Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel stażysta ubiegający się o awans na stanowisko nauczyciela kontraktowego powinien przygotowywać się do zajęć na piśmie tzw. konspekty zajęć?
Przepisy prawa nie regulują tych kwestii.
Określanie sposobu i form potwierdzenia przygotowania się nauczyciela do zajęć oraz kontrola w ramach nadzoru pedagogicznego należy do dyrektora. Zatem wymagania tego rodzaju ma prawo stawiać dyrektor sprawujący nadzór pedagogiczny. Poza tym nauczycielowi przydzielono mistrza - opiekuna, z którym powinien zawrzeć kontrakt uszczegółowiający zadania nauczyciela odbywającego staż.
Ponadto w świetle rozporządzenia o awansie zawodowym z 1.12.2004 r. (ze zm.) nauczyciel uczestniczy w lekcji opiekuna oraz opiekun w lekcji stażysty, każde omówienie zajęć powinno mieć formę pisemną, kończyć się wyciąganiem wniosków. Taki sposób pracy ułatwi i umożliwi wystawienie obiektywnej oceny (projektu) przez opiekuna, który pracę nauczyciela będzie poddawać ciągłej obserwacji, analizie (także wsparciu).
Młody nauczyciel powinien umieć nazwać, wskazać, stosować metody, odróżniać od technik oraz form; powinien uczyć się planowania pracy, w tym także racjonalnego planowania każdej lekcji. Również dlatego jest ważne dokumentowanie pracy w formie konspektów lub scenariuszy, które są uproszczeniem tych pierwszych.
Podstawa prawna
1) Rozporządzenie MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego,
2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Przedszkole publiczne zatrudnia nauczyciela, który kończy awans w tym roku na nauczyciela mianowanego. Pełni również funkcje wicedyrektora (dyrektor niepedagogiczny). Wymiar pensum to 21 godzin (wychowanie przedszkolne), 4 godziny nadzoru oraz 6 godzin nadgodzin. Czy nauczyciel w swoim sprawozdaniu powinien wykazywać to, co dotyczy działań nauczyciela czy również wpisać działania wicedyrektora?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Z nauczycielką religii, po otrzymaniu przez nią stopnia awansu nauczyciela mianowanego, została sporządzona umowa o pracę, w której został popełniony błąd: "zatrudnienie poprzez mianowanie na czas nieokreślony w wymiarze 10/18". Po podpisaniu umowy błąd z "zatrudnieniem poprzez mianowanie w wymiarze 10/18" został wychwycony, nauczycielkę poproszono o podpisanie prawidłowej umowy odwołując się do Karty Nauczyciela, ale nauczycielka uznaje to jako atak na jej osobę i nie zgadza się na zmianę. Co zrobić? Jak poprawić błąd i całą sytuację?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego. Wniosek o rozpoczęcie awansu został złożony z dniem 1 września 2016. od 1 września 2016 do 31 sierpnia 2017 pracowałam jako nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej od 1 września 2017 do momentu obecnego pracuję w tej samej placówce na stanowisku wicedyrektora przedszkola. Placówka jest placówką Publiczną prowadzoną przez osobę niebędącą jednostką samorządu terytorialnego. Jak wygląda procedura awansu w takim przypadku? Jakie dokumenty powinnam przygotować?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy w placówce oświatowej jaką jest ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy, prowadzony przez osobę fizyczna(niebędąca nauczycielem ze stopniem awansu zawodowego) zatrudnieni nauczyciele mogą rozpocząć staż? Organem prowadzącym i dyrektorem jest jedna osoba, czy w związku z tym dyrektor bez stopnia awansu możne zajmować się sprawami awansu zawodowego w tej placówce?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Pracuję w niepublicznym przedszkolu. Dyrektorem jest osoba nieposiadająca kwalifikacji pedagogicznych. Ja jako z-ca dyrektora do spraw pedagogicznych posiadam kwalifikacje pedagogiczne i stopień nauczyciela kontraktowego (w związku z objęciem funkcji nie jestem już nauczycielem. Nie uczę dzieci.). W przedszkolu zatrudnionych jest 11 nauczycielek bez stopnia. Moje pytanie jest następujące: Czy mogę być opiekunem tak licznej grupy osób? Czy w tym przypadku mogę robić jako wicedyrektor awans zawodowy?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe