Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak zgodnie z prawem wprowadzić zmiany do statutu biblioteki pedagogicznej w związku z koniecznością dostosowania go do zmienionych przepisów prawa oświatowego, które zaczną obowiązywać od 1 września 2022 r.? Odpowiedzi na to pytanie nie znalazłem w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie ramowego statutu publicznej biblioteki pedagogicznej (Dz. U. z 2003 r., poz. 825). Biblioteka Pedagogiczna w X nie jest filią żadnej biblioteki pedagogicznej. Zatrudnionych jest w niej mniej niż 3 nauczycieli. Do placówki nie mają zatem zastosowania przepisy art. 69 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.): w szkole lub placówce zatrudniającej co najmniej 3 nauczycieli działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły lub placówki w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. Nauczyciele szkół zatrudniających mniej niż 3 nauczycieli są członkami rady pedagogicznej szkoły, której jest podporządkowana szkoła filialna.
Wygląda na to, że w świetle prawa niedopuszczalna jest sytuacja, gdy nie ma rady pedagogicznej w danej placówce, bo członków byłoby mniej niż 3. W takim wypadku taka placówka powinna być placówką filialną, zgodnie z art. 69 ust. 2 Prawa oświatowego.
Z drugiej strony w doktrynie wskazuje się, że wykładnia art. 69 ust. 1 w zw. z ust. 2 wskazywałaby, że w placówce liczącej mniej niż trzech nauczycieli nie tworzy się rady pedagogicznej, chyba że jest to np. szkoła filialna – w tym ostatnim przypadku nauczyciele tej szkoły wchodzą w skład rady pedagogicznej szkoły macierzystej. Ponadto nie tworzy się rad pedagogicznych w szkołach wymienionych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 74.
W takim wypadku, skoro rady pedagogicznej nie ma w danej placówce, do zmiany statutu placówki uprawniony jest jedynie organ stanowiący jednostki samorządowej, jako jedynie uprawniony do zmiany własnej uchwały nadającej pierwszy statut placówki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W związku z wystawieniem duplikatu proszę o wskazanie miejsca znalezienia wzoru świadectwa ukończenia szkoły podstawowej z 1992 roku.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szanowni Państwo, czy istnieje w prawie oświatowym możliwość "zawieszenia w prawach ucznia". Jeśli tak, to czy taki zapis powinien znaleźć się w statucie szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie w sprawie zakładania i prowadzenia arkuszy ocen, gdyż interpretacja kuratorium różni się od mojej:
1. Czy do arkuszy założonych ręcznie na wzorze MEN-I/37/2 (aktualna klasa V i VI) można drukować strony komputerowo, bo tak stanowi rozporządzenie o dokumentacji przebiegu nauczania (§ 15 ust5. Arkusze ocen uczniów albo słuchaczy wypełnia się pismem komputerowym, maszynowym lub ręcznym, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy.) oraz rozporządzenie o drukach szkolnych (§ 14. 1. Świadectwa i inne druki szkolne wypełnia się czytelnie, bez poprawek, pismem komputerowym, maszynowym lub ręcznym, z zastrzeżeniem § 15–16a.) Chodzi mi o różnicę ZAKŁADA się, a WYPEŁNIA się. Uważam, że tak jest poprawnie, gdyż przepis ten obowiązywał już przed 2013r, kiedy pojawił się wzór MEN-I/37b/2. Kuratorium twierdzi, że do wzoru 37/2 dla klas I-III można dołączyć podpisane przez wychowawcę wydruki, a dla kl. IV-VI należy wpisywać ręcznie, a miało chyba chodzić o ułatwienie nauczycielom pracy. Dodam, że od lat korzystaliśmy z oprogramowania jednej z wiodących firm w celu drukowania świadectw i arkuszy i drukując wskazywaliśmy odpowiednie rozporządzenie - jak więc mogło to być błędnie robione? 2. Czym różni się wzór MEN-I/37/2 od MEN-I/37a/2. 3. Co w przypadku, gdy moje stanowisko jest błędne, czy zmieniać wszystkie wydrukowane strony i przepisywać je ręcznie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica klasy III gimnazjum w grudniu 2011 kończy 18 lat. Czy można ją skreślić z listy uczniów? Na podstawie jakich przepisów? Jaka jest procedura? Czy są jakieś odstępstwa? Rodzice uważają, że córka powinna ukończyć szkołę w "normalnym" gimnazjum. Ja proponuję szkołę dla dorosłych.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy politolog posiadający kurs pedagogiczny może uczyć w gimnazjum wiedzy o społeczeństwie i historii? Czy może mieć zajęcia na świetlicy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe