Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jako wicedyrektor szkoły mam ustalone pensum 10 godz.tygodniowo: 2 godz zdw, 8 godzin zajęć świetlicowych. Czy w związku z tym powinnam mieć liczone łączne pensum i pracować więcej godz. niż 10? Takie rozwiązanie proponuje organ prowadzący.
Należy odróżnić wymóg obliczenia tzw. pensum łączonego od liczby godzin realizowanych w ramach zniżki pensum. Zgodnie z art. 42 ust. 5c ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 nauczycielom realizującym w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin zajęć tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć ustala się jako iloraz łącznej liczby realizowanych godzin i sumy części etatów realizowanych w ramach poszczególnych tygodniowych wymiarów godzin zajęć, przy czym wynik zaokrągla się do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć do pół godziny pomija się, a powyżej pół godziny liczy się za pełną godzinę. Obowiązek obliczenia tzw. pensum łączonego nie jest wyłączony w odniesieniu do nauczycieli na stanowiskach kierowniczych, w tym wicedyrektorów, którzy realizują zajęcia z uczniami w ramach różnych wymiarów pensów, np. pensum 18 – godzinnego nauczyciela przedmiotu i zajęć dydaktyczno – wyrównawczych i pensum 26 – godzinnego wychowawcy świetlicy (art. 42 ust. 3 lp. 3 i 6 KN). Organ prowadzący prawidłowo twierdzi, że w takiej sytuacji wicedyrektorowi należy obliczyć tzw. pensum łączone. Inną kwestią jest korzystanie ze zniżki pensum. Na podstawie art. 42 ust. 6 KN wicedyrektorowi szkoły obniża się tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć w zależności od wielkości i typu szkoły oraz warunków pracy. Zasady ustalania zniżki pensum określa organ prowadzący na podstawie art. 42 ust. 7 pkt 2 KN. W pytaniu nie podano, jaka jest treść uchwały konkretnego organu prowadzącego w tej sprawie. W związku z tym jedynie ogólnie można wskazać, że jeśli obniżenie pensum wicedyrektora nie następuje o jakiś procent lub ułamek pensum tylko organ prowadzący uchwalił, że wicedyrektor w ramach zniżki pensum prowadzi 10 godzin zajęć w uczniami, to nie ma tutaj znaczenia zajmowane stanowisko pedagogiczne, ponieważ także po wyliczeniu pensum łączonego na wszystkich zajmowanych stanowiskach pedagogicznych wicedyrektor nie może prowadzić więcej niż łącznie 10 godzin zajęć z uczniami. Jeśli natomiast organ prowadzący przewidział inne zasady ustalania zniżki pensum, w szczególności uzależnione od obowiązkowego tygodniowego wymiaru zajęć (co dotyczy także tzw. pensum łączonego), może okazać się, że wicedyrektora będzie obowiązywała inna liczba godzin zajęć z uczniami. Bez znajomości treści konkretnej uchwały nie można stwierdzić, czy zasadnie organ prowadzący twierdzi, że wicedyrektor powinien realizować więcej niż 10 godzin zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o odpowiedź w sprawie wzoru druku świadectwa ukończenia szkoły podstawowej w roku szkolnym 1991/1992. Zgłosił się były uczeń po duplikat świadectwa właśnie z tego roku, a nie mam druku z tamtego okresu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Stowarzyszenie przejęło prowadzenie szkoły od gminy na zasadzie umowy, która określa, że dotacja przekazywana stowarzyszeniu będzie taka jak wydatki ponoszone przez gminę na prowadzone przez siebie szkoły.Czy może być ona niższa niż subwencja otrzymywana przez gminę na prowadzenie danego typu szkół? Jak wymóc na gminie uzyskanie informacji o wysokości subwencji otrzymywanej na ucznia w danym typie szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak poprawnie należy wypełnić arkusze ocen w szkole podstawowej? Co należy wpisać uczniowi z orzeczeniem i czy należy w dwóch rubrykach wpisywać oceny kl.6 jeśli są takie same?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzic który ma osobiste aluzje do nauczyciela może swoimi skargami wpłynąć na zwolnienie nauczyciela jak nauczyciel może się bronić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z udzieloną przez Państwa poradą prawną z dnia 7 kwietnia 2017, w ORW (ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym) umożliwiającym dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w stosunku do tej drugiej grupy wychowanków obowiązują ramowe plany nauczania według rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania.
(porada na stronie: https://www.nadzor-pedagogiczny.pl/porada/czy-w-orw-osrodku-rewalidacyjno-wychowawczym-umozl/6998)
Należy jednak zauważyć, że zgodnie z par. 1 w/w rozporządzenia ramowe plany nauczania określane są dla szkół, o których mowa w art. 18 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, podczas gdy ORW w rozumieniu wspomnianej ustawy nie jest szkołą a placówką. W związku z powyższym uprzejmie proszę o wskazanie przepisów prawnych, które zobowiązują ORW (jako placówkę) do określania ramowych planów nauczania zgodnie z ww. rozporządzeniem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe