Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaka jest na dzień dzisiejszy podstawa prawna monitorowania realizacji podstaw programowych kształcenia ogólnego i kształcenia zawodowego? Czy godziny lekcyjne przeznaczone na: a) powtórzenie wiadomości, b) sprawdzian wiadomości i umiejętności, c) omówienie sprawdzianów powinno się wliczać do godzin realizacji podstawy programowej (jaka jest podstawa prawna)?
Realizacja podstawy programowej jest kontrolowana przez kuratora oświaty w ramach zewnętrznego nadzoru pedagogicznego (art. 33 ust. 2 pkt 2 UoSO). Publiczne jednostki oświatowe mają obowiązek prowadzenia wewnętrznego nadzoru pedagogicznego oraz określają jego zakres w planie nadzoru pedagogicznego, w którym mogą (ale nie muszą) przyjąć na dany rok szkolny monitorowanie podstawy programowej przez nauczycieli (§ 24 i 25 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dz. U. z 2015 r., poz. 1270). Niepubliczne jednostki oświatowe nie mają obowiązku prowadzenia ewaluacji wewnętrznej (§ 35 rozporządzenia), a monitorowanie realizacji podstawy programowej lub zasady prowadzenia wewnętrznego nadzoru pedagogicznego stosowanego na zasadzie dobrowolności mogą określać ich statuty (art. 84 ust. 2 pkt 3 i 5). Ani przepisy UoSO, ani przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz.U. z 2012 r., poz. 977 z późn. zm. nie zawierają ścisłych wytycznych, jakie czynności mogą być wykonywane podczas lekcji objętych planem nauczania, czyli przeznaczonych na realizację podstawy programowej. Niewątpliwie w ramach jej realizacji dopuszczalne jest utrwalanie materiału przez całą klasę, sprawdzanie wiedzy uczniów oraz omawianie wyników sprawdzianów, takie czynności mogą być zrealizowane na obowiązkowych godzinach lekcyjnych. Gdy zachodzi potrzeba zrealizowania zajęć powtórkowych tylko dla niektórych uczniów albo nawet dla wszystkich uczniów (ale ponad godziny wynikające z obowiązującego rozkładu zajęć), dopuszczalne jest ich przeprowadzenie w dodatkowych terminach w ramach zadań statutowych szkoły, realizowanych w publicznych szkołach przez nauczycieli w oparciu o art. 42 ust. 2 pkt 2 KN. Natomiast jeśli uczeń, który nie zgodził się z oceną klasyfikacyjną, podchodzi do sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, o którym mowa w art. 44n ust. 4 pkt 1 UoSO, ponieważ prowadzi go na posiedzeniu komisja w formie pisemnej i ustnej (§ 19 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. z 2015 r., poz. 843), już same zasady jego organizacji przesądzają, że nie jest prowadzny i omawiany w czasie zajęć lekcyjnych, które prowadzi z klasą nauczyciel, ponieważ inni uczniowie niż podchodzący do sprawdzianu nie są jego uczestnikami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w planie nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2021/2022 powinno być ujęte monitorowanie?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jaką ocenę należy wpisać uczniowi na świadectwie ukończenia gimnazjum z zajęć artystycznych, jeśli w I klasie realizowało zaj. np. plastyczne, a w III np. muzykę?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla ucz. kl. III z autyzmem dziecięcym. Jakie treści powinien zawierać dokument mówiący o dostosowaniu treści podstawy programowej do dzieci z autyzmem. Czy treści programowe z wszystkich obszarów podstawy programowej wychowania przedszkolnego powinny być dostosowane do możliwości dziecka? Jakie jeszcze inne zalecenia zapisać w tym dokumencie?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jak napisać plan nadzoru pedagogicznego w gimnazjum na rok 2015/2016
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o wyjaśnienie jak wprowadzić innowację pedagogiczną w przedszkolu? Gdzie należy ją zgłosić i kiedy? Jak zakończyć?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe