Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie dotyczące nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela mianowanego. Nauczyciel rozpoczął awans na stopień nauczyciela mianowanego z dniem 1 września 2017 r., koniec stażu przypada 31 maja 2020 r. Plan rozwoju zawodowego został opracowany zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U.2018 poz.1574). 1.W jaki sposób nauczyciel powinien sporządzić sprawozdanie za okres stażu? Czy na podstawie rozporządzenia z 2013 r.? 2.Jak powinna wyglądać ocena dorobku zawodowego sporządzona przez dyrektora szkoły? Czy jest wzór oceny dorobku zawodowego? Jaka jest podstawa prawna? 3.Czy konieczne jest zamieszczenie w teczce na mianowanie oprócz dokumentów formalnych: wniosku, kwalifikacji nauczyciela, aktu nadania stopnia nauczyciela kontraktowego, zaświadczenia dyrektora, kopii sprawozdania i kopii oceny dorobku zawodowego (poświadczone za zgodność przez dyrektora) innych dokumentów poświadczających podejmowane działania w okresie stażu? 4.W jaki sposób przebiega spotkanie z komisją kwalifikacyjną na stopień nauczyciela mianowanego?
Przepisy ustawy z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r., poz. 1287) nie stanowią, że całe postępowanie awansowe toczy się według przepisów, które obowiązywały w dniu rozpoczęcia stażu, a więc po zakończeniu stażu stosuje się aktualnie obowiązujące przepisy. W związku z tym nauczyciel ma obowiązek złożenia sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego, uwzględniające efekty jego realizacji dla nauczyciela i szkoły, w terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu (§ 4 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dz.U. z 2018 r., poz. 1574). Projekt oceny dorobku zawodowego sporządza opiekun stażu w terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu, ze szczególnym uwzględnieniem obserwowanych zajęć prowadzonych przez nauczyciela oraz stopnia zaangażowania w realizację wymagań koniecznych do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego (§ 5 ust. 2 ww. rozporządzenia). Następnie dyrektor ustala ocenę dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu, w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania, z uwzględnieniem stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela, po zasięgnięciu opinii rady rodziców. Ocena dorobku zawodowego nauczyciela może być pozytywna lub negatywna. Ocena jest sporządzana na piśmie i zawiera uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości wniesienia odwołania do organu sprawującego nadzór pedagogiczny w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania, zgodnie z art. 9c ust. 5a – 5d ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215. Przepisy nie zawierają wzoru oceny dorobku zawodowego. Ponadto przepisy nie nakazują dyrektorowi gromadzenia dokumentów poświadczających podejmowane działania w okresie stażu. Nauczyciel ubiegający się o stopień awansu nauczyciela mianowanego zdaje egzamin przed komisją egzaminacyjną, a więc nie odbywa rozmowy kwalifikacyjnej (art. 9b ust. 1 pkt 2 KN). W czasie egzaminu nauczyciel prezentuje dorobek zawodowy; prezentuje swoją wiedzę i umiejętności, w szczególności przez: zaproponowanie rozwiązania wskazanego przez komisję problemu związanego z wykonywaną pracą, z uwzględnieniem praktyki szkolnej, aktualnej wiedzy i przepisów prawa oraz wykonanie zadania z użyciem narzędzi multimedialnych; odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego (§ 12 ust. 1 ww. rozporządzenia).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel uzyskał stopień nauczyciela kontraktowego 07 lipca 2020 r. Następnie przepracował 2 lata jako nauczyciel kontraktowy.
Czy od września 2022 r. może rozpocząć staż na nauczyciela mianowanego? Ile potrwa awans?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Kto zatwierdza plan rozwoju na nauczyciela dyplomowanego dyrektorowi szkoły?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego wiąże się z obowiązkiem zatrudnienia nauczyciela na podstawie mianowania?
Pozdrawiam
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem w Niepublicznym Przedszkolu. Dwie nauczycielki skończyły awans na nauczyciela kontraktowego wszystkie formalności zostały spełnione, zdały pomyślnie egzamin i otrzymały mianowanie z dniem 04.08.2015 roku. Jednak niedawno zgłębiałam wiedzę na temat awansu zawodowego i dowiedziałam się, że powinnam powiadomić Kuratora Oświaty. Czy w tym wypadku awans tych Pań będzie nieważny? Czy mogę ich powiadomić po czasie?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o przykładowy plan rozwoju zawodowego dla katechety uczącego religii w szkole podstawowej i gimnazjum zgodnie z nowymi przepisami prawa oświatowego, na nauczyciela mianowanego.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe