Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczeń, który w liceum ogólnokształcącym nie uczęszczał na zajęcia z języka angielskiego w szkole, może przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego aby uzyskać ocenę a następnie uczęszczać na ten język już w szkole?
Tak, można. Szkoła powinna umożliwić uczniowi kształcenie w możliwie szerokim zakresie (wszechstronne) i poszukiwać rozwiązań korzystnych dla ucznia. W sytuacji opisanej w pytaniu rozsądnym wyjściem jest zorganizowanie uczniowi egzaminu także w celach diagnozujących i ustalenie, jaki poziom zaawansowania umiejętności językowych reprezentuje uczeń.
Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.)
Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności:
4) dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na jakiej podstawie prawnej udzielamy nauczycielom urlopu bezpłatnego? Nauczyciel chce załatwić jakąś sprawę prywatną, np. uczestniczyć w pogrzebie członka dalszej rodziny. Art. 68 KN i rozporządzenie MEN z dnia 19 grudnia 2000 r. mówią o urlopie bezpłatnym nauczyciela, ale czy nie dotyczy to tylko przypadków związanych z KSZTAŁECENIEM? Czy na cele niezwiązane z kształceniem udzielamy urlopu bezpłatnego nauczycielowi na podstawie KP? Wniosek z KN musi mieć motywację i jest tylko dla nauczycieli zatrudnionych na pełen etat; wniosek z KP nie wymaga umotywowania. Co z nauczycielami, którzy nie mają pełnego etatu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Prowadzenie przedszkola jest działalnością oświatową PKD 85.10. Czy możliwe jest dodanie dodatkowego PKD 88.91.Z dot. opieki dziennej? Czy w takiej sytuacji możliwe jest zarejestrowanie działalności gospodarczej? Czy takie dwie formy działalności mogą być zarządzane przez jednego dyrektora oraz funkcjonować w jednym budynku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy opiniowania przez Radę Pedagogiczną przydziału godzin dla nauczycieli (tzw. arkusza organizacyjnego czy projektu organizacji szkoły czy przedszkola). Czy jeszcze nauczyciele opiniują te arkusze, czy należy zwoływać posiedzenie Rady Pedagogicznej i powinna ona podjąć uchwałę opiniującą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko urodzone w 2008 roku, posiadające orzeczenie o kształceniu specjalnym, może po raz trzeci uzyskać odroczenie spełnianie obowiązku szkolnego w roku szkolnym 2016/2017?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy realizacji podstawy programowej w liceum niepublicznym (z uprawnieniami szkół publicznych) w oddziale po szkole podstawowej. W szkole jest jeden odział. Młodzież po szkole podstawowej (z tego oddziału) wybiera przedmioty realizowane na poziomie rozszerzonym. Wszyscy obowiązkowo realizują język angielski na poziomie rozszerzonym i jeden przedmiot do wyboru: biologię lub historię lub polski lub matematykę. Pytanie dotyczy sposobu realizacji tych przedmiotów. Czy istnieje możliwość, aby cała grupa (ci, którzy realizują np. biologię na poziomie rozszerzonym i reszta oddziału) mieli wspólnie jedną godzinę biologii realizowanej na poziomie podstawowym, a pozostałe 2 godziny realizują tylko te osoby, które wybrały biologię rozszerzoną? Analogicznie z pozostałymi przedmiotami. Razem godziny z podstawy osobno godziny rozszerzone. Jeżeli nie ma takiej możliwości, to jaka jest podstawa prawna?
Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. 2012, poz. 204), w załączniku 12 do tego rozporządzenia określono Ramowy Plan Nauczania dla Liceum Ogólnokształcącego dla dorosłych.
Zgodnie z powyższym załącznikiem, przedmioty w zakresie rozszerzonym: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny i matematyka są realizowane w semestrach I–VI równolegle z tymi przedmiotami w zakresie podstawowym. Tym samym istnieje możliwość realizacji tychże przedmiotów w sposób opisany w zadanym pytaniu.
Natomiast przedmioty w zakresie rozszerzonym: historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka i informatyka są realizowane po uprzednim zrealizowaniu tych przedmiotów w zakresie podstawowym. Tym samym nie ma możliwości realizacji nauczania tychże przedmiotów w sposób opisany w zadanym pytaniu, albowiem przepisy w pierwszej kolejności nakładają obowiązek zrealizowania programu na poziomie podstawowym.
Odpowiedz eksperta dotyczyła oddziału po szkole gimnazjalnej, kiedy faktycznie niektóre przedmioty na poziomie rozszerzonym można było realizować dopiero od klasy 2 po zakończonym poziomie podstawowym. Moje pytanie dotyczyło oddziału po szkole podstawowej kiedy poziom podstawowy np z biologii realizowany jest przez 3 lata. Bardzo proszę o odpowiedz na moje pytanie dla nowej , nowej pp
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe