Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dyrektor szkoły publicznej prowadzonej przez stowarzyszenie (Zarząd powierza stanowisko bez konkursu) pracuje także w innej szkole jako nauczyciel. Czy w takim przypadku do przedłużenia umowy (jako dyrektor) potrzebna jest ocena pracy dyrektora szkoły czy wystarczy jako nauczyciela?
W publicznej niesamorządowej szkole nie obowiązuje wymóg przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora, ani związany z nim warunek posiadania oceny pracy uzyskanej w ciągu ostatnich 5 lat (na stanowisku nauczyciela lub nauczyciela - dyrektora), który obowiązuje jedynie w samorządowych szkołach (art. 63 ust. 11 PO, § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek, Dz.U. z 2009 r. Nr 184, poz. 1436 z późn. zm.). W związku z tym z wewnętrznych regulacji dotyczących stowarzyszeniowej szkoły (statutu szkoły, uchwały zarządu stowarzyszenia) wynika, czy i jaka ocena pracy jest wymagana w związku z przedłużeniem powierzenia stanowiska dyrektora.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak przygotować się do kontroli Inspekcji Pracy? Jakie dokumenty powinny się znajdować w szkole? Nie wiem czy o wszystkich pamiętam.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dostałem odpowiedź na pytanie od Państwa, ale mam dodatkowe pytanie do tej kwestii: jeżeli szkoła posiada środki, stać ją na poniesienie takich kosztów, to czy może je wykorzystać? Szkoła posiada status szkoły publicznej prowadzonej przez stowarzyszenie. Poniżej przytaczam moje poprzednie pytanie wraz z odpowiedzią:
PYTANIE: "W nowej podstawie programowej napisane jest, iż uczniowie mogą wybrać zajęcia fakultatywne z wychowania fizycznego. Czy w ramach subwencji oświatowej można sfinansować te zajęcia w postać kosztów związanych z wynajęciem przewodnika, kosztów transportu, jeżeli np. zajęcia będą miały charakter turystyki górskiej?"
ODPOWIEDŹ: "ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego:
§ 3. 1. Dyrektor szkoły przygotowuje propozycję zajęć do wyboru przez uczniów, uwzględniając:
1) potrzeby zdrowotne uczniów, ich zainteresowania oraz osiągnięcia w danym sporcie lub aktywności fizycznej;
2) uwarunkowania lokalne;
3) miejsce zamieszkania uczniów;
4) tradycje sportowe środowiska lub szkoły;
5) możliwości kadrowe.
W ramach subwencji oświatowej nie można opłacić przewodnika czy kosztów transportu. Zajęcia fakultatywne muszą być tak dobrane, aby szkołę stać było na ich organizację. Tego typu koszty mogą zostać pokryte przez np. gminne jednostki z zakresu sportu, profilaktyki, itp. w ramach projektów edukacyjnych lub przez sponsorów. Organ prowadzący również może pokryć tego typu koszty, jednak z własnych środków".
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy pytania "Czy uczeń liceum ogólnokształcącego z oddziałami integracyjnymi posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim może zostać zwolniony z nauki drugiego języka obcego?
Uczeń niepełnosprawny intelektualnie w stopniu lekkim jest z mocy prawa zwolniony z nauki drugiego języka nowożytnego. Dzieje się to na podstawie rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania oraz rozporządzenia w sprawie oceniania i klasyfikowania. Zatem dyrektor nie wydaje decyzji w tej sprawie. Dotyczy to każdego etapu edukacyjnego i każdego typu szkoły."
Proszę o bardziej precyzyjną odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o podanie informacji, czy prowadzone są prace legislacyjne, organizacyjne w kierunku ustalenia, czy doprecyzowania zapisów w zakresie wypłacania dodatków za warunki pracy – uciążliwe i trudne, w związku z czasowym ograniczeniem funkcjonowaniem szkół z racji sytuacji zagrożenia epidemiologicznego.
Moje pytanie, jak Dyrektora Szkoły Specjalnej, wynika z systematycznie napływających pism ze strony nauczycieli, jak i z ramienia ZNP w tym temacie, poddających pod dyskusję zaistniały związek przyczynowo – skutkowy tj. brak bezpośredniej, fizycznej pracy z uczniem wobec braku podstawy prawnej.
Uważam, że istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia jednoosobowego lub zbiorowego pozwu nauczycieli do sądu pracy w tym zakresie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Oddziały przygotowawcze. W naszej szkole utworzone są oddziały przygotowawcze dla uczniów przybywających z zagranicy, słabo znających lub nieznających języka polskiego. Celem wprowadzenia tej formy organizacyjnej miało być wspomaganie efektywności kształcenia osób, które uczyły się w szkołach funkcjonujących w zagranicznych systemach oświaty. I w codziennej praktyce jest to zwyczajnie fikcja. Nauka w oddziałach przygotowawczych przebiega według realizowanych w szkole programów nauczania, czyli podstawy programowej obowiązującej wszystkich uczniów. Jednym słowem, klasy powitalne nie zostały pomyślane jako klasy „zerowe”, w których uczniowie będą przygotowywani do życia w Polsce i intensywnie nauczani języka polskiego, ale jako klasy, w których będą szli tokiem nauczania analogicznym do realizowanego w klasach „regularnych”. Nie jest to możliwe wśród uczniów w różnym wieku, mających różną znajomość języka polskiego, różną wiedzę na temat życia w Polsce, różne doświadczenia edukacyjne. Zapis pozwalający dostosować metody nauczania i formy ich realizacji do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych nie daje wystarczających możliwości organizacji procesu nauczania. Czy zatem możemy traktować te oddziały przygotowawcze jako klasy „zerowe”, ze specjalnie utworzoną na te potrzeby podstawą programową? Czy jedynym rozwiązaniem w polskim oddziale przygotowawczym jest zakończenie nauki w danym roku szkolnym brakiem promocji do klasy następnej? Bo jak można oczekiwać, żeby dziecko bez znajomości języka polskiego w kilka miesięcy zaliczyło pozytywnie np. fizykę w obcym dla siebie języku? Stąd moje pytanie, czy jest jakakolwiek możliwość, aby oddziały powitalne nie musiały kończyć się tradycyjnym świadectwem i często zwyczajnie brakiem promocji? Kto z nas by się uczył obcego języka, będąc ciągle ocenianym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe