Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jesteśmy zakładem poprawczym i schroniskiem dla nieletnich. W organizacji pracy szkoły nie możemy zapewnić nawet pół etatu nauczycielowi pracującemu na warsztatach szkolnych. Nauczyciel ma skończone 60 lat. W naszej placówce pracuje 11 lat. Pracował również w innych placówkach oświatowych. Ogólnie ponad 30 lat. Czy nauczyciel ten może przejść na zasiłek kompensacyjny czy emeryturę pomostową z naszej placówki?
Sytuacja nauczyciela wymaga szczegółowej analizy, ponieważ niewystarczająca jest sama informacja o stażu ogólnym i okresie zatrudnienia u ostatniego pracodawcy. W związku z tym jedynie ogólnie można wskazać warunki nabywania świadczeń z ZUS.
Nauczycielowi najprawdopodobniej nie przysługuje świadczenie kompensacyjne. Na podstawie art. 4 ust. 1 i ust. 3 pkt 5 oraz art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 128 ze zm.) świadczenie przysługuje nauczycielom, którzy spełniają łącznie następujące warunki: 1) osiągnęli wiek, który w przypadku mężczyzn w latach 2021–2022 wynosi co najmniej 59 lat; 2) mają okres składkowy i nieskładkowy wynoszący 30 lat, w tym 20 lat wykonywania pracy w następujących jednostkach w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć (nie zalicza się do nich zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich): publicznych i niepublicznych przedszkolach, publicznych i niepublicznych szkołach, z wyjątkiem niepublicznych szkół nieposiadających uprawnień szkoły publicznej i niepublicznych szkół artystycznych nieposiadających uprawnień publicznej szkoły artystycznej, publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia ustawicznego i placówkach, takich jak młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze, placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania; 3) rozwiązali stosunek pracy. Należy więc przede wszystkim ustalić, czy nauczyciel spełnia wymogi zatrudnienia w odpowiednim wymiarze w ww. jednostkach oświatowych, a więc zanim podjął pracę u obecnego pracodawcy, ponieważ zatrudnienie z zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich można wliczyć tylko do ogólnego 30-letniego stażu.
Jeśli chodzi o warunki nabycia prawa do emerytury pomostowej, zgodnie z art. 4 w zw. z załącznikiem nr 2 do ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1924 ze zm.), prawo do emerytury pomostowej przysługuje pracownikowi, który spełnia łącznie następujące warunki: 1) urodził się po 31.12.1948 r.; 2) ma okres pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze wynoszący co najmniej 15 lat; 3) osiągnął co najmniej 55 lat – kobieta, 60 lat – mężczyzna; 4) ma okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 20 lat – kobieta, 25 lat – mężczyzna; 5) przed 1 stycznia 1999 r. wykonywał prace w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze; 6) po 31.12.2008 r. wykonywał prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze; 7) nastąpiło z nim rozwiązanie stosunku pracy. Po 1 stycznia 2009 r. pracą w szczególnym charakterze jest wykonywanie w pełnym wymiarze czasu pracy na stanowisku nauczyciela, wychowawcy i innego pracownika pedagogicznego w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, ośrodkach szkolno-wychowawczych, schroniskach dla nieletnich oraz zakładach poprawczych; przed tym dniem była to praca na stanowisku pedagogicznym także w innych jednostkach oświatowych w wymiarze minimum ½ etatu pedagogicznego (art. 86 w zw. z art. 91b ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 ze zm.). Również w tym przypadku należy zweryfikować posiadanie stażu pracy w odpowiednim wymiarze i jednostkach oświatowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem organem prowadzącym i jednocześnie dyrektorem niepublicznej szkoły podstawowej z uprawnieniami szkoły publicznej.Prowadzę szkołę od 3 lat i mam pozwolenie na prowadzenie tej placówki do 2020 roku. Zgodnie z kodeksem pracy niektóre umowy powinny być zawarte od 01.września 2018 r. na czas nieokreślony.Czy jest możliwość zawarcia odpowiedniej klauzuli w tych umowach,w związku z ograniczonym terminem prowadzenia szkoły do 2020 roku?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W chwili obecnej zatrudniam dwóch nauczycieli języka polskiego. Jeden z nich ma stopień nauczyciela mianowanego drugi kontraktowego. W arkuszu organizacji pracy szkoły na ten rok nie mam godzin dla dwóch nauczycieli, mam 1,5 etatu. Chciałbym zostawić na całym etacie nauczyciela kontraktowego a mianowanemu ograniczyć zatrudnienie. Czy jest jakiś przepis który chroni nauczycieli mianowanych w stosunku do kontraktowych, czy w przypadku gdybym nie miał godzin mogę zwolnić mianowanego, a kontraktowego pozostawić w pracy?
- Pracuję jako nauczyciel mianowany w szkole na cały etat 13 lat pracy. Prowadzę od września przedszkole niepubliczne i żłobek. Od września 2014r. chciałabym pójść na urlop dla poratowania zdrowia. Co bym musiała zrobić, aby nie zamykać placówki i nie zawieszać jej prowadzenia i czy w ogóle mogę na niego pójść.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W 2014 r. jeden z nauczycieli przeszedł na emeryturę (otrzymał wtedy wszystkie należne odprawy). Ze względu na to, że było sporo godzin na wakacie został ponownie zatrudniony na 1/2 etatu na okres 5 lat. W tym roku doszło do zmian z sześciolatkami oraz zmniejszeniem o jeden oddział w klasie VI, w ten sposób znacznie ubyło godzin tak, iż zabrakło ich dla nauczycieli zatrudnionych na stałe. W związku z tym podjąłem decyzję o zwolnieniu nauczyciela emeryta. Czy w tym przypadku ma ów nauczyciel prawo do odprawy w zakresie art. 20 ust. 1 pkt 2, czy na innej podstawie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy na pewno przedkładamy projekty organizacyjne związkom zawodowym, a gdzie ochrona danych osobowych. Arkusz organizacji pracy szkoły zawiera dane dotyczące pracowników i ze względu na ochronę danych osobowych nie powinien być udostepniany osobom nieupoważnionym. Nie mam pewności czy te dane będą chronione i dlatego myslę, że sugerowana formą opiniowania arkusza powinna być jego analiza na terenie szkoły lub placówki
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe