Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaki jest wymiar zatrudnienia specjalistów w szkole liczącej 70 uczniów?
Regulacja dotycząca obowiązku zatrudniania nauczycieli specjalistów w szkołach została wprowadzona ustawą z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1116). Stosownie do dodanego ustawą zmieniającą do ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1762) nowego przepisu art. 42d ust. 3 łączna liczba etatów nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych w przedszkolu, szkole lub zespole, nie może być niższa niż:
1) 2 etaty, które powiększa się o 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 dzieci lub uczniów – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 100;
2) 1,5 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 50 i nie przekracza 100;
3) 1 etat – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 40 i nie przekracza 50;
4) 0,8 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 30 i nie przekracza 40;
5) 0,6 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 20 i nie przekracza 30;
6) 0,4 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 10 i nie przekracza 20;
7) 0,25 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów wynosi od 1 do 10.
Jeżeli zatem w szkole uczy się 70 uczniów, to docelowo łączna liczba etatów (obliczona jako
sumę ilorazów, w których dzielną jest suma liczby godzin zajęć realizowanych na stanowisku nauczyciela pedagoga, pedagoga specjalnego, psychologa, logopedy lub terapeuty pedagogicznego w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć i liczby przydzielonych godzin ponadwymiarowych w ramach pracy na tym stanowisku, a dzielnikiem jest tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, określony dla tego nauczyciela zgodnie z art. 42 ust. 7 pkt 3 lit. b KN) powinna wynosić 1,5 etatu.
Jednakże ustawa zmieniająca zawiera przepisy przejściowe, które wskazują mniejszą łączną liczbę etatów zatrudnianych specjalistów niż docelowo art. 42d ust. 3 KN. Na podstawie art. 29 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024 łączna liczba etatów nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych w przedszkolu, szkole lub zespole, o których mowa w art. 42d ust. 1 KN w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie może być niższa niż:
1) 1,5 etatu, który powiększa się o 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 dzieci lub uczniów – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 100;
2) 1 etat – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 50 i nie przekracza 100;
3) 0,5 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 30 i nie przekracza 50;
4) 0,25 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów wynosi od 1 do 30.
Reasumując, przez najbliższe 2 lata w szkole, w której uczy się 70 uczniów wymiar zatrudniania specjalistów będzie wynosił 1 etat.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam, proszę o udzielenie mi odpowiedzi na pytanie: W jaki sposób nauczyciel ma rozliczać godziny wyodrębnione w edukacji wczesnoszkolnej (w 3. letnim cyklu nauczania - edukacja muzyczna, edukacja plastyczna, zajęcia komputerowe - po 95 godz., wychowanie fizyczne - 290 godz., język obcy nowożytny - 190 godzin) w przypadku nauczania indywidualnego w wymiarze 6 godz. tygodniowo ? Uczeń w całym cyklu nauczania będzie objęty nauczaniem indywidualnym.
W jaki też sposób rozliczyć godz. realizacji pp jeśli uczeń w całym cyklu nauczania ma jeden rok szkolny nauczania indywidualnego, a pozostałe 2 lata realizuje treści pp w szkole?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Skoro obowiązek realizacji projektu gimnazjalnego wynikał z zapisów art. 44p ust. 1 ustawy o systemie oświaty, a art. 15 pkt 63 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe zawiera zapis uchylający art. 44p, to czy uczniowie gimnazjum w roku szkolnym 2017/2018 mają obowiązek realizacji projektu edukacyjnego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli uczeń liceum ma przyznane nauczanie indywidualne a nie ma zwolnienia z wychowania fizycznego, czy powinien mieć przydzielone godziny z tego przedmiotu i wystawioną ocenę? Jak powinien realizować takie zajęcia?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel dyplomowany składajacy dokumenty do konkursu na stanowisko dyrektora szkoły do aktu dyplomowania musi dołączyć jego uzasadnienie?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jeśli zakończenie I semestru planujemy 31 stycznia ile tzw. godz. karcianych przypada do realizacji?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe