Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem pracownikiem administracji wygaszanego gimnazjum. Otrzymałam pismo o rozwiązaniu stosunku pracy na podstawie art. 230 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2017 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm. z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, który upłynie 31 sierpnia 2019 r. Do dnia 31.05.2019 r. nie otrzymałam propozycji pracy w innej jednostce i nie otrzymałam informacji o odprawie. Czy jest to zgodne z prawem? Czy w związku z zatrudnieniem mniej niż 20 pracowników powinniśmy wystąpić do dyrektora z prośbą o wypłatę odpraw?
Odprawa nie przysługuje pracownikom niepedagogicznym w wygaszanym gimnazjum, które zatrudnia mniej niż 20 pracowników. Zgodnie z art. 8 i art. 10 ust. 1 ustawy z 13.03.2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. z 2018 r. poz. 1969 ze zm.), w razie konieczności rozwiązania przez pracodawcę zatrudniającego co najmniej 20 pracowników stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (np. z powodu wygaszenia gimnazjum równoznacznego z likwidacją pracodawcy), przysługuje im odprawa w wysokości uzależnionej od stażu pracy u danego pracodawcy. Natomiast żaden przepis nie przyznaje pracownikom niepedagogicznym likwidowanego pracodawcy, który zatrudnia mniej niż łącznie 20 pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych, prawa do odprawy w związku z ich zwolnieniem. W szczególności takiego prawa nie przyznaje im ww. ustawa, ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 2018 r. poz. 917 ze zm.), ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1260 ze zm.), ani ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.). Jeżeli pomimo braku wyraźnej podstawy prawnej dyrektor chciałby dobrowolnie wypłacić odprawy, by takie postępowanie nie zostało uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, musiałby najpierw uzyskać zgodę organu prowadzącego i zapewnienie na ten cel środków w planie finansowym szkoły – art. 4 ust. 1 pkt 2 i art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1458 ze zm), art. 10 ust. 1 i art. 68 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam serdecznie. Proszę o pomoc w nietypowej dla mnie sprawie. Od miesiąca nauczycielka jest nieobecna w pracy (zwolnienie lekarskie do 16 maja) i od tamtego dnia nadal nie przyszła do pracy, tylko powiadomiła telefonicznie, że jest w szpitalu. Na pewno do końca roku szkolnego nie przyjdzie do pracy (choć nie wiem, bo nie odbiera telefonów ani email). Kto w tym przypadku ma prawo do wystawienia ocen na koniec roku szkolnego. Co ja jako dyrektor prawnie mogę zrobić, a czego mi nie wolno?
Pozdrawiam.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jakie będzie miał nauczyciel pensum, którego oddział będzie mieszany tj. będą 6-latki i 5-latki?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownica zatrudniona na 9/40 etatu za 2015 r. wykorzystała w całości urlop wypoczynkowy. Na początku 2016 r. przyniosła zwolnienie lekarskie, ponieważ zaszła w ciąże. Urodziła na początku kwietnia i do połowy sierpnia przebywa na urlopie macierzyńskim po czym idzie na dodatkowy urlop. Z dniem 31 sierpnia rozwiązana zostanie z nią umowa. Za ile dni urlopu należy jej się ekwiwalent i jaką kwotę należy wziąć pod uwagę przy jego wyliczeniu (czy kwotę za czas choroby, macierzyńskiego czy kwotę wynikającą z umowy o pracę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W szkole nauczycielka z 39 letnim stażem pracy, nigdy nie korzystała z urlopu dla poratowania zdrowia. Poinformowała pracodawcę, że zamierza skorzystać z sanatorium 3 tygodnie - leczenie uzdrowiskowe w terminie od 01.04.19r.do 21.04.19r. Czy pracodawca może udzielić tej nauczycielce urlopu na te 3 tygodnie i czy ta Pani może przejść na emeryturę z dniem 1.09.2019r. Czy urlop zdrowotny udzielony na te 3 tygodnie nie jest przeszkodą do przejścia na emeryturę.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o obliczenie wymiaru urlopu nauczycielom przedszkola (placówka nieferyjna). Nauczyciela realizującego pensum 15/25 (3 godziny każdego dnia w tygodniu). Nauczyciela realizującego pensum 13/25 (3 dni w tygodniu). Czy nauczycielowi pracującemu 3 dni w tygodniu przy ustalaniu okresu urlopu nie bierze się pod uwagę dni, w których nie pracuje w placówce, podobnie jak nie wlicza się sobót i niedziel?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe