Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jednym z celów kształcenia w zawodzie technik architektury krajobrazu jest prowadzenie ciągnika rolniczego z przyczepą. W związku z tym proszę o informację, czy szkoła musi mieć zarejestrowany ośrodek szkolenia kierowców? Jaka powinna być forma zaliczenia części teoretycznej prowadzonej jako przedmiot w kształceniu teoretycznym i części praktycznej? W jaki sposób udokumentować fakt odbycia przez ucznia części teoretycznej (w formie przedmiotu), aby mógł on uzyskać Profil Kandydata na Kierowcę i przystąpić do części praktycznej nauki jazdy? Jaki jest termin zaliczenia obu części?
Zgodnie z podstawą programową dla zawodu technik architektury krajobrazu, szkoła przygotowuje ucznia do kierowania ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami) lub pojazdem wolnobieżnym z przyczepą (przyczepami). Egzamin państwowy, wymagany do uzyskania prawa jazdy odpowiedniej kategorii, jest przeprowadzany zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami.
Przepisy art. 26 ust. 3 cytowanej wyżej ustawy stanowią, że w przypadku gdy w podstawie programowej kształcenia w danym zawodzie jest przewidziane uzyskanie umiejętności kierowania pojazdami silnikowymi, to szkolenie osoby ubiegającej się o uzyskanie uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi jest prowadzone przez szkołę w formie zajęć szkolnych dla uczniów (słuchaczy). Prowadzi to do wniosku, że szkoła powinna być zarejestrowana jako ośrodek szkolenia kierowców. Zajęcia związane z ww. szkoleniem powinny być wpisane do szkolnego planu nauczania dla oddziałów, których szkolenie dotyczy. Pamiętać jednak należy, że zgodnie z przepisami art. 29 ust. 2 ww. ustawy, szkoła może prowadzić takie szkolenie po spełnieniu wymagań określonych w art. 28 ust. 2 pkt 1–3, to znaczy:
1) posiada infrastrukturę odpowiednią do zakresu prowadzonego szkolenia:
a) salę wykładową,
b) pomieszczenie biurowe,
c) plac manewrowy oraz
d) pojazd przeznaczony do nauki jazdy;
2) zatrudnia w ośrodku szkolenia kierowców co najmniej jednego instruktora posiadającego uprawnienia oraz udokumentowaną 3-letnią praktykę w szkoleniu kandydatów na kierowców pozwalającą na prowadzenie szkolenia w zakresie uzyskiwania uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi kategorii prawa jazdy określonej we wniosku, lub sam jest instruktorem spełniającym te wymagania;
3) posiada w ośrodku szkolenia kierowców zbiory przepisów ruchu drogowego oraz pomoce dydaktyczne właściwe ze względu na rodzaj prowadzonego szkolenia.
Nie trzeba chyba dodawać, że chęć zostania ośrodkiem szkolenia kierowców trzeba zgłosić do odpowiedniego Starostwa i uzyskać wpis do ewidencji.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Profil Kandydata na Kierowcę określany jest przed rozpoczęciem szkolenia teoretycznego i praktycznego, po złożeniu koniecznych dokumentów. W sytuacji, gdy szkoła jest ośrodkiem szkolenia kierowców, ocenianie postępów uczniów w nauce, jak i uaktualnianie Profilu Kandydata na Kierowcę nie powoduje żadnych dodatkowych problemów. Oceniania postępów w wiedzy i umiejętnościach uczniów należy dokonywać zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Po zakończeniu szkolenia szkoła, jako ośrodek szkolenia kierowców, powinna wydać uczniom zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, aby mogli oni na tej podstawie przystąpić do państwowego egzaminu na prawo jazdy.
Ze względów praktycznych omawiane szkolenie najlepiej przeprowadzić w klasie III technikum, gdy uczniowie w momencie egzaminu na prawo jazdy są już pełnoletni.
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. z 2012 r., poz. 184)
• Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2011 r. Nr 30, poz. 151)
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jeżeli w szkole nie ma szkolnych organizacji związkowych i nikt nie zadeklarował przynależności do związków zawodowych czy w takim przypadku należy arkusz organizacji szkoły wysłać do opiniowania do związków zawodowych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy 4 szkoły podstawowej posiada orzeczenie o niepełnosprawności sprzężonej (upośledzenie intelektualne w stopniu umiarkowanym oraz słabowidzenie). Decyzją rodziców uczęszcza do klasy ogólnodostępnej. Pracuje z nim nauczyciel wspomagający w wymiarze 8 godzin tygodniowo (na podstawie decyzji organu prowadzącego) oraz nauczyciel prowadzący zajęcia rewalidacyjne w wymiarze 2 godzin tygodniowo. Nauczyciel wspomagający w porozumieniu z pozostałymi nauczycielami pracującymi w tej klasie opracowali program zgodny z podstawą programową tego ucznia. Mam następujące pytania: 1. W jaki sposób dokumentować tematykę zajęć tego ucznia, skoro ma zajęcia z klasą (czasami z, a czasami bez nauczyciela wspomagającego) i realizuje ten sam temat, ale w sposób dostosowany? 2. Czy uczeń musi brać udział w zajęciach języka obcego? Zgodnie z jego obowiązkowymi zajęciami, które zawarte są m.in. w podstawie programowej dla takich uczniów, nie ma takiego wymogu, ale chciałbym się upewnić.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może zlecić pedagogowi szkolnemu, w ramach jego zadań diagnostycznych, obserwacje pracy ucznia w czasie zajęć lekcyjnych, realizowanych przez nauczyciela przedmiotu z zespołem klasowym? Czy nauczyciel ma prawo wyprosić pedagoga ze swojej lekcji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowi, któremu za I semestr wystawiono ocenę z zajęć w-f, a na cały drugi semestr ma zwolnienie lekarskie, wystawiamy ocenę końcoworoczną czy piszemy - zwolniony?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko uczęszcza do przedszkola niepublicznego. Posiada orzeczenie o kształceniu specjalnym - autyzm. W dokumencie nie ma informacji, że dziecko potrzebuje nauczyciela wspomagającego. Jak należy udokumentować konieczność zatrudnienia dodatkowego nauczyciela dla tego dziecka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe