Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem pracownikiem administracji wygaszanego gimnazjum. Otrzymałam pismo o rozwiązaniu stosunku pracy na podstawie art. 230 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2017 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm. z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, który upłynie 31 sierpnia 2019 r. Do dnia 31.05.2019 r. nie otrzymałam propozycji pracy w innej jednostce i nie otrzymałam informacji o odprawie. Czy jest to zgodne z prawem? Czy w związku z zatrudnieniem mniej niż 20 pracowników powinniśmy wystąpić do dyrektora z prośbą o wypłatę odpraw?
Odprawa nie przysługuje pracownikom niepedagogicznym w wygaszanym gimnazjum, które zatrudnia mniej niż 20 pracowników. Zgodnie z art. 8 i art. 10 ust. 1 ustawy z 13.03.2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. z 2018 r. poz. 1969 ze zm.), w razie konieczności rozwiązania przez pracodawcę zatrudniającego co najmniej 20 pracowników stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (np. z powodu wygaszenia gimnazjum równoznacznego z likwidacją pracodawcy), przysługuje im odprawa w wysokości uzależnionej od stażu pracy u danego pracodawcy. Natomiast żaden przepis nie przyznaje pracownikom niepedagogicznym likwidowanego pracodawcy, który zatrudnia mniej niż łącznie 20 pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych, prawa do odprawy w związku z ich zwolnieniem. W szczególności takiego prawa nie przyznaje im ww. ustawa, ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 2018 r. poz. 917 ze zm.), ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1260 ze zm.), ani ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.). Jeżeli pomimo braku wyraźnej podstawy prawnej dyrektor chciałby dobrowolnie wypłacić odprawy, by takie postępowanie nie zostało uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, musiałby najpierw uzyskać zgodę organu prowadzącego i zapewnienie na ten cel środków w planie finansowym szkoły – art. 4 ust. 1 pkt 2 i art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1458 ze zm), art. 10 ust. 1 i art. 68 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam, proszę o poradę prawną: Co powinien zrobić dyrektor szkoły, jeśli podpisał umowę z portalem internetowym, który podał informację na swojej stronie internetowej, że zespół ekspertów będzie na bieżąco odpowiadał na pytania i problemy, a rzeczywistość jest taka, że na niektóre pytania od ponad miesiąca nie ma odpowiedzi, a w przypadku wielu problemów wspomniany zespół odpowiada na pytania , których nie było w przedstawionym problemie, albo podaje sprzeczne wyjaśnienia?
- Nauczycielka przebywała na urlopach związanych z rodzicielstwem od 2010 r. Okres tych urlopów zakończył się w kwietniu 2022 r. W marcu 2022 r. pracownica ta złożyła wniosek o rentę. Po zakończeniu urlopu wychowawczego w kwietniu 2022 r. przedstawiała zwolnienia lekarskie, które trwają obecnie do 13 lipca 2022 r. W czerwcu otrzymała decyzję o otrzymaniu renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy od miesiąca złożenia wniosku tj. od marca 2022 r. do kwietnia 2023 r. Jak rozwiązać stosunek pracy z tym pracownikiem – nauczycielem kontraktowym na umowie o pracę na czas nieokreślony? Czy wypłacone wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy w maju 2022 r. oraz zasiłek chorobowy w czerwcu 2022 są należne temu pracownikowi? Czy w przypadku rozwiązania stosunku pracy za wypowiedzeniem należy pracownikowi wypłacać zasiłek chorobowy przez okres wypowiedzenia (3-mce)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel w 2006 r. ukończył trzyletnie nauczycielskie kolegium języków obcych, w 1999 r. uzyskał tytuł magistera z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Czy posiadając takie kwalifikacje nauczyciel może uczyć angielskiego w przedszkolu i klasach I-III SP?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Od 1 września 2017 r jestem nowym dyrektorem przekształcanego gimnazjum w szkołę podstawową. Była pani dyrektor zatrudniła na 2 miesiące przed konkursem na dyrektora nową panią do sekretariatu. Umowa jest na 2 lata i dotyczy jeszcze gimnazjum. Sekretarka nie otrzymała informacji, że od 1 września jest pracownikiem szkoły podstawowej. Czy to ma znaczenie? Wg mnie ma niskie kompetencje do zajmowania stanowiska sekretarki i chcę jej wręczyć wypowiedzenie.
- W jaki sposób prowadzić ewidencję czasu pracy nauczycieli i dyrektora?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe