Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jesteśmy szkołą podstawową z oddziałami dwujęzycznymi. Mamy obecnie WOS i biologię nauczane z elementami j. angielskiego. Chcemy wprowadzić historię nauczaną także dwujęzycznie. Jakie formalności w tej kwestii trzeba spełnić? Czy w tej sytuacji potrzebna jest zgoda organu prowadzącego?
Oddział dwujęzyczny to oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach: polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem nauczania. W oddziale takim przynajmniej dwa przedmioty muszą być prowadzone w dwóch językach, z wyjątkiem zajęć obejmujących język polski, części historii dotyczącej historii Polski i części geografii dotyczącej geografii Polski. Zgodnie z art. 4 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe w oddziale dwujęzycznym w obcym języku mogą być prowadzone zajęcia z: biologii, chemii, fizyki, części geografii odnoszącej się do geografii ogólnej, części historii odnoszącej się do historii powszechnej oraz z matematyki.
Pytanie jest zasadnicze: czy chcieliby Państwo rozszerzyć ofertę o dodatkowy przedmiot nauczany w języku obcym, czy też utworzyć kolejny oddział. Na działanie objęte koniecznością utworzenia nowego oddziału z pewnością trzeba uzyskać zgodę organu prowadzącego, który finansuje funkcjonowanie szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można zmienić cały statut? Po reformie zostaje "stary" Zespół Szkół, ale o nowej strukturze, czyli włączone do niego 31 sierpnia 2017 przedszkole i szkoła podstawowa prowadząca klasy dotychczasowego gimnazjum oraz szkołę filialną z oddziałem przedszkolnym. Przed reformą Zespół składał się z gimnazjum i szkoły podstawowej prowadzącej szkołę filialną z oddziałem przedszkolnym. Najlepszym wyjściem byłoby uchwalenie nowego statutu, jak to zrobić? Jakie są podstawy prawne i procedury? A może jednak nowelizacja - tylko pytanie czy obecne prawo ją dopuszcza?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń, który w liceum ogólnokształcącym nie uczęszczał na zajęcia z języka angielskiego w szkole, może przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego aby uzyskać ocenę a następnie uczęszczać na ten język już w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w wyjaśnieniu następującego problemu. Jestem dyrektorem szkoły podstawowej prowadzonej przez stowarzyszenie. Gmina przekazała owemu stowarzyszeniu prowadzenie przedszkola publicznego. Zarząd stowarzyszenia zamierza powierzyć mi funkcję dyrektora prowadzonego przez stowarzyszenie przedszkola. Posiadam kwalifikacje nauczyciela historii z przygotowaniem pedagogicznym, więc nie posiadam kwalifikacji do pracy w przedszkolu. Czy zarząd stowarzyszenia może zatrudnić mnie na stanowisku dyrektora przedszkola? Jeżeli tak, to jak rozwiązać kwestię sprawowania nadzoru pedagogicznego? Czy może nadzór sprawować wskazany nauczyciel zatrudniony w tym przedszkolu? W jaki sposób należałoby to sformalizować?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie są zasady przyjmowania ucznia z innej szkoły oraz ucznia powracającego z zagranicy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W Zespole Szkół zatrudniony jest nauczyciel na pełnym etacie, który od 10 lat jest emerytem. Umowa została zawarta w 2006r w Zespole Szkół między byłym dyrektorem. W umowie jest zapis, że pracownik przyjął na siebie podjęcie pracy na czas nieokreślony w gimnazjum. W 2016r jako nowy dyrektor, podczas kontroli akt osobowych nauczycieli, stwierdziłam, że umowy pracowników były zawarte na różne typy szkół ( szkoła podstawowa, gimnazjum, przyspasabiająca do pracy), a wszyscy nauczyciele pracują w każdej z ww szkół. Po konsultacji z prawnikiem w organie prowadzącym, pracownicy otrzymali pisemną informację, że zgodnie z art. 1ust2 ustawy z dnia 9V 2007r o zmianie ustawy KN oraz KN art10 ust 1 ustawy z dnia 26.01.1982r KN (DzU z 2016r poz 1379 z dnia 01. 09. 2016r) są zatrudnieni w Zespole Szkół a pozostałe warunki umowy pozostają bez zmian. Wyżej wymieniony nauczyciel na informacji pisemnej nie wyraził zgody na prace w Szkole podstawowej. W roku szkolnym2016/2017 i 2017/2018 przydzielono mu godziny pracy w Gimnazjum i szkole Przysposabiającej do pracy i nie wnosił żadnych sprzeciwów. W obecnym roku szkolnym wnosi sprzeciw do pracy w szkole podstawowej i Przyspasabiającej do pracy, twierdząc, że może pracować tylko w Gimnazjum. W X 2018r został ponownie poinformowany pisemnie, że zgodnie ze zmianami w prawie oświatowym i uchwałami Organu samorządu terytorialnego - sześcioletnia szkoła podstawowa i dotychczasowe gimnazjum staje się ośmioletnią szkołą podstawową. Dlatego też zostały nauczycielowi przydzielone godziny pracy w klasach Szkole podstawowej i przysposabiającej do pracy. Czy miałam prawo przydzielić nauczycielowi godziny w szkole podstawowej i Przysposabiającej do pracy , czy tylko w „wygaszanych” klasach gimnazjum, które są w szkole podstawowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe