Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kto może uczyć etyki w szkole podstawowej? Proszę o stan prawny na 01.09.2018.
Kwalifikacje wymagane od nauczycieli etyki określają przepisy § 3 i 4 w zw. z § 2 pkt 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575, z których wynika, że stanowisko nauczyciela etyki w szkołach może zajmować osoba, która uzyskała poziom wykształcenia wymagany dla danego typu szkoły, czyli posiada dyplom ukończenia: studiów wyższych na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem – czyli ukończone studia na kierunku filozofia lub etyka - oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub studiów wyższych na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu (czyli program studiów obejmuje treści przedmiotu etyka lub filozofia np. na kierunkach humanistycznych), oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub studiów wyższych na innym kierunku (specjalności) niż ww., a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu (czyli studia podyplomowe z filozofii lub etyki) oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Według stanowiska MEN z dnia 16 czerwca 2014 r. (www.men.gov.pl), mając na względzie powyższe wymagania kwalifikacyjne, zakres treści przedmiotu etyka określony w podstawie programowej oraz wychowawczy charakter zajęć, dodatkowo w klasach I-III szkoły podstawowej zajęcia z etyki może prowadzić nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej.
Studia teologiczne, które kończą księża i katecheci, również obejmują w programie studiów filozofię oraz etykę, a w związku z tym formalnie też mogą uczyć etyki z tym, że dyrektor szkoły powinien ocenić, czy katecheta, zwłaszcza który uczy jednocześnie religii w jego szkole, w jego ocenie będzie w stanie sprostać prowadzeniu dwóch przedmiotów, każdego opartego na innym systemie wartości (chrześcijańskich i świeckich) oraz podstawach metodologicznych. Do rozważenia pozostaje także kwestia nastawienia rodziców i w szczególności uczniów, w których świadomości może zacierać się granica między religią a etyką prowadzoną przez katechetę lub księdza.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam zatrudnionego w szkole niepublicznej wicedyrektora, a ja jestem dyrektorem. Czy ustanowiona kwota dla dyrektorów stanowi jedną kwotę w podziale na wice i dyrektora, czy dyrektor otrzymuje ustanowioną kwotę a z-ca już jakąś inną?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel- mgr z przygotowaniem pedagogicznym, który ukończył kurs kwalifikacyjny z terapii pedagogicznej ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych w szkole podstawowej?
- Z dniem 1 września 2017 r. zespół (szkoła podstawowa+gimnazjum) przekształcił się w szkołę podstawową z oddziałami gimnazjalnymi.
1. Od 1 września 2018 r. nie będzie etatu dla nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Czy w związku z tym stosuję art. 225 ustawy Przepisy Wprowadzające..., choć brak godzin dla tego nauczyciela w żaden sposób nie ma związku z likwidacją gimnazjum?
2. Jeśli tak, to czy powołując się na powyższy art. właściwe będzie uzasadnienie przeniesienia tego nauczyciela w stan nieczynny w związku ze zmniejszeniem liczby oddziałów?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy można zatrudnić w przedszkolu na stanowisku nauczyciela (w przedszkolu integracyjnym np. nauczyciela wspomagającego) absolwenta studiów licencjackich na kierunku pedagogika społeczno-opiekuńcza z pedagogiką szkolną (nauczycielską) jeżeli w suplemencie do dyplomu, w informacjach o uprawnieniach zawodowych znajduje się informacja, że "jest przygotowany do pełnienia roli nauczyciela specjalisty terapii pedagogicznej oraz wychowawcy w placówkach oświatowych, wychowawczych i opiekuńczych" i dalej "absolwent jest przygotowany do pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych itp"? Na jakim stanowisku może być zatrudniona taka osoba?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób należy obliczyć ekwiwalent urlopowy dla nauczyciela zatrudnionego od 27.03.2019 r. do 21.06.2019 r. na 5/22 etatu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe