Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o wyjaśnienie jak wprowadzić innowację pedagogiczną w przedszkolu? Gdzie należy ją zgłosić i kiedy? Jak zakończyć?
Procedurę wprowadzania innowacji pedagogicznej określają przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506) w zw. z art. 3 pkt 1 UoSO, wyróżniając następujące etapy:
a) sporządzenie opisu zasad innowacji przez autora autora lub zespół autorski w następującym zakresie: celowość prowadzenia innowacji, tematyka, sposób realizacji (konieczne jest zapewnienie odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych oraz ewentualnie dodatkowych środków finansowych od organu prowadzącego), zakres innowacji (w tym, czy innowacja obejmuje wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, całe przedszkole, oddział lub grupę), czas trwania, przewidywane efekty innowacji oraz zasady ewaluacji. Opracowanie jest przedstawiane radzie szkoły i radzie pedagogicznej;
b) uchwała rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji – jej wydanie musi zostać poprzedzone uzyskaniem pisemnej zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji (ich udział w innowacji jest dobrowolny), opinii rady przedszkola (a jeśli nie działa – opinii rady pedagogicznej), pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w przedszkolu, w przypadku gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane. Po spełnieniu powyższych wymogów, rada pedagogiczna podejmuje uchwałę o wprowadzeniu innowacji, jeżeli uzna ją za zasadną i celową;
c) niezwłoczne przekazanie dokumentacji kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu przedszkole przez dyrektora:
• uchwały rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji pedagogicznej wraz z opisem zasad innowacji,
• pisemnej zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji,
• opinii rady przedszkola lub rady pedagogicznej,
• pisemnej zgody autora (zespołu autorskiego) na wprowadzenie innowacji, jeżeli założenia innowacji nie były wcześniej publikowane,
• wypełnionej karty informacji/zgłoszenia innowacji pedagogicznej według wzoru danego kuratorium oświaty,
d) zapewnienie dodatkowych środków na wprowadzenie innowacji – np. uzyskanie pisemnej zgody organu prowadzącego lub środków z innych źródeł np. z Funduszy Europejskich, również potwierdzonych dokumentem oraz zapewnienie warunków niezbędnych do realizacji innowacji:
• kadrowych i organizacyjnych,
• rekrutacji do jednostki oświatowej na zasadach powszechnej dostępności,
• zagwarantowania uczniom bezpłatnej nauki w ramach innowacji, możliwości uzyskania wiadomości i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły danego typu, warunków i sposobu przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów, określonych w obowiązujących przepisach oświatowych.
d) wpisanie innowacji do rejestru prowadzonego przez kuratora oświaty i publikowanego na stronie kuratorium - po stwierdzeniu zgodności dokumentacji dotyczącej innowacji z ww. wymogami rozporządzenia.
Zakończenie innowacji następuje w terminie wskazanym w opisie zasad innowacji oraz podlega ewaluacji w sposób wskazany w tym opisie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jeśli uczeń nie uczęszczał na zajęcia dodatkowe, które są oceniane, jaki powinien być wpis na świadectwie?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy muszę łączyć zajęcia wychowania fizycznego w klasie V i VI w grupy dziewcząt i chłopców, jeżeli grupy te nie są liczne?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację, czy burmistrz może uczestniczyć w posiedzeniach Rad Pedagogicznych.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Witam, jestem nowym dyrektorem powołanym (bez przeprowadzenia procedury konkursowej) od grudnia 2013 r. Dotychczas obowiązywała w szkole koncepcja pracy szkoły wprowadzona przez poprzedniego dyrektora. Kiedy i w jaki sposób wprowadzić nową koncepcję pracy szkoły?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W klasie pierwszej integracyjnej uczy się uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Uczeń opuścił w tym roku szkolnym już ponad 80 godzin. W ramowym planie nauczania minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych wynosi 1760 godzin. Obawiam się, że w kolejnych latach nauki w klasach I-III sytuacja z godzinami nieobecnymi może się powtórzyć. Pod dużym znakiem zapytania stoi więc realizacja przez tego ucznia godzin z ramówki. W klasie jest czterech uczniów, ale tylko on ma odrębną podstawę programową i odrębny dziennik. W związku z powyższym w przypadku nieobecności ucznia nauczyciel wpisuje - uczeń nieobecny. Nie mogę zmusić nauczyciela, żeby odrabiał te godziny, ponieważ on w pracy jest i lekcje prowadzi. Fizycznie raczej też nie jest to możliwe. Proszę o pomoc w wyjaśnieniu tej kwestii. Jak rozwiązać taką sytuację?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe