Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak przygotować się do kontroli Inspekcji Pracy? Jakie dokumenty powinny się znajdować w szkole? Nie wiem czy o wszystkich pamiętam.
Do zakresu działania Państwowej Inspekcji Pracy należy m.in:
- nadzór i kontrola przestrzegania przez pracodawców prawa pracy, a w szczególności: przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów dotyczących stosunku pracy, wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, czasu pracy, urlopów, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, zatrudniania młodocianych i osób niepełnosprawnych, oraz inicjowanie przedsięwzięć w sprawach ochrony pracy w rolnictwie indywidualnym.
- kontrola przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy przy projektowaniu budowy, przebudowy i modernizacji zakładów pracy oraz stanowiących ich wyposażenie maszyn i innych urządzeń technicznych oraz technologii,
- nadzór i kontrola przestrzegania przez pracodawców wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy przy konstruowaniu i produkcji maszyn, urządzeń oraz narzędzi pracy,
- nadzór i kontrola przestrzegania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji wyrobów i opakowań, których użytkowanie mogłoby spowodować zagrożenie dla zdrowia i życia,
- kontrola nad wyrobami wprowadzonymi do obrotu podlegającymi ocenie zgodności, w zakresie spełniania przez nie zasadniczych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, określonych w odrębnych przepisach,
- kontrola przestrzegania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy.
(źródło: www.pip.gov.pl)
Odnosząc powyższe do działalności szkoły, możemy wymienić obszary kontroli PIP:
- akta osobowe, w tym: badania okresowe, szkolenia BHP, badania sanepidowskie, umowy o pracę (zgodność z przepisami), informacja o warunkach zatrudnienia, angaże, przydziały czynności, prawidłowość prowadzenia akt osobowych z podziałem na części A, B, C, zasada przechowywania kopii dokumentów w aktach osobowych, urlopy bezpłatne, zdrowotne, macierzyńskie, wychowawcze, nagrody jubileuszowe, nagrody dyrektora i inne,
- ewidencja czasu pracy,
- ewidencja wypadków w/przy pracy (nawet jeśli takich nie było),
- ewidencja przydziału odzieży ochronnej,
- ewidencja godzin ponadwymiarowych i prawidłowość ich naliczania,
- listy obecności pracowników obsługi.
To najważniejsze sprawy kontrolowane przez PIP w szkołach. Oczywiście mogą pojawić się inne, wynikające z przyczyny kontroli (np. mobbing, wówczas przeprowadza się rozmowy z pracownikami).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel w-f zatrudniony na podstawie mianowania będzie miał zmniejszony etat od 01.09.2014 r. z 18/18 do 12/18. Od 01.09.2014 r. będzie też zatrudniony inny nauczyciel do zajęć w-f (stopień awansu zawodowego nauczyciel kontraktowy) na 14/18 etatu. Czy w związku z tym działanie dyrektora polegające na zmniejszeniu etatu nauczycielowi mianowanemu i zatrudnienie nauczyciela kontraktowego będzie słuszne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczniowie klasy drugiej realizują program języka angielskiego w zakresie rozszerzonym. Grupa jest jednak bardzo zróżnicowana, jeśli chodzi o poziom języka - są w niej zarówno uczniowie bardzo dobrzy, planujący studia na filologii angielskiej, jak i osoby, które zakończyły rok z oceną dopuszczającą i nie chcą podchodzić do matury z angielskiego na poziomie rozszerzonym. Po konsultacji z uczniami w klasie trzeciej chcielibyśmy utworzyć w tej klasie dwie grupy - "bardziej" i "mniej" zaawansowaną. Pytanie dotyczy drugiej z wymienionych:
1. Czy nauczyciel może wybrać dla tych uczniów podręcznik na poziomie niższym niż realizowany w klasie drugiej, żeby pomóc im dobrze przygotować się do matury na poziomie podstawowym? (w klasie pierwszej i drugiej przerobiono większość treści z poziomu rozszerzonego, brakujące można uzupełnić w klasie trzeciej, ale nie w takim zakresie jak w grupie "zaawansowanej").
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Gimnazjum zostanie 1 .09. włączone do szkoły podstawowej. Jak to się ma do wyborów samorządu szkolnego w dawnym gimnazjum (przecież nadal pozostają klasy II i III), co z wyborami pocztów flagowego i sztandarowego na kolejny rok? Jak powinny odbywać się posiedzenia rady pedagogicznej - razem czy osobno z podstawówką?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób monitorować realizację podstawy programowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Jakie zmiany w statucie powinien wprowadzić dyrektor zespołu placówek kształcenia ustawicznego. Jesteśmy szkołą dla dorosłych kształcącą wyłącznie w systemie zaocznym. Posiadamy liceum ogólnokształcące, uzupełniające LO, szkoły policealne, zamierzamy też prowadzić kwalifikacyjne kursy zawodowe.
2. Zamierzamy prowadzić pomoc słuchaczom w zakresie doradztwa zawodowego. Jak ma brzmieć zmiana w statucie w tym zakresie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe