Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Ad. 1. Powyższa bardzo logiczna analiza nie wyczerpuje jednak przepisu art. 19 uso: „Wójt gminy (burmistrz, prezydent miasta) jest obowiązany przekazywać dyrektorom...

PORADA PRAWNA

09 września 2015 Prawo oświatowe

W związku z nowymi przepisami proszę o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania: 1. Czy uczniowie, którzy mieszkają na terenie obwodu szkoły, ale są zameldowani w innym obwodzie szkoły, należy wpisać do księgi ewidencji ze względu na miejsce zamieszkania i już nie potwierdzać w szkole gdzie są zameldowani na stałe? 2. Czy nadal szkoła wnioskuje do organu prowadzącego (tak jak to było dotychczas) o wykaz osób urodzonych i zameldowanych w obwodzie szkoły, skoro przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji - dalej r.d.p.n., precyzują, iż wpisujemy adres zamieszkania do: - księgi ewidencji dzieci i młodzieży - § 4 ust. 2, - księgi uczniów - § 6 ust. 2, - dzienników lekcyjnych - § 10 ust. 2, - arkuszy ocen - § 15 ust. 2.; 3. Jak powinna wyglądać kontrola realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci urodzone i przebywające za granicą, będące na wykazie z organu prowadzącego jako dzieci zameldowane w obwodzie szkoły? Skoro stosownie do przepisów oświatowych dotyczących realizacji i kontroli obowiązku szkolnego występuje termin miejsce zamieszkania dziecka. Oznacza, iż "obwodowy" jest adres zamieszkania dziecka, ponieważ określenie obwodu szkoły polega na wskazaniu jej zasięgu terytorialnego, tzn. określeniu miejscowości, ich części czy też ulic, które składają się na określony obwód. A zgodnie z przepisem art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodach tych szkół. Natomiast adres zameldowania wynika z obowiązku meldunkowego, a adres zamieszkania oznacza miejsce, w którym osoba przebywa.

Ad. 1. Powyższa bardzo logiczna analiza nie wyczerpuje jednak przepisu art. 19 uso: „Wójt gminy (burmistrz, prezydent miasta) jest obowiązany przekazywać dyrektorom publicznych szkół podstawowych i gimnazjów na obszarze gminy informacje o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci i młodzieży w wieku 3–18 lat”. Dzieci zamieszkałych w obwodzie gmina nie jest w stanie ewidencjonować, a jedynie dzieci zameldowane. Wg mojej opinii jednak nadal należy potwierdzać spełnianie obowiązku przez dzieci zamieszkałe w obwodach. Ad. 2. Szkoła nie ma obowiązku wnioskować, to gmina ma obowiązek wobec szkoły (jak wyżej). W celu prawidłowego rejestrowania dzieci oraz młodzieży podlegających obowiązkowi szkolnemu lub nauki dyrektor powinien prowadzić księgę ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu. W księdze tej wpisuje się informacje, których źródłem mogą być: a) decyzje dotyczące przyjęcia, odroczenia lub zwolnienia dziecka z obowiązku szkolnego, a także informacje o wyrażeniu zgody na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą; b) przygotowane przez gminy i przekazywane dyrektorom szkół informacje o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci w wieku od 3 do 15 lat; c) wpisy w księdze uczniów, które potwierdzają przyjęcie i uczęszczanie dziecka do szkoły informacje od dyrektorów szkół publicznych i niepublicznych, którzy przyjęli dziecko spoza obwodu szkolnego (zamieszkałe w innych obwodach). Ad. 3.Kontrola realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci urodzone i przebywające za granicą, będące na wykazie ewidencji organu prowadzącego jako dzieci zameldowanych w obwodzie szkoły jest często trudna. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi nauki, powinni informować właściwą szkołę o formie spełniania obowiązku nauki przez dziecko i zmianach w tym zakresie. Zatem, jeśli szkoła nie otrzyma takiej informacji, trudno jest ustalić szkołę, do której dziecko uczęszcza za granicą. Proponuję w związku z tym ściśle współpracować z gminą, bowiem przepisy prawa nie regulują szczegółów postępowania w tym zakresie.

 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT