadczy pracę.
Dodatek za warunki pracy przysługuje za każdą godzinę przepracowaną w ramach pensum (lub godzin ponadwymiarowych) w warunkach trudnych lub uciążliwych, zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 oraz § 8 i 9 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. z 2014 r. poz. 416 ze zm.), co podkreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 14 czerwca 2006 r., IV SA/Wr 696/05. W poradni za pracę w trudnych warunkach uważa się prowadzenie badań psychologicznych i pedagogicznych, w tym badań logopedycznych, udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży (§ 8 pkt 19 ww. rozporządzenia). Oznacza to, że gdy przed 25 marca 2020 r. nauczyciele zarówno zdalnie, jak i w siedzibie poradni wykonywali inną pracę niż prowadzenie badań i udzielanie pomocy wymienionych powyżej, zachowali prawo do wykonanej pracy na podstawie art. 80 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2019 r., poz. 1040 ze zm., co dotyczy zadań służbowych wskazanych w art. 42 ust. 2 pkt 2 i 3 KN. Natomiast w związku z tym, że nie zrealizowali zajęć w ramach pensum w trudnych warunkach z powodu zawieszenia zajęć za zgodą organu prowadzącego, w tym zakresie nie zachowują prawa do wynagrodzenia w formie dodatku za warunki pracy za niewykonaną pracę. Przykładowo nauczyciel pełnoetatowy, który tygodniowo przepracował zdalnie i w poradni 20 godzin w ramach innych zadań i czynności służbowych wymienionych w art. 42 ust. 2 pkt 2 i 3 KN, zachowuje prawo do wynagrodzenia za ten czas ale bez dodatku za warunki pracy. W czasie zawieszenia zajęć za zgodą organu prowadzącego nauczyciele nie mieli możliwości zrealizowania pensum, a więc za 20 godzin zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 lp. 11 KN są uprawnieni jedynie do wynagrodzenia za przestój, które obejmuje wynagrodzenie zasadnicze i dodatek funkcyjny, natomiast nie obejmuje innych dodatków, w tym za warunki pracy – art. 81 § 1 KP, uchwała SN z dnia 30.12.1986 r., III PZP 42/86; wyrok SN z dnia 8 lutego 2018 r., I PK 347/16; wyrok SN z 2.02.2010 r., II PK 186/09.
Różne zasady wynagradzania na terenie poszczególnych organów prowadzących wynikają z tego, że nie każdy organ zgodził się na zawieszenie zajęć, a niektóre poradnie jeszcze przed 25 marca 2020 r. prowadziły stacjonarnie lub zdalnie zajęcia wymienione w § 8 pkt 19 ww. rozporządzenia. Dopiero od dnia 6 kwietnia 2020 r. działalność poradni została ograniczona przez MEN w skali kraju przez zobowiązanie ich do zdalnej realizacji zadań, co dotyczy tych placówek, które nie zawiesiły zajęć na podstawie regulacji dotyczących bhp - § 2 ust. 1a pkt 5 11.03.2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 410 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Do mojej szkoły dla dorosłych do Liceum Ogólnokształcącego zgłosił się potencjalny kandydat, który chce rozpocząć naukę w I klasie LO od pierwszego semestru nauki. Jest to osoba urodzona w 1971r. Niestety nie ukończył on gimnazjum lub 8-letniej (względnie 7-letniej) szkoły podstawowej. Jedyny dokument potwierdzjący jego wykształcenie, jaki posiada to arkusz ocen ze Szkoły Przysposobiającej do Zawodu (na podbudowie 6 klas szkoły podstawowej), którą ukończył w 1987r. Z arkusza wynika, że kandydat ukończył tę szkołę z pozytywnym skutkiem (była to szkoła w zawodzie ślusarz). Moje pytanie brzmi - czy na podstawie ww. dokumentu, którym ta osoba się legitymuje, mogę go przyjąć do I klasy LO na pierwszy semestr nauki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły podstawowej musi zorganizować opiekę dla uczniów w czasie zimowej przerwy świątecznej? Jeśli tak to na jakich zasadach? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Istnieje podejrzenie o niezrównoważenie psychiczne n-la. Co mogę napisać w skierowaniu n-la na badania do lekarza medycyny pracy? Proszę o pilną poradę.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Klasa IV w roku szkolnym 2020/2021 będzie liczyła 28 uczniów. Obowiązuje więc podział na języku angielskim. Czy do podziału potrzebne jest przeprowadzenie diagnozy, aby utworzyć grupę zaawansowaną i mniej zaawansowaną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę napisać w jakim rozporządzeniu, można znaleźć aktualne ramowe plany nauczania dla Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych -FORMA ZAOCZNA.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe