Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel uczy j. angielskiego w każdej z grup w przedszkolu 2 x w tygodniu po 30 min. Zaznaczam, że jest on pracownikiem przedszkola czyli również realizuje wych. przedszkolne w swojej grupie. W czasie kiedy nauczyciel 1 wchodzi na zajęcie z angielskiego do jednej z grup, to nauczyciel 2 będący w tej grupie ma okienko? Czy przechodzi do grupy, w której tamten realizował zajęcia wczesniej? Czyli nauczyciel 1 realizuje angielski w ramach swojego pensum. A nauczyciel 2 wchodzący wtedy na zajęcia w jego grupę realizuje te 30 min tylko w innej grupie. Nie ma tu podwójnego finansowania.
Co do zasady dyrektor każdej jednostki oświatowej ma szereg obowiązków. Ich katalog nie znajduje się w jednym akcie prawnych, choć podstawowe wymieniono w art. 68 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j Dz. U. z 2020, poz. 910). I tak, dyrektor:
a) kieruje działalnością szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz;
b) sprawuje nadzór pedagogiczny,
c) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego
poprzez aktywne działania prozdrowotne;
d) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
e) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za
ich prawidłowe wykorzystanie,
f) może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę
g) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
h) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji
praktyk pedagogicznych;
i) odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminów maturalnych.
Bardzo ważne jest to, że dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pozostałych pracowników.
Kluczowe obowiązki wskazano jednak w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r. poz. 1604). § 2 tego aktu prawnego wskazuje, że dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole lub placówce, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę lub placówkę poza obiektami należącymi do tych jednostek.
Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że na barkach dyrektora szkoły lub placówki złożono kwestię organizacji kształcenia w kierowanej przez niego jednostce.
We wskazanym stanie faktycznym trzeba tak zorganizować nauczanie, żeby dzieci nigdy nie zostały bez opieki. Ponadto, kształcenie ma być tak zorganizowane, żeby w pełni zrealizować program wychowania przedszkolnego.
Oczywiście, niecelowe jest prowadzenie zajęć przez dwóch nauczycieli jednocześnie. Skoro jeden z nich nie prowadzi zajęć to nie można uznać, ze realizuje swoje pensum. W tym czasie ma albo niepłatne okienko, albo jest przydzielony do zajęć w innej grupie.
Jest to bardzo ważne punktu widzenia przestrzegania dyscypliny finansów publicznych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w ramowych planach nauczania obowiązkiem dyrektora jest planować zajęcia z wdżwr na pięcioletni cykl kształcenia? Proszę o podstawę prawną.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jak w nowym arkuszu organizacyjnym szkoły na rok 2017/2018 planować zajęcia z pomocy psychologiczno - pedagogicznej (zespoły wyrównawcze) dla uczniów posiadających opinie PPP?Jeżeli zgodnie z art. 4 ust. 8 Ustawa Przepisy wprowadzające prawo oświatowe z 14.12.2016 nauczyciel nie będzie mógł ich prowadzić w ramach art. 42 KN.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy nowego rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej: 1. Jak powinna przebiegać wzorcowa procedura opracowania IPET, w tym dokonywania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (diagnoza wstępna, diagnoza monitorująca)?; 2. Jak prawidłowo organizować zajęcia rewalidacyjne po zmianach wprowadzonych przez MEN, zgodnie z wytycznymi nowych rozporządzeń?; 3. Kto i z jakich godzin powinien je realizować?; 4. Jakie obowiązki i zadania powinien spełnić dyrektor oraz Zespoł ds. planowania i koordynowania kształcenia specjalnego?; 5. Jakich należy zatrudnić specjalistów?; 6. Co oznaczają nowe formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej: Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne – jak je organizować i którzy uczniowie powinni być nimi objęci? Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się – dla kogo i jak organizować zajęcia, by wspomagać efektywność uczenia się? Co to jest zindywidualizowana ścieżka kształcenia – komu i w jaki sposób należy dostosować organizację i proces nauczania do specjalnych potrzeb edukacyjnych?; 7. Jak dokonywać oceny efektywności udzielonej pomocy i formułować wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia?; 8. Co należy zrobić, gdy udzielana uczniowi pomoc psychologiczno-pedagogiczna nie przynosi efektów i nie następuje poprawa jego funkcjonowania?; 9. Kto składa wniosek do poradni psychologiczno-pedagogicznej dotyczący pogłębionej diagnozy ucznia i co trzeba w nim zawrzeć? Pytania dotyczą LO niepublicznego, gdzie są orzeczenia: Asperger, choroby sprzężone, zagrożenie niedostosowaniem społecznym. Bardzo proszę o niecytowanie rozporządzenia. Proszę o odpowiedzi na pytania.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z uprzejmą prośbą o pomoc w wykonaniu żądania przedsiębiorców u których uczniowie klasy wielozawodowej pobierają naukę zawodu. Czy jest możliwa zmiana ramowego planu nauczania tak, aby uczniowie w klasie 3 odbywali tylko zajęcia praktyczne, bez teoretycznych w szkole. Przedsiębiorcy tę prośbę uzasadniają lepszym przygotowaniem do egzaminu i wykonywania zawodu.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Gdzie winien być zapis o zmianie nazw grup przedszkolnych- przedszkole niepubl.- od roku szkoln. 2017/18? Czy na sierpniowej radzie pedag.?Może na ogólnym sierpniowym zebraniu z rodzicami? proszę o wyczerpujące podpowiedzi.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe