Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak zgodnie z prawem wprowadzić zmiany do statutu biblioteki pedagogicznej w związku z koniecznością dostosowania go do zmienionych przepisów prawa oświatowego, które zaczną obowiązywać od 1 września 2022 r.? Odpowiedzi na to pytanie nie znalazłem w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie ramowego statutu publicznej biblioteki pedagogicznej (Dz. U. z 2003 r., poz. 825). Biblioteka Pedagogiczna w X nie jest filią żadnej biblioteki pedagogicznej. Zatrudnionych jest w niej mniej niż 3 nauczycieli. Do placówki nie mają zatem zastosowania przepisy art. 69 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.): w szkole lub placówce zatrudniającej co najmniej 3 nauczycieli działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły lub placówki w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. Nauczyciele szkół zatrudniających mniej niż 3 nauczycieli są członkami rady pedagogicznej szkoły, której jest podporządkowana szkoła filialna.
Wygląda na to, że w świetle prawa niedopuszczalna jest sytuacja, gdy nie ma rady pedagogicznej w danej placówce, bo członków byłoby mniej niż 3. W takim wypadku taka placówka powinna być placówką filialną, zgodnie z art. 69 ust. 2 Prawa oświatowego.
Z drugiej strony w doktrynie wskazuje się, że wykładnia art. 69 ust. 1 w zw. z ust. 2 wskazywałaby, że w placówce liczącej mniej niż trzech nauczycieli nie tworzy się rady pedagogicznej, chyba że jest to np. szkoła filialna – w tym ostatnim przypadku nauczyciele tej szkoły wchodzą w skład rady pedagogicznej szkoły macierzystej. Ponadto nie tworzy się rad pedagogicznych w szkołach wymienionych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 74.
W takim wypadku, skoro rady pedagogicznej nie ma w danej placówce, do zmiany statutu placówki uprawniony jest jedynie organ stanowiący jednostki samorządowej, jako jedynie uprawniony do zmiany własnej uchwały nadającej pierwszy statut placówki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciele w ramach innych zajęć i czynności udzielają uczniom konsultacji indywidualnych i zbiorowych dot. przygotowania się do egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie. Terminy konsultacji każdorazowo ustalane są z uczniem lub uczniami uwzględniając ich potrzeby. Czy prowadzenie takich konsultacji należy odnotowywać w dzienniku zajęć innych? (Rozporządzenie MEN z dnia 25.08.2017 r. regulujące prowadzenie dokumentacji szkolnej)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowie kl VII na zajęciach doradztwa zawodowego są oceniani? Czy ocena wliczana jest do średniej ocen? Jaki przepis to reguluje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dopuszczalne jest, aby oddział klasy I do której uczęszcza uczeń z autyzmem i posiada nauczyciela wspomagającego realizował zajęcia na drugą zmianę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli nauczyciel nie zgadza się z wysokością dodatku motywacyjnego przyznanego prze dyrektora jak powinien postąpić?
- Szanowni Państwo.
Proszę o informację czy między radą klasyfikacyjną ( tu w rozumieniu rady na której odczytywane są przez wychowawców protokoły, omawianie ocen)a zatwierdzeniem wyników klasyfikacji musi upłynąć jakiś czas. Do tej pory zatwierdzaliśmy wyniki po tygodniu na radzie podsumowującej półrocze.
Pozdrawiam
Anna Lewandowska
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe