Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dzień dobry, moje pytanie będzie dotyczyło odpłatności za godziny uciążliwe. Mam ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym + sprzężenia. Chłopiec ten uczęszcza do klasy 4, ma nauczyciela współorganizującego kształcenie. Realizuje inną postawę programowa. Czy powinnam wypłacać dodatek za warunki uciążliwe. Jeśli tak, to komu- nauczycielom uczącym w oddziale, nauczycielowi współorganizującemu kształcenie? Bardzo proszę o poradę.
Wykaz trudnych i uciążliwych warunków pracy stanowiących podstawę do przyznania nauczycielom odpowiedniego dodatku za warunki pracy określa § 8 i 9 rozporządzenia MENiS z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 416 z późn. zm.).
Jednak zawarte w pytaniu informacje nie pozwalają stwierdzić, czy można wypłacać nauczycielom dodatek za warunki pracy.
Proszę pytającego o dokładne sprawdzenie, czy niżej przedstawione warunki zostały spełnione - § 9 cytowanego rozporządzenia określa, że za pracę wykonywaną w warunkach uciążliwych uznaje się prowadzenie przez nauczycieli zajęć w trudnych warunkach:
1) wymienionych w § 8 pkt 4-16 cytowanego rozporządzenia z dziećmi i młodzieżą, których stan zdrowia z powodu stanów chorobowych, wymienionych w § 2 ust. 1 rozporządzenia MPiPS z 1 lutego 2002 r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia (Dz. U. z 2002 r. poz. 162 z późn. zm.), uzasadnia konieczność sprawowania stałej opieki lub udzielania pomocy,
2) z dziećmi i młodzieżą upośledzonymi w stopniu lekkim, wśród których znajduje się co najmniej jedno dziecko ze stanem chorobowym, wymienionym w § 2 ust. 1 rozporządzenia MPiPS z 1 lutego 2002 r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia,
3) z dziećmi i młodzieżą upośledzonymi w stopniu lekkim, wśród których znajduje się co najmniej jedno dziecko upośledzone umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym, pod warunkiem że zajęcia dydaktyczne z tym dzieckiem prowadzone są według odrębnego programu nauczania obowiązującego w danego typu szkole specjalnej, a zajęcia wychowawcze - według odrębnego programu wychowawczego opracowanego przez wychowawcę.
W przypadku spełniania tych warunków należy wypłacać dodatek za warunki uciążliwe nauczycielom prowadzącym zajęcia, także nauczycielowi współorganizującemu kształcenie jeżeli prowadzi zajęcia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy którakolwiek z form świadczeń wypłacanych z funduszu socjalnego, w myśl obowiązujących przepisów, podlega opodatkowaniu ZUS?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Kadencja dyrektora kończy się 31 sierpnia. W szkole jest dwóch wicedyrektorów, którzy powołani są DO ODWOŁANIA. Dyrektor stwierdził, że wicedyrektorzy odchodzą razem z nim i ujął ich w arkuszu organizacyjnym na rok 2017/2018. Odejście wicedyrektorów potraktował jako odejście z automatu tłumacząc to nowymi przepisami. Wicedyrektorzy nie złożyli pisemnych rezygnacji z funkcji i nie zostali przez dyrektora odwołani. Czy opisana sytuacja jest zgodna z obecnym stanem prawnym, jeśli tak, proszę o podanie podstawy prawnej. Sytuacja dotyczy samodzielnej szkoły podstawowej, która od 1.09 także będzie szkołą samodzielną. Czy w opisanej sytuacji może dojść do tego, że w dniu 1 września obecni wicedyrektorzy będą nadal pełnili tę funkcję, a jednocześnie będą nauczycielami z pełnym pensum?
- Praca na 2 umowy u jednego pracodawcy (1 etat i 0,5 etatu), a dodatek stażowy. Szkoła zatrudnia pracownika administracji na podstawie dwóch odrębnych umów o pracę, w łącznym wymiarze czasu pracy 1,5 etatu. Pierwsza umowa została zawarta 1.09.2016 r. (1 etat), druga 1.01.2019 r. (0,5 etatu). Pracownik, przed pierwszym zatrudnieniem, tj. w 2016 r., przedstawił świadectwa pracy potwierdzające 13-letni zakończony okres zatrudnienia. Ten okres zaliczono do pierwszego stosunku pracy (zmiana dodatku stażowego u tego pracownika następuje w październiku każdego roku). W tej chwili, pracownik nabył już praw do wypłaty 16% dodatku stażowego. Czy ten okres należy zaliczyć do każdego stosunku pracy odrębnie i wypłać dodatek za wysługę lat z dwóch umów? Czy do umowy podstawowej należy doliczać 16%, a do dodatkowej 13% (czyli za zakończone okresy zatrudnienia, bez wliczania okresu trwania pierwszej - podstawowej umowy)? Czy w ramach drugiej umowy pracownikowi w ogóle nie należy wypłacać dodatku stażowego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Konserwator - rencista zatrudniony na 0.5 etatu od października chorował pełne pół roku (choroba nowotworowa) następnie wykorzystał urlop wypoczynkowy od 7 kwietnia 2017 do 17 maja 2017r.). W tym czasie złożył wniosek o świadczenie urlopowe ,,Wczasy pod gruszą". Na prośbę chorego umowa została rozwiązana z dniem 17 maj 2017. W tym czasie nie otrzymał pieniędzy. Wniosek do księgowej wpłynął 12 06. 2017r. Księgowa odmówiła wypłaty tłumacząc, że już w tym dniu nie był pracownikiem. Konserwator domaga się wypłaty należnych mu pieniędzy. Poleciłem na piśmie wypłacić kwotę zgodnie z regulaminem ZFŚS. Konserwator dopełnił wszystkich formalności zgodnie z regulaminem. Pieniądze zostały przelane. Szkoła i ja jako pracodawca mamy niedopatrzenie. Czy pieniądze konserwator powinien otrzymać i zachowałem się właściwie oraz komu udzielić upomnienia sekretarka szkoły, Komisja ZFŚS, kadrowa. księgowa?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Od września 2018 r., nie można już zatrudnić osobę na stanowisku asystent nauczyciela. W związku z tym na jakie stanowisko można będzie teraz zatrudnić taką osobę? Co z osobami, które są już zatrudnione na stanowisku asystent? Po 2020 roku jakie mogą mieć stanowisko na umowie?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe