Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W ostatnim pytaniu, sprawdzonym 10.05.2019 roku nie chodziło wyłącznie o orzeczenia. Oczywistym jest, iż dyrektor jako przewodniczący zespołu, zapoznając się z dokumentacją, może wnieść też swoje uwagi do orzeczenia - zna sprawę, jest decydentem. A co począć w przypadku dopisywania wniosków do opinii (zwykła opinia bez rangi orzeczenia, nie mówimy o WWRD), dyrektor nie widzi dziecka, nie posiada danych świeżych z wywiadu, nie dokonywał obserwacji dziecka oraz nie tworzył hipotez diagnostycznych, a psycholodzy też nie wszystko notują. Wnioski, jakie psycholog zawiera w opinii nie mogą naruszać interesu zarówno dziecka, jak i rodziców i nie zwalnia z tego żadne rozporządzenie MEN. Jak rozmawiać nt. nadmiernej ingerencji w diagnozę czy wnioski konkretnego specjalisty w przypadku zwykłych opinii? Czy dyrektor takich "poprawek" (swoich uwag) nie powinien omówić z zespołem diagnozującym?
Na podstawie treści pytania nie można jednoznacznie stwierdzić, że uwagi lub wnioski dyrektora do niesformalizowanych opinii specjalistów naruszają dobro dziecka lub rodzica, statut placówki czy jakieś wewnętrzne procedury obowiązujące w danej placówce. Nie ma również powszechnych regulacji określających szczegółowy tryb ich wydawania. W związku z tym w razie wątpliwości co do prawidłowości postępowania dyrektora, najlepiej zawiadomić kuratora oświaty, który może przeprowadzić doraźną kontrolę zasad sporządzania niesformalizowanych opinii w danej placówce – art. 51 ust. 1 pkt 1, art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. Ewentualnie można na zebraniu rady pedagogicznej zgłosić wniosek o zaopiniowanie dotychczasowych zasad organizacji placówki w zakresie sporządzania tego typu opinii – art. 70 ust. 1 pkt 2 PO, co może także stanowić podstawę zmiany zasad określonych w tym zakresie w statucie przez organy placówki i doprecyzowanie obowiązków dyrektora i specjalistów – art. 72 ust. 1 PO.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam dwójkę dzieci w dwóch różnych grupach wiekowych z orzeczeniem (niepełnosprawność ruchowa z afazją). Jedno dziecko ma nauczyciela współorganizującego proces nauczania, który prowadzi z nim również rewalidację (nauczyciel ma pełne kwalifikacje). Drugie dziecko, które ma orzeczenie o niepełnosprawności ruchowej z afazją, ma również zespół Downa – i również ma nauczyciela współorganizującego proces nauczania, ale nie wiem, czy może on prowadzić z tym dzieckiem rewalidację. Nauczyciel ma skończone studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna (edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną). W suplemencie dyplomu znajduje się zapis: „Absolwent posiada przygotowanie do zajmowania stanowiska pedagoga specjalnego w placówkach edukacyjnych, opiekuńczych i rehabilitacyjnych działających na rzecz dzieci młodzieży i dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną (upośledzeniem umysłowym)”. Czy może on zatem, czy nie może, prowadzić rewalidację?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Witam, jestem nowym dyrektorem powołanym (bez przeprowadzenia procedury konkursowej) od grudnia 2013 r. Dotychczas obowiązywała w szkole koncepcja pracy szkoły wprowadzona przez poprzedniego dyrektora. Kiedy i w jaki sposób wprowadzić nową koncepcję pracy szkoły?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób "w procesie zarządzania wykorzystuje się wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego"?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel może wchodzić do klasy na lekcje z kubkiem kawy, wody?
Proszę o wsparcie i przepis prawa jeżeli może.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Poproszę o przykład projektu ewaluacji Obszar IV Wymaganie 4.1
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe