Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam kolejne pytanie, dotyczące rozporządzenia o organizacji kształcenia specjalnego oraz w związku z tym o nadzorze pedagogicznym, które to dokumenty wchodzą w życie z dniem 1 września 2015 r. Czy pewne zapisy wynikające z ww. dokumentów nie powinny się pojawić w statucie szkoły?Jeżeli tak to proszę o komentarz z podpowiedzią.
Do 1 września 2015r. należy zmodyfikować statut szkolny, czyli dostosować jego zapisy do aktualnie obowiązujących przepisów prawa oświatowego. Podstawą wprowadzenia tych zmian jest ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 357) oraz akty wykonawcze, czyli rozporządzenia MEN, min.:
- Rozporządzenie MEN z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego (Dz. U. poz. 959)
- Rozporządzenie MEN z 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 843).
- Rozporządzenie MEN z dnia 29 grudnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 1993).
- Rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z dnia 7 sierpnia 2015 r. poz. 1113)
- Rozporządzenie MEN z dnia 13 sierpnia 2015r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do szkoły publicznej innego typu albo do szkoły publicznej tego samego typu.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 lipca 2015 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania do publicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich, którzy pobierali naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, a także organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia (Dz.U. 2015 poz.1202)
- Rozporządzenie MEN w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii – czeka na ukazanie się w dzienniku Ustaw
- Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U.z 2015m poz. 35)
Jak widać, zmiany dotyczą nie tylko organizacji kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych takim niedostosowaniem czy nadzoru pedagogicznego. W nowelizowanym statucie należy uwzględnić w szczególności zagadnienia:- liczba uczniów w klasach I-III szkoły podstawowej;
- warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (dodany w ustawie rozdział 3a);
- przeprowadzanie sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie (dodany w ustawie rozdział 3b);
- zmiany w przepisach dotyczących postępowania rekrutacyjnego do szkół prowadzących kształcenie zawodowe, do szkół sportowych oraz szkół dwujęzycznych;
- funkcjonowanie szkół prowadzących kształcenie zawodowe;
- sprawy związane z organizacją kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnych…;
- sprawy dotyczące organizacji i funkcjonowania nadzoru pedagogicznego;
- obowiązki nauczycieli: zajęcia realizowane przez nauczycieli w ramach projektów i programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
- zmiany dotyczące organów szkoły: rada szkoły, rada rodziców, samorząd uczniowski, dyrektor szkoły;
- zakaz pobierania jakichkolwiek opłat od rodziców za dostęp do e-dzienników.
Warto pamiętać, że zgodnie z § 82 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. Nr 100 poz. 908) „zmiana (nowelizacja) statutu polega na uchyleniu niektórych jego przepisów, zastąpieniu niektórych jego przepisów przepisami o innej treści lub brzmieniu albo na dodaniu do niego nowych przepisów”.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Bardzo proszę o przykładową diagnozę potrzeb edukacyjnych i rozwojowych szkoły podstawowej. Dziękuję.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic zarzuca dyrektorowi przedszkola, że nie został poinformowany o tym, że w placówce panuje "epidemia" ospy. Jaki obowiązek spoczywa na dyrektorze, nauczycielu w takiej sytuacji?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o podstawę prawną statutu ośmioletniej szkoły podstawowej,od września 2017r.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest możliwość zmiany Uchwały Rady Pedagogicznej podjętej podczas klasyfikowania i promowania warunkowego ucznia, jeśli zaistniały nowe okoliczności?
- Czy opinie rady pedagogicznej powinny być podejmowane uchwałą, czy wystarczy zapis o zasięgnięciu opinii w protokole rady pedagogicznej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe