Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kto płaci mandat, np wystawiony przez PINB? Z jakich środków? Proszę o podstawę prawną.
Dyrektor wykonując swoje obowiązki, tak jak każdy pracownik, nie może działać na niekorzyść swojego pracodawcy. Zgodnie z kodeksem pracy:
Art. 114. Pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną według zasad określonych w przepisach niniejszego rozdziału.
Art. 115. Pracownik ponosi odpowiedzialność za szkodę w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę i tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikła szkoda.
Jeżeli więc wystawiony mandat jest skutkiem zaniedbania ze strony dyrektora i jest to jedyna przyczyna powstałych nieprawidłowości, odpowiedzialność materialną ponosi dyrektor.
W przypadku, gdy nieprawidłowości powstały np. z winy organu prowadzącego (dyrektor zgłaszał konkretne potrzeby, a organ prowadzący ich nie uwzględnił i to było przyczyną ich powstania), mandat powinien być opłacony ze środków publicznych, np. gminy).
Art. 117. § 1. Pracownik nie ponosi odpowiedzialności za szkodę w takim zakresie, w jakim pracodawca lub inna osoba przyczyniły się do jej powstania albo zwiększenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie dotyczące funkcjonowania w szkole Komisji Socjalnej, która przyznaje zapomogi (rzeczowe, losowe itp.) nauczycielom zatrudnionym w szkole, bądź też nauczycielom-emerytom. Moje pytanie dotyczy składu ww. Komisji. Czy istnieje jakikolwiek przepis mówiący o tym, kto powinien wchodzić w jej skład. Czy są jakiekolwiek regulacje mówiące o tym czy taki, a taki nauczyciel lub pracownik szkoły może lub też nie może wchodzić w skład Komisji Socjalnej. Idąc dalej - czy istnieje jakiś przepis mówiący o tym, iż członkowie Komisji Socjalnej przydzielającej zapomogi nie mogą być beneficjentami przyjmującymi takie zapomogi? Podam konkretny przykład z mojej szkoły. Otóż szkoła, której jestem dyrektorem to CKU przy Zakładzie Karnym w Płocku. Dysponujemy, jako szkoła, wydzielonym funduszem socjalnym. Jesteśmy małą szkołą. Zatrudnionych w sumie jest 13 nauczycieli (włączając w to mnie jako jedynego zatrudnionego na pełen etat; reszta nauczycieli jako 'dochodzący' na część etatu). Dwóch nauczycieli jest członkami Komisji Socjalnej. Raz do roku przydzielamy zapomogi pieniężne. Komisja rozpatruje wnioski i zgodnie z regulaminem udziela zapomóg, w tym te dwie osoby jako członkowie również korzystają z dobrodziejstw funduszu. Komórka kadrowa ZK ostatnio zarzuciła nieprawidłowości między innymi w zakresie składu komisji i faktu, iż jej członkowie pobierają zapomogi (faktycznie przyznając je sobie). Kadry chcą w tej chwili zmienić skład ww. komisji i dokooptować (przynajmniej jedną) osobę z kadr ZK. Bardzo bym nie chciał, aby ktoś, kto nie zasila naszego funduszu decydował o dysponowaniu jego środkami. Chciałbym zapoznać się z przepisem (o ile taki istnieje) mówiącym dość jasno kto, przez kogo w jaki sposób oraz w jakich okolicznościach może być powołany do komisji socjalnej. Jednocześnie czy jest jakikolwiek przepis, który stanowi, że członkowie komisji socjalnej mogą sami sobie przyznawać zapomogi pieniężne (lub jakiekolwiek inne zapomogi)? Będę wdzięczny za jasne i klarowne wytłumaczenie oraz za podanie podstawy prawnej w rzeczonej sprawie.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka kontraktowa zatrudniona w niepełnym wymiarze czasu pracy 1/2 etatu, urodziła dziecko 9 stycznia 2019 r. Udzielono jej urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego w sumie 52 tygodnie do 7 stycznia 2020 r. Po tym czasie od 8 stycznia 2020 r. wykorzystała zaległy urlop wypoczynkowy, 8 tygodni, do 17 marca 2020 r. Do pracy wróciła z dniem 18 marca 2020 r. i pracowała do 24 maja 2020r. W terminie złożyła wniosek o udzielenie urlopu wychowawczego na okres od 25 maja 2020 r. do 31 sierpnia 2021 r. Urlop wychowawczy został udzielony na okres do 25 czerwca 2021 r. W czasie tego urlopu w maju 2021 r. wystąpiła z nowym wnioskiem o urlop wychowawczy, który został udzielony na okres od 26 czerwca 2021 do 31 sierpnia 2022 r. Końcem lipca tego roku ponowiła wniosek o udzielenie urlopu wychowawczego na okres pozostałych miesięcy. Według moich wyliczeń ten okres skończyłby się 25 maja 2023 r., co kłóci się z art. 67 KN. Stąd zapytanie: W jaki sposób, na jaki czas należy nauczycielce udzielić wnioskowanego urlopu wychowawczego? Jest to nauczycielka zatrudniana wcześniej na czas określony (zastępstwo) z trzecią umową przekształconą w umowę na czas nieokreślony. Przyczyna zastępstwa znikła, wrócił "nauczyciel stały" i przewidziano rozwiązanie umowy o pracę z nauczycielką z następnym rokiem szkolnym. Jak wtedy wręczyć wypowiedzenie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Z nauczycielem zostały zawarte 4 umowy na czas określony:
-pierwsza 01.09.2016 – 30.06.2017 r. (art. 10 ust. 7 KN potrzeba wynikająca z organizacji nauczania)
-druga od 01.09.2017 do 30.06.2019 r. (art. 10 ust. 7 KN zastępstwo za nauczyciela)
-trzecia od 01.09.2018 do 31.08.2019 r (art. 10 ust. 7 KN potrzeba wynikająca z organizacji nauczania)
-czwarta od 01.09.2019 do 31.08.2020 r. (na podstawie art. 10 ust 7 KN potrzeba wynikająca z organizacji nauczania)
Co roku jest inny wymiar etatu, ponieważ szkoła nie ma stałego etatu. Jesteśmy szkołą prowadzącą kształcenie w systemie zaocznym wymiar etatu zależy od liczby chętnych w danym roku szkolnym.
Dla tego nauczyciela nasza placówka jest dodatkowym miejscem pracy.
Czy do Karty Nauczyciela został wprowadzony przepis, który ogranicza okres zatrudniania nauczycieli na czas określony do 36 miesięcy? Czy przepis obowiązuje wstecz czy należy liczyć od roku szkolnego 2019/20? Czy obowiązuje wszystkich nauczycieli czy tylko zatrudnionych w podstawowym miejscu pracy?
Proszę o szersze zinterpretowanie tego przepisu i przypadku mojego nauczyciela.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W związku z brakiem godzin zamierzam do 31.05.2011 wypowiedzieć stosunek pracy ( zawarty na podstawie mianowania )proponując etat 16/18. Jeśli nie wyrazi zgody na pracę w takiej ilości, co wtedy; jak odprawa czy w ogóle....
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel zatrudniony w placówce niepublicznej ma prawo do posiadania legitymacji służbowej upoważniającej go do zniżek ? Jeżeli tak, to kto powinien mu taki dokument wydać.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe