Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaka jest procedura wprowadzania zmian do statutu szkoły?
Zmiany w przepisach prawa oświatowego, nowe rozwiązania, mające poprawić funkcjonowanie szkoły, czy też zmiany organizacyjne, powodują konieczność wprowadzenia zmian w statucie szkoły. Z wnioskiem o wprowadzenie zmian może wystąpić którykolwiek z organów szkoły, jak również organ sprawujący nadzór pedagogiczny lub organ prowadzący.
Na podstawie Ustawy o systemie oświaty wprowadzanie zmian odbywa się w dwóch etapach:
przygotowanie przez radę pedagogiczną projektu zmian statutu – art. 42 ust. 1;
uchwalenie zmian przez radę szkoły lub radę pedagogiczną (rada pedagogiczna uchwala zmiany w przypadku, gdy nie powołano rady szkoły) – art. 42 ust. 1 oraz art. 52 ust. 2.
A jak to wygląda w praktyce? Sprawdź.
Osoba odpowiedzialna: dyrektor, rada szkoły, rada pedagogiczna, rada rodziców, samorząd uczniowski
Termin:
Krok 1. – kiedykolwiek
Krok 2. – nie dłużej niż 30 dni od dnia złożenia wniosku
Krok 3., 4. i 5. – zgodnie z harmonogramem prac
KROK 1 . Wnioskowanie o zmianę w statucie
Prawo do występowania z wnioskiem o zmiany w statucie lub z opiniami ma każdy organ szkoły:
- rada szkoły,
- rada pedagogiczna, w tym dyrektor,
- rada rodziców,
- samorząd uczniowski.
Wniosek musi zawierać:
- nazwę organu wnioskującego:
- datę;
- podstawę prawną;
- przedmiot zmiany wraz z uzasadnieniem;
- podpis organu wnioskującego.
KROK 2 . Rozpatrywanie wniosku
Wniosek rozpatrywany jest przez właściwy organ szkoły: radę szkoły lub radę pedagogiczną w przypadku gdy nie funkcjonuje rada szkoły. Powinno to nastąpić w jak najkrótszym czasie, maksymalnie w ciągu 30 dni.
W przypadku, gdy wniosek ma na celu nowelizację statutu związaną ze zmieniającym się prawem oświatowym (najczęściej z takim wnioskiem występuje dyrektor), istnieje niepodważalna konieczność wprowadzenia zmian. Podobnie jest w sytuacji, gdy wnioskuje organ nadzorujący, który stwierdził np. niezgodność statutu z przepisami prawa.
Wnioski wypływające z innych przyczyn należy szczegółowo przeanalizować, zwłaszcza pod kątem prawnym, ale również faktycznego uzasadnienia wprowadzenia zmian. Wniosek może zostać odrzucony z powodu niezgodności z przepisami prawa lub w przypadku bezcelowości wprowadzania zaproponowanych zmian.
W praktyce: zasadność wprowadzenia nowych zapisów należy szczegółowo przeanalizować z radą pedagogiczną. Odrzucenie wniosku następuje na mocy uchwały w drodze głosowania zwykłą większością głosów.
KROK 3 . Przygotowanie projektu zmian statutu
Jeżeli wniosek został uznany za zasadny, należy przygotować projekt zmian. Działania powinno się wykonać w następującej kolejności:
- Powołanie zespołu ds. opracowania projektu zmian w statucie.
- Określenie zadań zespołu.
- Przygotowanie harmonogramu pracy zespołu wraz z terminem końcowym.
KROK 4 . Opiniowanie zmian przez organy szkoły
Kolejnym krokiem (należącym do dyrektora) jest przedstawienie opracowanego projektu zmian do konsultacji organom szkoły. W przypadku opinii pozytywnej można przystąpić do uchwalania zmian. Przy opinii negatywnej projekt wraca do zespołu.
KROK 5 . Podjęcie uchwały
Po ustaleniu ostatecznej wersji zmian w statucie następuje ich uchwalenie. Uchwałę podejmuje rada szkoły, a jeżeli nie została ona powołana – rada pedagogiczna. Jeżeli zmian jest dużo, wtedy powinno się wydać jednolity tekst statutu, uwzględniający nowe zapisy. Dyrektor może również zostać do tego zobowiązany w uchwale.
Znowelizowany statut udostępniany jest wszystkim zainteresowanym w sposób przyjęty w szkole (np. w bibliotece, pokoju nauczycielskim, na stronie internetowej).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak zgodnie z prawem wystawić uczniowi ocenę końcoworoczną z języka obcego, jeżeli równocześnie uczy się na poziomie podstawowym i rozszerzonym i nauczanie prowadzi dwóch nauczycieli? Oczywistym jest ,że powinna być 1 ocena wspólna. Szkoły przyjmują różne rozwiązania,liczą średnią ważoną itp.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Prawo wewnątrzszkolne zakazuje używania na lekcji telefonów, dyktafonów itp. ale uczeń i tak to robi. Nikt jednak nie potrafi dowieść jak. Mówią o tym jawnie rodzice dziecka w rozmowach z wychowawcą. Uczeń robi to za przyzwoleniem rodzica. Co mogą nauczyciele i co może zrobić w tej kwestii szkoła?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy tworząc nowy statut dla szkoły branżowej I stopnia-organ scedował to na szkolę, wiec tworzy go sama - należy kierować się rozporządzeniem w sprawie zasad techniki prawodawczej - Rozporządzeniem RM z 20 czerwca 2002 roku? Jest tam taki par. 137 o niepowtarzaniu przepisów ustaw i innych aktów normatywnych. Czyli, czy dobrze rozumiem, że nie należy powielać zapisów rozporządzeń Men np.w sprawie zwolnień uczniów np z drugiego języka, wf, egzaminów klasyfikacyjnych itp, bo regulują to przepisy wyższego rzędu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy niepubliczną placówką typu OREW, uczniowie realizują u nas obowiązek szkolny na mocy decyzji szkół macierzystych i porozumień zawieranych pomiędzy OREW, a szkołą macierzystą. Na jakiej podstawie szkoła macierzysta ma wydać uczniowi świadectwo, czy w ogóle musi to zrobić, czy uczeń który realizuje obowiązek u nas ma być wpisany w dziennik szkoły macierzystej, dlaczego nauczyciele OREW nie wypisują świadectw tyko szkoły macierzyste, które nie widzą ucznia na oczy tylko bazuj,ą na naszych ocenach opis. Proszę podać mi regulacje prawne do w/w problemów.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o potwierdzenie prawidłowej kolejności działań związanych z postępowaniem rekrutacyjnym do przedszkola, które dysponuje zbyt małą ilością miejsc. 1.przyjmujemy wszystkie dzieci 6l; 2. przyjmujemy dzieci 5 i 4 l. - mają takie samo prawo do wych. przedszkolnego. Dla nich stosujemy kryteria ustawowe, potem kryteria dodatkowe określone przez OP; 3. przyjmujemy dzieci 3 l. z terenu gminy wg kryteriów ustawowych i dodatkowych; 4. jeśli dysponujemy wolnymi miejscami - to rozpoczynamy rekrutację dla spoza gminy; 5. oczywiście pamiętamy o dzieciach kontynuujących przedszkole - dla nich przed rekrutacją tylko deklaracja
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe