Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Interesuje mnie podstawa prawna organizowania zajęć gimnastyki korekcyjnej w gimnazjum. Jakie godziny mogą być przeznaczone na te zajęcia? Na jakiej podstawie można kwalifikować uczniów na takie zajęcia?
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 7015 w sprawie zajęć z zakresu gimnastyki korekcyjnej w szkołach (http://sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=4FC8CE1B): „Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 nowego rozporządzenia ministra edukacji narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204) w szkołach i klasach realizujących nową postawę programową kształcenia ogólnego (określoną w rozporządzeniu ministra edukacji narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół - Dz. U. z 2009 Nr 4, poz. 17) godziny do dyspozycji dyrektora szkoły mogą być przeznaczone na: 1) zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, 2) zajęcia realizujące potrzeby i zainteresowania uczniów, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.). Należy w tym miejscu zaznaczyć, że zmiana rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, która wchodzi w życie z dniem 1 września 2012 r., nie spowoduje usunięcia ze szkół zajęć z gimnastyki korekcyjnej. (…) Obowiązkowy wymiar zajęć wychowania fizycznego dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych i uczniów gimnazjów wynosi 385 godzin lekcyjnych w trzyletnim okresie nauczania. Dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych: 290 godzin lekcyjnych w zasadniczej szkole zawodowej i 270 godzin lekcyjnych w liceum ogólnokształcącym w trzyletnim okresie nauczania, oraz 360 godzin lekcyjnych w technikum w czteroletnim okresie nauczania. Zgodnie z przepisami § 1 pkt 1 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z dnia 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (Dz. U. Nr 175, poz. 1042) obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego dla uczniów realizowane są w formie zajęć klasowo-lekcyjnych oraz zajęć do wyboru przez uczniów. Zajęcia do wyboru przez uczniów mogą być realizowane m.in. jako zajęcia sprawnościowo-zdrowotne. Zgodnie z ww. rozporządzeniem dyrektor szkoły, przygotowując propozycję zajęć do wyboru przez uczniów, powinien uwzględnić potrzeby zdrowotne uczniów, w tym m.in. wymagania dotyczące korekty wad postawy i związane z tym zajęcia z gimnastyki korekcyjnej. Z uwagi na to - tak jak dotychczas - decyzję o prowadzeniu zajęć uwzględniających potrzeby zdrowotne uczniów podejmuje dyrektor szkoły po uzgodnieniu tego z organem prowadzącym i po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną i radę szkoły lub radę rodziców.Sekretarz stanu Tadeusz Sławecki Warszawa, dnia 1 sierpnia 2012 r.”. Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 17038 w sprawie wzrastającej liczby dzieci i młodzieży z wadami postawy wskutek noszenia zbyt ciężkich plecaków (http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=6C4CF219).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zgodnie z nowym rozporządzeniem z dniem 1 września 2015 r. wprowadza się obowiązek nauki języka obcego nowożytnego w oddziałach przedszkolnych. Rozumiem, że ma być on nauczany w obrębie 25 godzin obowiązkowych zajęć wychowania przedszkolnego. Co jeśli nauczyciel wychowania przedszkolnego nie posiada kwalifikacji do nauczania języka obcego? Rozporządzenie dopuszcza możliwość prowadzenia tych zajęć przez innego wykwalifikowanego nauczyciela, ale na jakich zasadach? Rozporządzenie nie podaje w jakim wymiarze godzinowym ma być prowadzone to nauczanie. Jak przygotować arkusz organizacyjny dla oddziału przedszkolnego z uwzględnieniem nauki języka obcego, kiedy nauczyciel prowadzący nie posiada kwalifikacji do nauczania tego języka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wójt Gminy wyznaczył nauczyciela do zastępowania Dyrektora Szkoły podczas jego nieobecności. W związku z tym pytanie: Czy w okresie zastępowania Dyrektoraów nauczyciel powinien posługiwać się pieczątką imienną wystawioną na jego nazwisko. Jeśli tak to jaka powinna być treść pieczątki imiennej? Czy w w tytule pieczęci należy użyć słów: zastępca Dyrektora ........czy Z up. Dyrektora Szkoły. Dodam, iż nie wydawałem oddzielnego upoważnienia. Interpretacje są różne, stąd moje pytanie, za odpowiedź z góry bardzo dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy realizacja obowiązku szkolnego w zerówce jest zależna od frekwencji dziecka? Czy dyrektor jest zobligowany do podjęcia jakichś kroków jeśli frekwencja dziecka w zerówce jest niższa niż 50 %? Jeśli tak to jakich? Czy nauczyciel przygotowujący diagnozę gotowości szkolnej ma ten fakt odnotować w diagnozie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła niepubliczna - Zakład Doskonalenia Zawodowego odmówił uczniowi realizacji nauczania indywidualnego. Proponuje wzrost czesnego z 200 na 1.000 zł. Z czego wynika taka interpretacja i czy jest ona słuszna? Statut szkoły nie jest dostępny na stronie internetowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W Ustawie z 14 grudnia 2016 r "Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe" w Art 15 pkt 89 znajduje się zapis: „1. Absolwent zdał egzamin maturalny, jeżeli: 1) z każdego przedmiotu obowiązkowego w części ustnej i w części pisemnej otrzymał co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania, oraz; 2) z co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego w części pisemnej otrzymał co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania", czy dotyczy on tegorocznych maturzystów, czy też obecnych siódmoklasistów, którzy maturę będą zdawali w roku 2022?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe