Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Konserwator pracujący na 0.5 etatu jest rencistą od 2004 r. świadczenia rentowego nie otrzymał przechodząc na rentę. Pracował w firmie budowlanej. W szkole pracował od 2006r. Od października 2016r. przebywał 182 dni na zwolnieniu lekarskim i wykorzystał urlop na własną prośbę, pracownika zwolniłem 17.052017r. Stan zdrowia pracownika nie pozwala podjąć pracy (stan zdrowia bardzo zły). Podpisał świadectwo pracy. Teraz złożył prośbę o wypłacenie odprawy emerytalnej ur. 30.11.1952r. ma 65 lat. Był bardzo dobrym pracownikiem. Czy należy wypłacić odprawę. Rodzina w rozmowie nie ukrywa, że uda się do sądu pracy i wie, że poprzedni zakład powinien wypłacić odprawę rentową, ale sprawa się przedawniła i nic od poprzednika nie otrzyma. W czasie jak przebywał na zwolnieniu ze środków ZFŚS otrzymał zapomogę. Czy jest podstawa do odprawy? Jakie podjąć kroki?
Ponieważ pracownik w związku z przejściem na rentę w 2004 r. nie otrzymał jednorazowej odprawy z art. 921 KP, jest uprawniony do odprawy, o ile spełnia wymogi do przejścia na emeryturę i będzie lub już się o nią ubiega. W zależności od miejsca zatrudnienia, w szkole samorządowej jest uprawniony do odprawy z art. 38 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, Dz. U. z 2016 r., poz. 902 w wysokości uzależnionej także od wcześniejszego stażu pracy poza oświatą (po 10 latach pracy - dwumiesięcznego wynagrodzenia; po 15 latach pracy - trzymiesięcznego wynagrodzenia; po 20 latach pracy - sześciomiesięcznego wynagrodzenia), a u innego pracodawcy – z art. 921 KP w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam. Nauczycielka urodziła się 11.11.1956r. staż pracy nauczycielskiej 34 lata, 2 lata urlopu dla por. zdr. Czy w związku z okresem ochronnym można zmniejszyć tygodniowy wymiar godzin? Pozdrawiam.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę nie zgodzić się na pełnienia obowiązków dyrektora na okres wakacji, jeśli pełnię je od września 2012 roku do końca czerwca 2013 roku? (ustawowy okres 10 miesięcy- tak jest zapisane w powołaniu mnie na p.o dyrektora szkoły). Od września będzie nowy dyrektor wyłoniony w drodze konkursu- pozostaje problem wakacji. Dziękuję serdecznie za odpowiedź.
- cyt. " Pracownik obsługi kobieta ur. 20.02.1956 r. posiadająca na dzień 31.03.2017 r. 32-letni staż pracy z dniem 01 kwietnia 2017 roku chce odejść na emeryturę. Jaka przysługuje jej odprawa. Z dniem 1.01.2017 r. nabędzie prawo do 26 dni urlopu na 2017 r. czy jeżeli go nie wykorzysta należy się jej ekwiwalent? Czy jeśli otrzyma ekwiwalent za urlop będzie przysługiwało jej świadczenie urlopowe? Czy w związku z przejściem na emeryturę przysługuje jej jeszcze jakieś uposażenie?
W szkole publicznej pracownicy obsługi podlegają przepisom ustawy o pracownikach samorządowych. Zgodnie z art. 38 ust. 3 ustawy, w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, po 20 latach pracy przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia. Do okresów pracy uprawniających do jednorazowej odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy wlicza się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
Do urlopu wypoczynkowego będą miały zastosowanie przepisy kodeksu pracy - art. 1551 , zgodnie z którym w roku kalendarzowym, w którym ustaje stosunek pracy z pracownikiem uprawnionym do kolejnego urlopu, pracownikowi przysługuje urlop u dotychczasowego pracodawcy - w wymiarze proporcjonalnym do okresu przepracowanego u tego pracodawcy w roku ustania stosunku pracy, chyba że przed ustaniem tego stosunku pracownik wykorzystał urlop w przysługującym mu lub w wyższym wymiarze. Jeżeli pracownik nie wykorzysta urlopu do końca marca, trzeba będzie wypłacić mu ekwiwalent za niewykorzystany urlop w wymiarze proporcjonalnym do przepracowanego okresu.
Co do świadczeń z funduszu socjalnego, zasady ich przyznawania określa regulamin obowiązujący u pracodawcy.
Z pytania wynika, że żadne inne obowiązkowe świadczenia nie będą przysługiwać".
W związku z powyższym rozumiem, iż mimo że pracownik w styczniu 2017 r nabył prawo do 26 dni urlopu - to jeśli go nie wykorzysta a rozwiąże umowę w związku z przejściem na emeryturę 31 marca 2017 to ekwiwalent za urlop otrzyma za 3 miesiące;
czyli : 26 dni : 12 miesięcy= 2,16 * 3,mce = 6,49 czyli ekwiwalent za 7 dni.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W naszej szkole funkcjonuje oddział specjalny z uczniami z upośledzeniem w stopniu lekkim. Jest to klasa z uczniami klas I, II, IV, VII. Nauczyciel dyplomowany zatrudniony od 01.09.2017 r. w wymiarze 14/18 godzin tygodniowo ma przydzielone 13/18 godzin w szkole i 1/18 w klasie - oddziale specjalnym, w której są uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Czy nauczycielowi należy się dodatek za trudne warunki pracy? Jeżeli tak to w jakiej wysokości? Dyrektor szkoły – nauczyciel mianowany - realizuje godziny dydaktyczne w wymiarze 3/18 w w/w oddziale specjalnym prowadząc zajęcia rewalidacyjne. Jest to pensum ustalone przez organ prowadzący szkołę dla dyrektora. Czy dyrektorowi należy się dodatek za trudne warunki pracy? Jeżeli tak to w jakiej wysokości? Inni nauczyciele przedmiotowi (np. nauczyciel wychowania fizycznego) mają przydzielone 21/18 godzin tygodniowo, w tym 17/18 w szkole i 4/18 w w/w oddziale specjalnym. Czy nauczycielowi należy się dodatek za trudne warunki pracy za 4/18? Jeżeli tak to w jakiej wysokości?
Przedstawiam rozdział z Uchwały Rady Miasta w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół p przedszkoli w sprawie dodatku za trudne warunki pracy.
§ 8 1. Nauczycielom pracującym w trudnych lub uciążliwych warunkach pracy dla zdrowia przysługują z tego tytułu dodatki. 2. Za pracę w trudnych warunkach uznaje się prowadzenie przez nauczycieli: a/ zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą upośledzoną w stopniu głębokim, b/ zajęć dydaktycznych i wychowawczych w klasach specjalnych oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego, c/ prowadzenie nauczania indywidualnego w domu ucznia, zakwalifikowanego do takiego kształcenia. 3. Nauczycielom przysługuje dodatek w wysokości: za prace w trudnych warunkach – 20% wynagrodzenia zasadniczego. 4. Dodatek za trudne lub uciążliwe warunki pracy przysługuje w okresie faktycznego wykonywania pracy, za którą dodatek jest związany oraz w okresie nie wykonywania pracy, za który przysługuje wynagrodzenie liczone jak za okres urlopu wypoczynkowego. 5. Nauczycielom prowadzącym indywidualne nauczanie w domu ucznia oraz dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego przysługuje dodatek w wysokości 20 % stawki godzinowej za każdą przepracowana godzinę. 6. Dodatki przysługują w takiej części, w jakiej godziny pracy w trudnych, warunkach pracy pozostają do obowiązującego wymiaru godzin. 7. Dodatki wypłaca się z dołu za czas faktycznego wykonywania pracy § 14 ustalenie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin dla nauczycieli, którym powierzono stanowisko kierownicze w szkole: 1. dyrektor szkoły liczącej 17 i więcej oddziałów – 3 godz.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik był zatrudniony od dnia 15.10.2016 r. do 15 kwietnia 2017 r. Nabył prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego w roku kalendarzowym. Urlopu nie wykorzystał. 1. Za ile dni za rok 2016 i za ile dni za rok 2017 należy mu wypłacić ekwiwalent pieniężny? 2. Czy za każdy rozpoczęty miesiąc należy się 1/12 urlopu? 3. Czy po pomnożeniu dni urlopu w miesiącu (np. 2,16) przez liczbę miesięcy pracy wynik zaokrągla się w górę na korzyść pracownika?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe